Žák/Žákyně
Ukázka rychlého a efektivního využití vybraných možností programu MS Excel ke zjištění statistických hodnot umožní soustředit se více na vlastní analýzu těchto výsledků, vyslovení hypotéz a interpretaci zjištěných informací.
Učitel ve spolupráci se žáky předem provede bleskový průzkum vybrané charakteristiky. Rychlý způsob je nechat kolovat ve třídě papír s tabulkou, lze ovšem využít také např. Google formulář. Převedení zjištěných dat do Excelu zabere několik desítek minut (podle množství zjištěných dat a rozsahu souboru).
Vhodné je aktivitu zařadit do půlené hodiny.
Předpokládáme, že každý žák obdrží v písemné podobě zadání úlohy a úkoly. Asi polovinu času pracuje každý sám na PC, poté se žáci sesednou max. ve trojici k jednomu PC a pracují 10 minut na slovní analýze společně. Jeden zaznamenává odpovědi na papír. Posledních deset minut je vyhrazeno na ústní interpretaci.
Forma práce s Excelem na úvodní části úkolu závisí na úrovni uživatelů ovládat program MS Excel.
Digitální prostředek rychle a přesně spočítá statistické hodnoty. Z nich je třeba analyzovat zjištěné informace, srozumitelně přetlumočit a vyslovit odpovídající závěry a hypotézy. Aktivita využívá možnosti programu MS Excel se záměrem většího důrazu na analýzu a interpretaci poskytnutých informací.
Ve škole v jedné třídě druhého, třetího a čtvrtého ročníku proběhlo dotazníkové šetření zaměřené na průzkum věku a tělesné výšky respondentů s odlišením pohlaví. Získaná data jsou zaznamenána podle ročníku na třech listech programu MS Excel (obr. 1). Vaším úkolem bude celkově zanalyzovat zjištěná data.
![]() |
1. Ukázka souboru pro žáky Autor díla: Hana Mahnelová |
1. Využití kopírování, formátování tabulky, volba stylu se záhlavím.
![]() |
2. Ukázka správného formátování Autor díla: Hana Mahnelová |
2.
3. Nutno vložit příslušné doplňky programu; cesta: Soubor – Další – Možnosti – Doplňky – Analytické nástroje – OK; poté: Karta Data – Analýza dat – Popisná statistika – OK – Celkový přehled a vybereme vstupní a výstupní oblast.
4. Využití vzorce COUNTIF pro hodnotu 170 (zjištěno z tabulky popisné statistiky), pro relativní četnost definování vlastního vzorce s odkazem na buňky s potřebnými znaky.
![]() |
3. Ukázka statistických výsledků z Excelu Autor díla: Hana Mahnelová |
5. Užití nástroje Vložit graf, volba bodový. Kliknutím na pole Název grafu umožníme přepis pojmenování.
![]() |
4. Ukázka grafických znázornění Autor díla: Hana Mahnelová |
6. Ukázka analýzy zpracovaných výsledků:
Neplatí, že nejstarší D (CH) má nejvyšší výšku, stejně tak neplatí, že nejmladší D (CH) je nejmenší. Nejmladší D dosahuje věku 16 let, nejmenší dívka měří 154 cm, ale je jí 17 let. Nejmenší CH měří 165 cm a je mu 17 let, nejmladšímu je 16 let a měří 180 cm.
Plnoletých dívek je téměř 2,5krát více než plnoletých chlapců.
U výšek dívek je modus i medián 170 cm, průměrná (střední) hodnota se liší přibližně o 1 cm, aritmetický průměr lze považovat s jistou malou chybou za relevantní. Nejčastější hodnota tělesné výšky u dívek je 170 cm, tuto dosahuje asi 15 % všech děvčat.
U výšek chlapců se modus a medián liší o 4 cm, což je výrazný rozdíl, průměrná výška je asi o 1 cm menší než medián. Lze usoudit, že v datech pravděpodobně existuje nějaký výrazný „skok“. Což dokládá také graf. Modus je 179 cm, této výšky dosahují přibližně 2 % chlapců.
Z kvartilových hodnot vyplývá, že 25 % D dosahuje výšky menší než 165 cm a ¾ D jsou menší než 173 cm. V případě chlapců jich ¼ má výšku menší než téměř 179 cm a 75 % dosahuje výšky menší než přibližně 186 cm.
Můžeme zobecnit, že s rostoucím věkem mezi 16.–21. rokem nezávisle na pohlaví se výška jedinců zvyšuje.
Ve třídě jen mírně pokročilých uživatelů programu je z časových důvodů lepší vynechat body 4, 5.
Vyzkoušeli jsme i frontální výuku s uživateli MS Excelu – začátečníky, ovšem pouze s využitím doplňku Popisné statistiky (z úkolu jen body 3 a 6). Je důležité, aby interpretace výsledků skupinové práce proběhla přímo v hodině.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.