Odborné články Odborné vzdělávání Životopis, motivační dopis a motivační video
Odborný článek

Životopis, motivační dopis a motivační video

Anotace

Výuková aktivita je součástí slohové a komunikační výchovy a zabývá se administrativním funkčním stylem. Díky aktivitě se žáci seznámí s obsahem a strukturou životopisu a motivačního dopisu a naučí se oba útvary napsat v souladu s jazykovými a typografickými pravidly.

Cíl

Žák:

si osvojí zásady psaní elektronického životopisu a motivačního dopisu / natáčení motivačního videa;

napíše vlastní životopis a motivační dopis se srozumitelnou strukturou v souladu s jazykovými a typografickými pravidly;

umí využít internetové zdroje k vytvoření životopisu a motivačního dopisu;

natočí motivační video podle předem vytvořené struktury.

Časová dotace

2× 45 min.

Integrace s dalšími vzdělávacími obory

  • Informatika
  • Ekonomické vzdělávání
  • Společenskovědní vzdělávání

Poznámka z pohledu rozvoje digitálních kompetencí

V současnosti probíhá veškerá komunikace ohledně pracovních nabídek elektronicky. Žáci si musí osvojit nejen stylistická a pravopisná, ale i typografická pravidla psaní úřední dokumentace.

Životopis (CV = curriculum vitae)

1. Evokace

Možné otázky na úvod pro celou třídu:

K čemu slouží životopis? Pokud už jste někdy použili svůj životopis, k jakému účelu to bylo?

Úkol pro práci ve dvojici:

Prohlédněte si vzorový životopis (v příloze) a opravte, co považujete za chybné nebo nevhodné.

Učitel s celou třídou diskutuje o tom, co patří/nepatří do životopisu, žáci své názory podpoří argumentací.

Řešení:

Patří: osobní údaje; fotografie (může být, někteří zaměstnavatelé ji vyžadují); vzdělání; pracovní zkušenosti;  schopnosti a dovednosti; zájmy (zejména pokud souvisejí s pracovní pozicí); reference; dobrovolnická činnost.

Nepatří: nepravdivé údaje; pravopisné chyby a překlepy; soukromé údaje o své osobě a rodině (náboženské vyznání, zdravotní stav, rodinný poměr apod.); nevhodná soukromá fotografie; výčet vlastností; dlouhé popisné pasáže.

2. Uvědomění

Učitel ukáže žákům vzorový životopis a projde s nimi všechny položky.

Životopis musí být napsán pravopisně správně a v souladu s typografickými pravidly. Vzdělání a praxi řadíme od nejnovější po nejstarší.

Typografická pravidla při psaní životopisu:

  • zvolit jednotné písmo pro celý dokument,
  • mezera patří za interpunkční znaménka, ne před ně,
  • rozlišit spojovník (-) a pomlčku (‒). Nikdy nepsat mínus (-),
  • rok ve smyslu od‒do: 2020‒2023 se píše s pomlčkou a bez mezer,
  • pozor na velká a malá písmena v názvech škol, institucí.

Úkol pro individuální práci:

Najděte na internetu inzerát vaší vysněné pracovní pozice a napište do šablony svůj životopis (šablonu lze použít na internetu zdarma). Životopis posíláme kontaktní osobě uvedené v inzerátu spolu s motivačním dopisem. Vy zašlete svůj životopis učiteli ke kontrole.

Při psaní vlastního životopisu žáci mohou využít Internetovou jazykovou příručku a další elektronické jazykové příručky: SSJČ, Akademický slovník současné češtiny, Slovník cizích slov apod.

Motivační dopis / motivační video

1. Evokace

Možné otázky na úvod pro celou třídu:

Jaký je účel motivačního dopisu? Není to přežitek? Proč bychom jej měli psát? Považujete za efektivnější motivační dopis, nebo video?

Úkol pro práci ve skupině:

Odpovězte si na otázky a poté vytvořte desatero pravidel pro psaní motivačního dopisu. Vymyslíte ještě další pravidlo?

  • Dopis psát na počítači / v ruce?
  • Popsat výstižně a stručně / popsat detailně každou pracovní zkušenost a dovednost?
  • Uvést/neuvést platovou představu?
  • Uvést/neuvést, v čem jsem opravdu dobrý/á?
  • Kopírovat/nekopírovat dopis z internetu? Proč?
  • Kopírovat/nekopírovat některé údaje z inzerátu? Proč?
  • Vymýšlet si / nevymýšlet si lepší vzdělání, praxi apod.? Proč?
  • Používat/nepoužívat k více odpovědím na inzeráty stále stejný motivační dopis? Proč?
  • Jak prokázat orientaci v oboru?
  • Jak prokázat znalost společnosti, v níž chci pracovat?

Kontrolu můžeme provést zhlédnutím videa.

2. Uvědomění

Motivační dopis s životopisem vkládáme do příloh emailu. Motivační dopis je naší důležitou vizitkou, proto dbáme, aby žáci dopis napsali obsahově, gramaticky a pravopisně správně.

Úkol pro práci ve skupině:

Podle vzorového dopisu vytvořte obecnou strukturu motivačního dopisu. Obsah každého odstavce výstižně charakterizujte.

Řešení:

  1. oslovení adresáta
  2. první odstavec ‒ uvedeme, o kterou pozici se ucházíme a kde jsme se o nabídce dozvěděli
  3. druhý odstavec ‒ objasníme motivaci vykonávat nabízenou pozici a uvedeme dovednosti a schopnosti, které korespondují s nabízenou pozicí a prokazují orientaci v oboru
  4. třetí odstavec ‒ nejdůležitější část dopisu, zde zdůrazníme, proč bychom měli pozici získat právě my, vyzdvihneme praxi (i neobvyklou), brigádu apod. a uvedeme, co jsme se během dosavadní praxe naučili. V některých bodech se lze odvolávat na životopis. Zde je vhodné zmínit i reference předchozích zaměstnavatelů nebo mistra odborného výcviku / praxe.
  5. zdvořilostní závěr dopisu ‒ uvedeme, že máme zájem o další krok ve výběrovém řízení a jakým způsobem nás má zaměstnavatel kontaktovat. Pozdrav. Podpis.

Úkol pro individuální práci:

Napište vlastní motivační dopis k inzerátu, ke kterému jste psali životopis. K dopisu přiložte svůj životopis a pošlete učiteli ke kontrole.

Při psaní vlastního motivačního dopisu žáci mohou využít Internetovou jazykovou příručku a další elektronické jazykové příručky: SSJČ, Akademický slovník současné češtiny, Slovník cizích slov apod.

Motivační video

Někteří zaměstnavatelé upřednostňují motivační video. I v případě, že video není vyžadováno, je příjemným zpestřením, pokud personalista v záplavě dopisů najde video.

Před natáčením je dobré s žáky probrat možná úskalí. Úkol pro dvojice:

Shromážděte tipy, jak se co nejlépe připravit na natáčení motivačního videa. Z tipů vytvořte návod.

Možné řešení:

  • Předem si připravit strukturu projevu a mít ji na očích (tahák).
  • Několikrát si projev zkusit nanečisto.
  • Vybrat si vhodné oblečení, ve kterém se budeme cítit komfortně.
  • Najít si místo natáčení, kde se budeme cítit dobře.
  • Připravit si místo s dobrým světlem.

Úkol pro individuální práci:

  1. Připravte si strukturu svého motivačního videa.
  2. Natočte a sestříhejte maximálně dvouminutové video. Video můžete/nemusíte opatřit titulky s kontaktními údaji.

1. Reflexe

Možné otázky pro celou třídu nebo skupiny:

  • Co nového jste se naučili?
  • Narazili jste na potíže, se kterými jste měli problém si poradit? Jak jste postupovali?
  • Jak jste se cítili při natáčení videa? Co vám šlo/nešlo?
  • Řekněte tři nejdůležitější zásady, kterými se v budoucnu budete řídit při psaní životopisu/motivačního dopisu.
  • V rámci reflexe či opakování můžeme rozdělit jakýkoliv motivační dopis na jednotlivé oddíly (odstavce) a nechat žáky jej sestavit.

Metodické poznámky

  • Tato aktivita navazuje na aktivitu Inzerát na pracovní pozici.
  • Z aktivity lze vybrat jen určité pasáže, případně úlohy modifikovat.

Použitá literatura

Reflexe

Zkušenosti z výuky

Toto téma jsem učila ve 3. roč. učňovských oborů. Žáky bavilo vytvářet si vlastní životopisy, méně je bavilo psát motivační dopis, který je obsáhlejší a náročnější. Některé jejich životopisy jsme si ukázali a žáci (včetně autora) doporučovali, co by napsali jinak, co by se dalo ještě doplnit a jak by životopis celkově vylepšili. Stejný postup jsme uplatnili i u motivačních dopisů, které někteří žáci přečetli nahlas. Nejvíce žáky ale bavilo motivační video, i když přiznávali, že je opravdu náročné je natočit. Sdíleli si tipy na editační aplikace, ale i rady, jak natočit video s co nejlepším výsledkem. V bezpečném klimatu třídy je možné téma motivačních videí pojmout trochu s nadsázkou a zvláště u kreativních žáků ocenit jejich tvůrčí nadání a společně se i zasmát (nikoliv vysmát).

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
67.38 kB
PDF
Vzorový životopis
Autor
Mgr. Markéta Adamcová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Trh práce.
Ostatní články seriálu:

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence H
  • Personální a sociální kompetence
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence H
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle;
  • Odborné vzdělávání
  • Klíčové kompetence H
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady;

Průřezová témata:

  • Odborné vzdělávání
  • Člověk a svět práce

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC, tablety nebo mobily, připojení k internetu, aplikace na natáčení a stříhání videí, projekční technika

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/