Odborný článek

Propaganda (2. díl)

Anotace

Tato výuková aktivita provede vaše žáky tématem „propaganda kdysi a dnes“ pomocí digitálních nástrojů pro reverzní vyhledávání. Pomocí podobných aplikací naučíte svoje žáky rozpoznat propagandu v reálném čase a tím získat větší kontrolu nad obsahy, které konzumují v médiích a na sociálních sítích. Propaganda se neustále vyvíjí a přizpůsobuje novým technologiím. Je tedy důležitým tématem, zejména v době, kdy jsme vystaveni obrovskému množství informací z různých zdrojů. Tento výukový materiál vám ukáže, jak na ni.

Typ materiálu 

výuková aktivita, prezentace/video

Škola  

2. stupeň ZŠ / víceletá gymnázia 

Ročník  

9. ročník  

Metody 

  • diferenciační učení na stanovištích 
  • výuka pomocí nástrojů reverzního vyhledávání
  • samostatná/skupinová práce 

Vzdělávací obor: ICT, výchova k občanství, mediální výchova, dějepis 

Tematický okruh: PROPAGANDA A CENZURA

Časová dotace: výuka - 45 minut / příprava - 20 minut

Pomůcky: 

Počítač, interaktivní tabule, připojení k internetu 

Počítačová učebna s připojením k internetu a přístupem na sociální sítě 

Aplikace Canva (Comic Strip) 

Aplikace FotoForensics – https://fotoforensics.com/ 

Aplikace TinEye – https://tineye.com/ 

Aplikace Google Lens – https://lens.google/ 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: pokud je důležité zmínit, na co navazujeme 

Oborové: 

Žák/žákyně:

  • umí vyjmenovat hlavní mocenské bloky a státy, které proti sobě stály ve druhé světové válce;
  • popíše příčiny, průběh a důsledky druhé světové války;
  • zná vnitřní politické, hospodářské, společenské a kulturní poměry v Československu po druhé světové válce;
  • charakterizuje komunistický režim;
  • zná hlavní světové politické ideologie (u této aktivity se zaměříme na nacismus a komunismus);
  • je schopen analyzovat a kriticky posuzovat různé formy propagandy, aby mohl identifikovat, jaké techniky a strategie jsou používány a jakým způsobem působí na lidské myšlení a chování;

Propaganda a cenzura – více o nich ZDE.

Digitální: 

  • stahování aplikací  
  • sdílení fotografií 

Vzdělávací cíle:

  • Žák/žákyně je schopen vlastními slovy vysvětlit pojem propaganda
  • Vysvětlí principy fungování propagandy, jak propaganda fungovala a funguje dnes. 
  • Naučí se kriticky vnímat obsah mediálních sdělení. 
  • Aplikace pro reverzní vyhledávání původu fotografií bude používat k identifikaci a analýze propagandistických prvků v různých médiích, od tištěných letáků až po sociální sítě. 

Přínos využití digitálních technologií:

Technologie pro rozpoznávání obrazu, kterou se díky této výukové aktivitě žáci a žákyně naučí, slouží nejenom k ověřování propagandistického obsahu v médiích, ale například i odhaluje falešné profily a zmanipulované fotografie na sociálních sítích.  

Aplikace je navržena tak, aby přinášela relevantní informace související s objekty, které identifikuje, pomocí vizuální analýzy založené na neuronové síti. 

Popis vzdělávací aktivity: 

PROPAGANDA (2. díl)

Fáze 1 – EVOKACE  

ÚLOHA 1: „Kačer Donald versus Hitler“ (10 minut) 

Krátkým animovaným filmem z dílny studia Walta Disneye může vyučující navázat na předchozí hodinu „Propaganda 1“.

Výukovým cílem ukázky je otevřít ve třídě diskuzi o tom, že propaganda není pouze nástrojem nebezpečných vůdců. USA využívaly propagandu během války nejenom pro podporu boje proti nacistickému Německu, ale i pro zvýšení národního ducha a morálky.  

Zadání:  

  1. Učitel pustí dětem video s Kačerem Donaldem, ale zastaví ho těsně před koncem. 
  2. S dětmi si povídá o prvcích propagandy, které se v americkém snímku objevily. 

Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ  

ÚLOHA 2: „Jak to asi dopadne?“ (25 minut)  

Zadání:  

  1. Učitel zastaví film s kačerem Donaldem těsně před koncem na stopáži 8:30.
  2. V aplikaci Canva – comic strip poté žáci a žákyně nakreslí/popíšou, jak film s kačerem Donaldem pravděpodobně

         Výstupem by měla být kresba/popis poslední scény animovaného snímku.  

  1. Učitel vyzve žáky, aby použili nejenom svou představivost a tvořivost, ale také znalosti z předchozí hodiny (viz Propaganda 1. díl) – o tom, jaké metody a prvky propaganda používala a co všechno byli autoři takových obsahů schopni skrýt například do jednoho plakátu. Kresba může obsahovat i dialog a popisy, díky kterým učitel i spolužáci lépe pochopí záměr autora.  
  2. Poté rozdělíme žáky do čtyřčlenných skupin, kde si vzájemně odprezentují své výkresy a zdůvodní navzájem, proč nakreslili to, co nakreslili. Daná skupina pak v tajném hlasování (jméno autora napíše na kousek papíru) vybere zástupce – autora „nejlepšího závěru“.
  3. Učitel vyzve vítězné autory, aby přišli představit svůj výtvor před tabuli – kresbu lze nasdílet učiteli a promítnout na společnou plochu pomocí nástroje třídního managementu (na našich školách nejčastěji GCR nebo MS Teams). Žáci diskutují a slovně hodnotí kresby.
  4. Učitel poté dětem pustí závěr animovaného filmu. Nastává moment pro následné sdílení myšlenek, názorů a emocí. 

ÚLOHA 3: „Propaganda a manipulace dnes“ (10 minut) 

V závěru hodiny představí vyučující některé z nástrojů, které pomáhají lidem rozpoznat a vyhnout se škodlivému, nevhodnému nebo zmanipulovanému obsahu v dnešní „internetové“ době. Nejdříve představí (zopakuje)  koncepci pěti klíčových otázek.

Poté vyučující představí aplikace pro reverzní kontrolu obsahu:  

Ty umožňují uživatelům identifikovat, analyzovat a filtrovat obsah, který se zobrazuje na internetu. Využívají různé technologie a metody, aby zkontrolovaly obsah na internetu, například analýzu slov a frází, rozpoznávání obrazů nebo kontrolu pravdivosti zdrojů. Některé aplikace se zaměřují na specifické typy obsahu, jako jsou například dezinformace o pandemiích nebo extremismus na internetu. 

Metodická poznámka:  

Důležité je si uvědomit, že aplikace pro reverzní kontrolu obsahu nejsou dokonalé a nemohou vždy poskytnout stoprocentní záruku, že všechny informace jsou správné a relevantní. Nicméně mohou být užitečným nástrojem pro lidi, kteří chtějí být kritičtější k různým diskutabilním obsahům na internetu. 

Po krátkém brainstormingu učitel žáky rozdělí do tří skupin.  

Zadání pro první skupinu:   

  1. Jděte do chatu/Teams/GCR naší třídy a pracujte s prvními dvěma fotografiemi (foto - viz níže)
  2. Fotografie byly pořízeny v době osvobození Berlína Rudou armádou. Pokuste se zjistit, která ze dvou podobných fotografií je originální (původní) a která prošla úpravami cenzora a teprve poté ji Rusové zveřejnili. 
  3. Proč došlo k manipulaci s fotkou? Zjisti o fotografiích co nejvíce informací. 

Jak na to:  

Obě fotografie žáci postupně zkopírují a vloží do doporučených aplikací reverzní (zpětné) kontroly:  

VÝSTUP (řešení):  

Výstupem by mělo být například toto řešení. Řešení: 

Autor: Jevgenij Chalděj, zdroj: ČTK/DPA

  1. Původní fotografie – dvoje hodinky na vojákových zápěstích.                         
  2. Vyretušovaná propagandistická fotografie – dvoje hodinky na vojákových zápěstích musely pryč.

Zadání pro druhou skupinu:  

  1. Jděte do chatu/Teams/GCR naší třídy a podívejte se na další dvě fotografie „Stržení sochy Saddáma“ – byly pořízeny v době „osvobození“ Bagdádu americkou armádou. Pokuste se zjistit, proč se tyto dvě fotografie objevují v různých příspěvcích na téma manipulace veřejného mínění. 

         Fotografie otištěná ve většině amerických a evropských médií:  

          Fotografie otištěna v arabském deníku Al Ahram:  

Jak na to:  

Obě fotografie postupně žáci zkopírují a vloží do doporučených aplikací reverzní (zpětné) kontroly:  

VÝSTUP (řešení): ZDE

Zadání pro třetí skupinu:   

  1. Jděte do chatu/Teams/GCR naší třídy a pracujte s poslední fotografií (vlak na nádraží v Chebu).
  2. Objevila se na sociálních sítích v době uprchlické krize. Pokuste se zjistit, jak a proč došlo k manipulaci s fotkou.
  3. Zjistěte o fotografiích co nejvíce informací. 

Jak na to:  

Obě fotografie žáci postupně zkopírují a vloží do doporučených aplikací reverzní (zpětné) kontroly:  

Do chatu pošlete dětem další fotografii, na které si lze natrénovat ověřování pravdivosti nebo původu fotografie, která je důkazem novodobé propagandy.  

VÝSTUP (řešení): 

 

Řešení: Jedná se o fotomontáž ze dvou fotografií – fotografie nahoře zachycuje lokomotivu na nádraží v Chebu, ta pod ní ukazuje nádraží v Indonésii. Tedy pozor na kontext. V řadě případů fotografie či videa neodpovídají situaci, kterou popisují. Běžné jsou také různé druhy manipulace s fotografiemi, koláže apod.

Zdroj: Kamil Kopecký, https://www.e-bezpeci.cz/ 

Následně žáci po skupinách předstoupí před interaktivní tabuli, představí fotografie, které ověřovali, a svá zjištění prezentují před ostatními. 

Úkol: Zjisti, jestli je fotografie ze summitu G20 v roce 2017 pravdivá? Pomůže ti aplikace Google Lens. Přijdeš pomocí reverzního vyhledávání na to, proč tady něco nehraje: 

VÝSTUP (řešení):

(Zdroj: https://twitter.com/) 

FÁZE 3 – REFLEXE 

ÚLOHA 4: „Vytvořte příběh.“ (3 minuty)

Tato hra se zaměřuje na kreativní myšlení, rozvoj jazyka a hledání toho pozitivního v negativním. Vyzveme děti k tomu, aby pouvažovaly, jestli by dovedly vytvořit pozitivní propagandu a o čem by asi byla. V této aktivitě tedy půjde o propagaci určitého poselství, myšlenky nebo dobré věci. 

Výstupem může být například reklama/propaganda vlastní školy. Učitel začne první větu – odstartuje aktivitu: 

         Např.: Naše škola je ta nejlepší na světě, protože…  

  1. Každý z žáků pak řekne nějakou další pozitivní větu. 
  2. Vše lze zapisovat na tabuli. 
  3. Vzniká řetězec pozitivního poselství. 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 

Ověřování pravdivosti výše uvedených fotografií šlo žákům neuvěřitelně rychle. Stačí jim ukázat digitální nástroje pro reverzní kontrolu a za pár minut vám představí své výstupy. 

Další související materiály: Tato výuková aktivita plynule navazuje na materiál s názvem Propaganda (1. díl).

Zdroje: 

  • BOESE, Alex. Hroši žerou trpaslíky!. Přeložila Eva KADLECOVÁ. Brno: CPress, 2019. ISBN 9788026427162. 
  • NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0716-2. 
  • https://manipulatori.cz/propaganda-predstaveni-fenomenu/ 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • fungování a vliv médií ve společnosti