Autor
|
Mgr. Pavlína Jurzykowská (NPI)
|
Typ materiálu
|
výuková aktivita
|
Škola
|
základní škola 2. stupeň / osmiletá gymnázia
|
Ročník
|
7. ročník
|
Metody
|
asociační evokace učiva, vizualizace obsahu, Act and Speak
|
Vzdělávací obor: francouzský jazyk
Tematický okruh: představování se (jméno, bydliště, věk, datum narození)
Pomůcky, hardware a software:
- PC nebo mobil, wifi
- aplikace MIRO
- aplikace Vocaroo
Zdroje
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN isbn9788027122547.
- HLADÍK, Petr. Tipy a triky pro výuku cizích jazyků: inspirace pro všechny jazykáře. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3194-5
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Oborové:
Jedná se o nový sumarizující tematický celek. Pracuje se s vědomostmi žáků z předchozích hodin – žák by měl umět uvést:
- le nom et le prénom
- la ville et le pays
- la nationalité
- l´âge
- la date de naissance
- la famille
Základní znalosti z prvních úvodních hodin francouzštiny se postupně upravují a v závěru hodiny konfrontují se získanými znalostmi.
Digitální dovednosti:
Žák/žákyně
- zná základní principy práce s vizualizačními aplikacemi (tzv. online tabulemi);
- ví, jak přidávat a upravovat prvky v myšlenkové mapě;
- sdílí digitální obsah s ostatními spolužáky;
- je schopen nahrát na svém mobilním zařízení zvuk a přenést ho do PC;
- v případě potřeby používá libovolný online překladač.
Vzdělávací cíle
Žák/žákyně
- se naučí základní fráze a slovní zásobu potřebnou k představení se;
- správně vysloví a intonuje procvičovanou slovní zásobu;
- aktivně poslouchá a reaguje na otázky k tématu „představování se“;
- je schopen se jednoduše představit během seznámení se s rodilým mluvčím.
Přínos využití digitálních technologií
Žák/žákyně se naučí:
- vizualizovat, tedy kreslit, psát poznámky, měnit styl písma, přidávat obrázky, vkládat zvukové stopy a další prvky v prostředí virtuální tabule (MIRO);
- sdílet svou práci s ostatními, komunikovat pomocí chatu a komentářů a také propojit své projekty s dalšími nástroji, jako jsou aplikace pro třídní management GCR nebo Microsoft Teams;
- Pracovat s velmi užitečným nástrojem pro týmovou spolupráci, vzdělávání a prezentace, což je žádoucí zejména dnes, kdy lze už v mnoha profesích pracovat z domova a vzdáleně.
Metodická poznámka
Aktivitu lze odučit i jako práci ve dvojicích – virtuální tabule MIRO je nekonečná. V případě nedostatku PC ve třídě tedy lze umístit dva žáky k jednomu počítači.
Popis vzdělávací aktivity
FÁZE EVOKACE
ÚLOHA 1: „Bomba“ (5 minut)
AKTIVIZAČNÍ HRA
Zadání:
- Žáci se postaví do kruhu s kuchyňskou minutkou, nebo „bombou“ z deskové hry Tik Tak Bum.
- Učitel určí téma a hra může začít. Bomba koluje v kruhu a každý, kdo ji právě drží, řekne slovo k předem určenému tématu (zvířata, rodina, sloveso být, koncovky 1. slovesné třídy – ER, národnosti, státy, barvy…).
- Prohrává ten žák / ta žákyně, kterému/které bomba vybuchne (cinkne) v ruce.
- Hra přiměje žáky k rychlému přemýšlení a tím jim usnadní přechod do cizího jazyka.
ÚLOHA 2: „Thomas se présente…“ (10 minut)
ZAHŘÍVACÍ AKTIVITA
Opakování jevů z minulé hodiny (která by měla být úvodní hodinou nového učiva – Se présenter):
- Učitel rozdá žákům výukovou kartu níže.
- Následuje společné čtení / překlad.
- Poté učitel klade dětem otázky o Thomasovi. Opakovaně, aby byly děti schopny v závěru hodiny položit je v rámci REFLEXE také.
Quel est son prénom?
Quel âge a-t-il?
Quelle est sa nationalité?
Où il habite?
- Poté si žáci kartičku nalepí do sešitu a vedle podle ní nakreslí a popíšou sebe. Kartička bude sloužit jako podklad pro následující digitální aktivitu.
FÁZE UVĚDOMĚNÍ
ÚLOHA 3: „C´est moi. – To jsem já.“ (25 min)
- Na noteboocích nebo tabletech si žáci otevřou platformu MIRO. Založí si nový projekt.
- Začnou vytvářet své vlastní vizuální výstupy podobné myšlenkovým mapám – představují se podle zápisků z předchozí aktivity, které najdou v sešitě.
- Ze svých vlastních mobilů získávají a upravují fotografie a vkládají je do MIRA (nejlépe svoje vlastní, vhodné, ne příliš intimní).
- Jednu z informací o sobě si žáci vymyslí – mohou přehánět.
- Na závěr vše doplní zvukovou nahrávkou – načtou postupně vše, co do prezentace o sobě napsali. Výstup nasdílejí vyučujícímu pomocí nástroje třídního managmentu (e-mail, GCR, Teams, WhatsApp…).
- Zvuková stopa slouží pro nácvik správné výslovnosti. Nahrávku lze jednoduše pořídit a přenést do MIRA například pomocí mobilu nebo na počítači v aplikaci Vocaroo.
Výstupy žákyně 7. třídy:
Výstup 1
Výstup 2
Výstup 3
|
Autor: Aneta Jurzykowská, 7. A, ZŠ Zeleneč |
REFLEXE
ÚLOHA 5: „Něco nesedí!“
Pro hlubší sebereflexi si sedneme se žáky do půlkruhu před promítací plochu. Nejprve každý sám za sebe prezentuje svoji nástěnku v Miro. Popisuje pomocí jednoduchých vět, co můžou spolužáci vidět na fotografiích. Popisuje sebe, svoji rodinu a město. Ale pozor – upozorníme žáky na to, že každý má na to pouhé dvě minuty.
Spolužáci během prezentace pečlivě dávají pozor, co kamarád říká – v jeho prezentaci hledají to, co si o sobě vymyslel.
Pokud zbyde čas, tak může učitel hodinu ukončit veselou hrou „blázen“.
ÚLOHA 6: „Blázen“ (5 minut)
ODDECHOVÁ HRA NA ZÁVĚR
Zadání:
- Jeden z žáků opustí na malou chvíli třídu. Ostatní mezitím vymyslí nějaké „pravidlo“. Může se jednat o gesto nebo něco, co všichni zopakují například při vyslovení jména (chytnou se za nos apod.).
- Když se žák, který byl za dveřmi, vrátí zpět do třídy, ptá se spolužáků na otázky (z úvodní aktivity) – na jejich věk, rodinu, jméno a bydliště. Žák spolužáky vyvolává, francouzsky se ptá a oni mu odpovídají.
Quel est ton nom?
Quel âge as-tu?
Quelle est ta nationalité?
Où tu habites?
- Postupně klade dané otázky spolužákům a ti musí v určité odpovědi použít tajně domluvené pravidlo. Například se při vyslovení jména chytnou za nos.
- Hra končí, když žák, který klade otázky, odhalí pravidlo. A za dveře může další.
Zkušenosti s použitím materiálu
Doporučuji děti minimálně týden předem upozornit na fakt, že budou potřebovat fotografie své obce a například svého narozeninového dortu. Pokud nechtějí své myšlenkové mapy doplňovat pouze ilustračními fotografiemi z internetu.
Metodická poznámka
Odkaz na webinář o aplikaci MIRO: Online interaktivní platforma Miro