Odborný článek

SE PRÉSENTER (A1)

Anotace

Tato výuková aktivita se zaměřuje na zopakování základních frází a slovní zásobu, kterou může žák/žákyně použít při představování se ve francouzštině. To znamená říci jméno, bydliště, věk, datum narození a národnost. Psaný projev a základní gramatiku pro vytváření gramaticky správných formulací si žáci procvičí v aplikaci MIRO. Je to digitální bílá tabule umožňující vizualizaci obsahu. Výslovnost pak žáci a žákyně natrénují díky zvukovým nahrávkám, které budou do aplikace MIRO umísťovat.

Autor

Mgr. Pavlína Jurzykowská (NPI)

Typ materiálu

výuková aktivita

Škola

základní škola 2. stupeň / osmiletá gymnázia

Ročník

7. ročník

Metody

asociační evokace učiva, vizualizace obsahu, Act and Speak

Vzdělávací obor: francouzský jazyk

Tematický okruh: představování se (jméno, bydliště, věk, datum narození)

Pomůcky, hardware a software:

  • PC nebo mobil, wifi
  • aplikace MIRO
  • aplikace Vocaroo

Zdroje

  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN isbn9788027122547.
  • HLADÍK, Petr. Tipy a triky pro výuku cizích jazyků: inspirace pro všechny jazykáře. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3194-5

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

Oborové:

Jedná se o nový sumarizující tematický celek. Pracuje se s vědomostmi žáků z předchozích hodin – žák by měl umět uvést:

  • le nom et le prénom
  • la ville et le pays
  • la nationalité
  • l´âge
  • la date de naissance
  • la famille

Základní znalosti z prvních úvodních hodin francouzštiny se postupně upravují a v závěru hodiny konfrontují se získanými znalostmi.

Digitální dovednosti:

Žák/žákyně

  • zná základní principy práce s vizualizačními aplikacemi (tzv. online tabulemi);
  • ví, jak přidávat a upravovat prvky v myšlenkové mapě;
  • sdílí digitální obsah s ostatními spolužáky;
  • je schopen nahrát na svém mobilním zařízení zvuk a přenést ho do PC;
  • v případě potřeby používá libovolný online překladač.

Vzdělávací cíle

Žák/žákyně

  • se naučí základní fráze a slovní zásobu potřebnou k představení se;
  • správně vysloví a intonuje procvičovanou slovní zásobu; 
  • aktivně poslouchá a reaguje na otázky k tématu „představování se“;
  • je schopen se jednoduše představit během seznámení se s rodilým mluvčím.

Přínos využití digitálních technologií 

Žák/žákyně se naučí:

  • vizualizovat, tedy kreslit, psát poznámky, měnit styl písma, přidávat obrázky, vkládat zvukové stopy a další prvky v prostředí virtuální tabule (MIRO);
  • sdílet svou práci s ostatními, komunikovat pomocí chatu a komentářů a také propojit své projekty s dalšími nástroji, jako jsou aplikace pro třídní management GCR nebo Microsoft Teams;
  • Pracovat s velmi užitečným nástrojem pro týmovou spolupráci, vzdělávání a prezentace, což je žádoucí zejména dnes, kdy lze už v mnoha profesích pracovat z domova a vzdáleně.

Metodická poznámka

Aktivitu lze odučit i jako práci ve dvojicích – virtuální tabule MIRO je nekonečná. V případě nedostatku PC ve třídě tedy lze umístit dva žáky k jednomu počítači.

Popis vzdělávací aktivity                                                               

   

FÁZE EVOKACE

ÚLOHA 1: „Bomba“ (5 minut)

AKTIVIZAČNÍ HRA

Zadání:

  • Žáci se postaví do kruhu s kuchyňskou minutkou, nebo „bombou“ z deskové hry Tik Tak Bum.
  • Učitel určí téma a hra může začít. Bomba koluje v kruhu a každý, kdo ji právě drží, řekne slovo k předem určenému tématu (zvířata, rodina, sloveso být, koncovky 1. slovesné třídy – ER, národnosti, státy, barvy…).
  • Prohrává ten žák / ta žákyně, kterému/které bomba vybuchne (cinkne) v ruce.
  • Hra přiměje žáky k rychlému přemýšlení a tím jim usnadní přechod do cizího jazyka.

ÚLOHA 2: „Thomas se présente…“ (10 minut)

ZAHŘÍVACÍ AKTIVITA

Opakování jevů z minulé hodiny (která by měla být úvodní hodinou nového učiva – Se présenter):

  • Učitel rozdá žákům výukovou kartu níže.
 
  • Následuje společné čtení / překlad.
  • Poté učitel klade dětem otázky o Thomasovi. Opakovaně, aby byly děti schopny v závěru hodiny položit je v rámci REFLEXE také.

Quel est son prénom?

Quel âge a-t-il?

Quelle est sa nationalité?

Où il habite?

  • Poté si žáci kartičku nalepí do sešitu a vedle podle ní nakreslí a popíšou sebe. Kartička bude sloužit jako podklad pro následující digitální aktivitu.

FÁZE UVĚDOMĚNÍ

ÚLOHA 3: „C´est moi. – To jsem já.“ (25 min)

  • Na noteboocích nebo tabletech si žáci otevřou platformu MIRO. Založí si nový projekt.
  • Začnou vytvářet své vlastní vizuální výstupy podobné myšlenkovým mapám – představují se podle zápisků z předchozí aktivity, které najdou v sešitě.
  • Ze svých vlastních mobilů získávají a upravují fotografie a vkládají je do MIRA (nejlépe svoje vlastní, vhodné, ne příliš intimní).
  • Jednu z informací o sobě si žáci vymyslí – mohou přehánět.
  • Na závěr vše doplní zvukovou nahrávkou – načtou postupně vše, co do prezentace o sobě napsali. Výstup nasdílejí vyučujícímu pomocí nástroje třídního managmentu (e-mail, GCR, Teams, WhatsApp…).
  • Zvuková stopa slouží pro nácvik správné výslovnosti. Nahrávku lze jednoduše pořídit a přenést do MIRA například pomocí mobilu nebo na počítači v aplikaci Vocaroo.

Výstupy žákyně 7. třídy: 

Výstup 1

Výstup 2

Výstup 3

Autor: Aneta Jurzykowská, 7. A, ZŠ Zeleneč

 

REFLEXE

ÚLOHA 5: „Něco nesedí!“

Pro hlubší sebereflexi si sedneme se žáky do půlkruhu před promítací plochu. Nejprve každý sám za sebe prezentuje svoji nástěnku v Miro. Popisuje pomocí jednoduchých vět, co můžou spolužáci vidět na fotografiích. Popisuje sebe, svoji rodinu a město. Ale pozor – upozorníme žáky na to, že každý má na to pouhé dvě minuty.

Spolužáci během prezentace pečlivě dávají pozor, co kamarád říká – v jeho prezentaci hledají to, co si o sobě vymyslel.

Pokud zbyde čas, tak může učitel hodinu ukončit veselou hrou „blázen“. 

ÚLOHA 6: „Blázen“ (5 minut)

ODDECHOVÁ HRA NA ZÁVĚR

Zadání:

  • Jeden z žáků opustí na malou chvíli třídu. Ostatní mezitím vymyslí nějaké „pravidlo“. Může se jednat o gesto nebo něco, co všichni zopakují například při vyslovení jména (chytnou se za nos apod.).
  • Když se žák, který byl za dveřmi, vrátí zpět do třídy, ptá se spolužáků na otázky (z úvodní aktivity) – na jejich věk, rodinu, jméno a bydliště. Žák spolužáky vyvolává, francouzsky se ptá a oni mu odpovídají.

Quel est ton nom?

Quel âge as-tu?

Quelle est ta nationalité?

Où tu habites?

  • Postupně klade dané otázky spolužákům a ti musí v určité odpovědi použít tajně domluvené pravidlo. Například se při vyslovení jména chytnou za nos.
  • Hra končí, když žák, který klade otázky, odhalí pravidlo. A za dveře může další.

Zkušenosti s použitím materiálu

Doporučuji děti minimálně týden předem upozornit na fakt, že budou potřebovat fotografie své obce a například svého narozeninového dortu. Pokud nechtějí své myšlenkové mapy doplňovat pouze ilustračními fotografiemi z internetu.

Metodická poznámka

Odkaz na webinář o aplikaci MIRO: Online interaktivní platforma Miro

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA
Komentář recenzenta
U této aktivity je zajímavá motivace, která propojuje tradiční výuku francouzského jazyka s moderními digitálními nástroji, v tomto případě se jedná o využití aplikace MIRO. Tím se během výuky podporuje rozvoj jedné z hlavních klíčových kompetencí – digitální kompetence žáka. Způsob vysvětlování nové látky prostřednictvím herních aktivit a vizualizace obsahu přispívá k lepšímu zapamatování a porozumění učiva. Inovativní přístup zahrnuje využití digitálních technologií k procvičování výslovnosti a tvorbě interaktivních myšlenkových map. Aktivita je didakticky propracovaná a učitelům umožňuje upravovat nebo obohacovat výstup podle svých potřeb. Adaptabilita je možná také na úrovni použití nebo upravování tohoto materiálu – obsah je modulární, lze jej použít v jakékoliv etapě vyučovací hodiny nebo k výuce jakéhokoliv dalšího tematického celku (eventuálně lze pokračovat i během celého školního roku formou vedení digitálního portfolia). Formát zdroje lze zpracovat jednoduše, jedná se o internetovou stránku (obsah si lze vytisknout, nebo pouze uložit do svých oblíbených výukových zdrojů).

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému