Základní údaje
Očekávané výstupy
Žák vyhledá (případně odvodí) vztahy závislosti termodynamické teploty a teploty Fahrenheitovy stupnice na teplotě ve stupních Celsia.
Pomocí specializovaného softwaru sestrojí grafy zadaných funkcí.
Modeluje závislosti reálných jevů užitím lineární funkce.
Využívá poznatky o lineární funkci při řešení rovnic a nerovnic.
Řeší aplikační úlohu s využitím poznatků o vlastnostech lineární funkce.
Pomůcky, hardware a software
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti
Přínos využití digitálních technologií
Ukázka praktického využití ICT pro sestrojení grafů funkcí v netradičním měřítku. Žáci sestrojené grafy využívají k řešení zadaných problémů a k vlastním hypotézám. Stručné odpovědi zaznamenávají přímo do aktivního obrázku a následně sdílí.
Metodická poznámka
Při zadávání předpisu funkce v prostředí GeoGebry je třeba závislou proměnnou značit, nezávislou proměnnou. Můžeme žákům připomenout, že jako přesná hodnota trojného bodu varu byla dohodnuta teplota 273,16 K (vyplývající z definice jednotky kelvin - základní jednotka SI soustavy), ale v současné době se při výpočtech používá hodnota 273,15 K.
Popis vzdělávací aktivity
V následujících krocích žáci postupně získají data o závislosti fyzikální veličiny na různých jednotkách, v digitálním prostředí programu GeoGebra sestrojí grafy do jednoho obrázku s vhodným přizpůsobením měřítka na osách. Vytvořený interaktivní obrázek a možnosti programu GeoGebra využívají k řešení problémových situací zaměřených na grafické řešení soustavy lineárních rovnic, resp. nerovnic.
Ve fázi evokace lze žáky motivovat sdělením, že dnes hlavně v USA a dříve i v anglosaských zemích se teplota udává ve stupních Fahrenheita. Předmětem našeho zájmu bude souvislost uvedených jednotek teploty a jejich porovnání.
Zdroje
Vyhledejte potřebné informace a zapište vzorcem lineární závislost
Řešení úlohy
K = C + 273,15
F = 9/5C + 32
V prostředí programu GeoGebra sestrojte do jednoho obrázku grafy obou funkcí, přitom
Řešení úlohy 2
Autor díla: Hana Mahnelová |
Z připraveného modelu zjistěte odpovědi na otázky a ty stručně zaznamenejte do dalšího textového pole:
Řešení úlohy 3
Autor díla: Hana Mahnelová |
Hotový úkol uložte podle pokynů. Promyslete následující otázky. Pokud znáte odpovědi, řešte do sešitu.
Řešení úlohy 4
1. Řešením soustavy rovnic určíme souřadnice průsečíku grafů funkcí.
Řešení soustavy rovnic v programu GeoGebra |
2. Individuální práce žáka.
3. Počátkem termodynamické teplotní stupnice je teplota 0, ale žádná soustava této teploty nemůže dosáhnout.
Vhodnější je zařadit tuto aktivitu do půlené hodiny, učitel tak lépe reaguje na potřeby žáků ať už technického nebo odborného charakteru.
Zadání úloh může učitel žákům nasdílet do společného digitálního prostředí nebo je napsat na tabuli.
První tři úlohy by měli žáci v průběhu VH zvládnout. Z poslední, čtvrté úlohy je důležitá první část. Je třeba žákům upevnit vztah algebraických výpočtů s grafickým znázorněním. Tak se můžeme společně připravit na grafické řešení soustavy nerovnic. Doporučuji v podobě diskuse. Šikovnější žáci využijí k řešení soustavy rovnic CAS přímo v prostředí GeoGebra Klasik.
Podle času může učitel se žáky obrázek využít také k opakování vlastností lineární funkce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.