Škola: základní škola (2. stupeň)
Ročník: 7.–8.
Vzdělávací obor: finanční gramotnost, výchova k občanství
Tematický okruh: osobní rozpočet
Očekávané výstupy:
Žáci:
Časová dotace:
Výuka: 3× 45 minut
Příprava: 10 minut
Pomůcky:
Učitel: počítač, připojení k internetu, interaktivní tabule
Žák: chytrý telefon / tablet, počítač, připojení k internetu, papír, kalkulačka, tabulkový editor, on-line aplikace
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Finanční gramotnost:
Digitální dovednosti (doporučené aplikace):
WalletApp:
Spendee:
Rodinný rozpočet do kapsy:
Kde si aplikace stáhnout:
Vzdělávací cíle:
Žák/žákyně:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně se seznámí s novými on-line digitálními nástroji (WalletApp, Spendee a Rodinný rozpočet do kapsy). Díky použití těchto jednoduchých digitálních nástrojů dochází k rozvíjení finanční a digitální gramotnosti.
Popis materiálu (vzdělávací aktivity):
Vytvoření osobního rozpočtu zábavnou formou pomocí on-line aplikace, tabulkového editoru a varianty za použití papíru a kalkulačky. Žáci/žákyně mezi sebou porovnávají výhody a nevýhody jednotlivých nástrojů k vytváření osobních rozpočtů: on-line aplikace, tabulkového editoru a varianty za použití papíru a kalkulačky. Zároveň si upevní a rozšíří své digitální kompetence. Nejlepší práce mohou být zveřejněny na sociálních sítích školy.
Princip – rozdělení žáků do tří skupin:
Na této aktivitě by měla pracovat spíše menší skupina, aby se každý žák/žákyně dostatečně zapojil/a. Žáky rozdělíme do tří do skupin, každá využívá jinou metodu tvorby rozpočtu, ideální počet žáků je 27, z tohoto počtu vytvoříme celkem 9 skupin po 3 žácích. Na další vyučovací hodině si žáci své role vymění, tak aby si každý vyzkoušel vytvořit osobní rozpočet pomocí on-line aplikace, tabulkového editoru a varianty za použití papíru a kalkulačky (celkem 3× 45 minut). Cílem je zapojení všech žáků, každý/á žák/žákyně ve skupině zastává svou roli. Žáci/žákyně si vyzkouší všechny tři varianty tvorby osobního rozpočtu.
TIP!
Základní pojmy:
Závěrečná reflexe:
Úloha:
Zkušenosti s použitím materiálu:
Každý vyučující podle znalosti skupiny/třídy zváží vhodnost zařazení této aktivity s ohledem na možné sociální rozdíly v dané skupině. Výukovou aktivitu není vhodné zařazovat do skupiny s velkými sociálními rozdíly. Vždy je lepší pracovat s fiktivními informacemi, informace o finanční situaci rodiny žáka/žákyně jsou velmi citlivé. Můžete tak předejít případné stížnosti od zákonných zástupců.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.