Rychlý vývoj digitálních technologií umožňuje jejich využití i v tělesné výchově, kde se žáci věnují především pohybovým činnostem – rozvoji pohybových dovedností, tělesné zdatnosti, techniky a taktiky jednotlivých pohybových činností. Miniaturizace digitálních přístrojů a rychlé ovládání různých aplikací umožňují žákům i učitelům (trenérům) měřit výkony, porovnávat je s předchozími výkony nebo mezi žáky navzájem, zaznamenávat tělesné parametry i tělesné údaje v průběhu pohybové činnosti, upozorňovat na hraniční limity vzhledem k věku a výkonnosti žáka, sledovat denní pohybový režim, upozorňovat na dosažení či nedosažení stanovených denních limitů (objemu pohybových dávek a intenzity), umožňují organizovat pohybové činnosti, vyhodnocovat je atd.
Ve sportovní přípravě umožňují digitální technologie vytvářet a hodnotit digitální tréninkové plány, zachycovat pohyb na digitální záznam a zpětně vyhodnocovat techniku provedení, vytvářet databanky výsledků a konkrétních pohybových výkonů, vracet se k nim, porovnávat je s pohybem jiných špičkových sportovců atd. Digitální technologie slouží i pro prezentaci a propagaci úspěchů sportovců na dané výkonnostní úrovni.
Využití digitálních technologií a rozvoj digitálních kompetencí žáků se děje na úrovni žáka, učitele či trenéra ve škole i mimo školu:
Výuka TV i SP umožňuje žákům uplatňovat již osvojené digitální znalosti a dovednosti získané na ZŠ nebo doma a zároveň nabízí nové možnosti pro rozvíjení digitálních kompetencí v souvislosti s pravidelnými pohybovými aktivitami ve výuce, v tréninku i při uplatňování pohybových činností v běžném životě.
Rozvoj zdatnosti je postaven především na dlouhodobějších lokomočních činnostech (chůze, vytrvalostní běh, běh na lyžích, jízda na kole aj.), pravidelném posilování (posilovací stroje a trenažéry). Zde je možné pro zjišťování základních kondičních ukazatelů a pro motivaci žáků využít především:
a) chytré hodinky – měří srdeční frekvenci, krevní tlak, zaznamenávají počet kroků, vzdáleností, spálených kalorií, lze také nastavit různé sportovní aktivity (chůze, běh, cyklistika, fotbal aj.), spárovat hodinky s chytrým mobilem či tabletem pro uchování dat a jejich vyhodnocování.
|
|
||
Zdroj obrázků: https://search.seznam.cz/obrazky/?q=chytr%C3%A9%20hodinky |
b) digitální fitness náramky – měří srdeční tep, kroky a vzdálenosti, spálené kalorie, lze nastavit různé tréninkové funkce, většinou rovněž spárovat s chytrým mobilem nebo tabletem pro uchování a vyhodnocení dat.
Zdroj obrázků: https://www.hodinky.cz/hodinky/f-naramky/ |
|
c) digitální krokoměry – měří počet kroků, překonanou vzdálenost, počet spálených kalorií či délku chůze. Krokoměr disponuje i pamětí, která uchovává naměřená data. Hodnoty pak lze stáhnout do počítače a pomocí aplikace jednoduše porovnávat výsledky, sledovat statistiky chůze.
Zdroj obrázku: Digitální krokoměr inSPORTline Strippy – inSPORTline
d) mobilní telefony – umožňují použití řady aplikací pro běh, chůzi, cyklistiku atd. na základě GPS a dlaších zvolených funkcí
|
|
|
Zdroj obrázků: https://www.testado.cz/nejlepsi-navigace-do-telefonu/
Mezi nejlepší aplikace pro běh, chůzi a další pohybové aktivity jsou uváděny:
Aidas Running – určená pro běh, jogging a chůzi. Nabízí funkce před, během a po sportovním výkonu. Základ tvoří GPS, díky které uživatel ví, kudy běží, jak je/byla trať dlouhá, jaké má převýšení, za jak dlouho by ji měl uběhnout. Po skončení měření lze údaje jednoduše zálohovat nebo současně zveřejnit na sociálních sítích. Navíc dojde k jejich zavedení do statistik, které jsou využity pro sledování zlepšení, případně pro možnost určení dalšího tréninkového postupu.
Runkeeper – aplikace pro začátečníky i pokročilé. Pomocí GPS pomáhá plánovat a promítnou trasu do mapy, kterou lze sdílet s přáteli, sledovat trasu, rychlost běhu, jeho trvání a uběhnutou délku trasy. Nabízí běžecké programy, upozorňuje na zlepšení. Lze aplikovat i pro jízdu na kole, rychlou chůzi, jízdu ne kolečkových bruslích.
Sports Tracker – sleduje trénink pomocí GPS a map, analyzuje délku, rychlost běhu, nadmořskou výšku, spálené kalorie. Zapisuje údaje do cvičebního deníku pro analýzu pokroku vzhledem k nastaveným cílům. Umožňuje sdílet průběh cvičení a fotografie s přáteli a jinými osobami na sociálních sítích.
Map My Run by Under Amour – přebírá některé funkce oblíbené aplikace Endmondo. Umožňuje nastavit a sdílet trasu a polohu běžce v reálném čase, monitoruje srdeční tep. Umožňuje funkci zvukových trenérů v reálném čase podle GPS, včetně tempa, intenzity pohybu, vzdálenosti, nadmořské výšky, spálených kalorií atd.
C25K Trainer – aplikace pro úplné nováčky. Nabízí devítiměsíční program, po kterém i začátečník zvládne zaběhnout pět kilometrů. Aplikace doprovází hlasem běžce při každém výběhu, podává přesné instrukce, kdy zpomalit, zrychlit nebo kdy přejít v chůzi. Údaje zaznamenává.
Pacer Pedometer & Step Tracker a řada dalších krokoměrů, které zaznamenávají délku ušlé trasy, počet kroků, spálené kalorie, nabízejí různé cíle, a statistiky, řízené fitness plány a cvičení.
Dobrou motivací pro žáky a třídní kolektivy mohou být aplikace, jejichž prostřednictvím lze pomáhat za každý ušlý či uběhnutý kilometr lidem, kteří potřebují pomoc – Charity Miles aj.
Zdroj: Aplikace na běhání – 10 tipů na běžecké appky – Sport.cz; Nejlepší cyklistické aplikace pro Android a Iphone | Trenujeme (trenujemeshop.cz)
Náměty pro využití ve výuce i při osobních pohybových aktivitách:
Měření výkonů znamená především měření dosaženého času (běh, běh na lyžích, plavání aj.) nebo vzdáleností (skoky, hody, vrhy). Dnes jsou digitální stopky součástí řady zařízení:
a) digitální stopky (v mnoha variantách),
b) chytré hodinky,
c) mobilní telefony.
Náměty pro využití ve výuce i při osobních pohybových aktivitách:
Vhodně lze rozvíjet digitální kompetence a zlepšovat pohybové dovednosti v tělesné výchově s využitím digitálních technologií při sledování a zaznamenávání pohybových činností (počty opakování konkrétních prvků ve sportovních hrách, podařených/nepodařených pokusů) a sledování jejich kvality (zobrazení a hodnocení dovedností zaznamenaných formou videa, fotografie, série snímků atd.):
a) tablet – lze využít pro základní statistické údaje o činnosti žáků ve hře; jeden žák hraje, druhý zaznamenává počty dobrých/špatných přihrávek, úspěšných/neúspěšných střel na branku, na koš, úspěšného/neúspěšného bránění protihráče atd.; po určitém čase se žáci ve hře a v záznamu vystřídají; údaje později zpracují do tabulky či grafu a vyhodnotí úspěšnost žáků ve hře, propojením dat o všech žácích družstva i úspěšnost celého týmu.
b) tablet, mobilní telefon, digitální fotoaparát – jsou vhodné pro dynamický i statický záznam pohybové činnosti (techniky provedení) v gymnastice, atletice, hrách, při plavání, lyžování dalších pohybových aktivitách i sportech atd.; vhodné je využití záznamu především ve sportovní přípravě; žák provádí pohybovou činnost, jiný žák (učitel, trenér) zaznamenává pohyb; žáci navzájem, (učitel, trenér) mohou bezprostředně či později na záznamu určit vhodné či chybné provedení pohybu, správné a chybné postavení hráčů v obraně v útoku apod. a vysvětlit, co bylo chybné, co dělat jinak. Záznam lze v potřebném místě zastavit, vracet, znovu pouštět. Pro zvýraznění vhodného či špatného provedení pohybu použít aplikace pro kreslení do obrazu (elektronická tužka). Podobně lze postupovat i u statistického záznamu – digitální fotografie.
Nejvíc času pro hodnocení pohybových aktivit v tělesné výchově je na lyžařských nebo sportovně-turistických kurzech, kde lze hodnocení videozáznamů věnovat po výcviku delší čas.
Dostatečný čas je i při rozboru pohybových činností v rámci sportovní přípravy. Zde je vhodné žákům doporučovat i odkazy na videa s pohybovými výkony špičkových sportovců dané disciplíny a vést je k porovnávání s vlastními výkony, k hledání chyb v technice pohybového výkonu.
Náměty pro využití ve výuce i při osobních pohybových aktivitách:
Rozvoj digitálních kompetencí ve sportovní přípravě se zaměřením na plánování a vyhodnocování tréninku
V současnosti je možné využívat digitální technologie i při plánování a vyhodnocování sportovního tréninku.
Příkladem může být aplikace Polar Flow for Coach, která poskytuje ucelený pohled na svěřence, ať už jde o trénink jedince, nebo celé skupiny.
Autor díla: PaedDr. Jan Tupý |
Při použití dané aplikace má trenér přístup k veškerým datům, která potřebuje k optimalizaci výkonu sportovce. Sestavení tréninkového deníku v dané aplikaci poskytne rychlý přehled o samotném tréninku sportovce. Nástroje na podrobnou analýzu tréninku umožní zjistit, od čeho se odvíjí podstata výkonu.
Doprovodné informace o spánku a denních aktivitách sportovce (spolu se službami Polar Smart Coaching, jako je třeba Training Load) ukážou, zda není sportovec přetížen, zda ne něj nejsou kladeny přílišné nároky.
Autor díla: PaedDr. Jan Tupý |
Aplikace pracuje také s osobními pocity sportovce. Ten může přidávat do deníku poznámky, komentáře a subjektivní hodnocení každého tréninku. Kombinace subjektivního hodnocení a extenzivních dat umožní získat ucelený pohled na trénink.
Autor díla: PaedDr. Jan Tupý |
Extenzivní tréninkové přehledy uvedené aplikace pomáhají porozumět tomu, jak se plánovaný trénink osvědčil. Dané přehledy pak pomohou při plánování další sezóny a k cestě sportovce na vyšší úroveň.
Rozvoj digitálních kompetencí při přípravě a realizaci pohybových činností v terénu (turistické akce, lyžařský výcvik, cyklistické výlety atd.)
Rozvoj digitálních kompetencí přinášejí i činnosti v přírodním prostředí. Jde o získávání informací o lokalitě, v níž se aktivity plánují – o terénu, přírodních podmínkách, bezpečnosti v letním i zimním přírodním prostředí, o vybavení pro daný typ pohybové činnosti, o možnostech stanování v přírodě či ubytování a stravování v kempech, o zdrojích pitné vody, lékařských zařízeních, o přírodních a kulturních zajímavostech apod.
a) tablety, počítače, mobilní telefony – technologie, které umožní získat, zpracovat a prezentovat potřebné geografické, sportovní a kulturní informace;
b) mobilní telefony – umožní orientaci v terénu podle GPS, dokumentaci cesty, komunikaci mezi členy skupiny (skupin), nalézání schránek při geocachingu;
c) navigace na jízdní kolo – umožňuje bezpečný pohyb po cyklostezkách i v terénu k zadanému cíli.
Ukázky navigační mapy v mobilu v cyklistické navigaci
|
|
Zdroje obrázků: navigace pro cyklisty – Seznam.cz
Náměty pro využití ve výuce i při osobních pohybových aktivitách:
Některé zdroje: Orientační běh. Propadnete mu? | Rogelli.cz; https://kesky.cz/zaciname-s-geocachingem/co-je-to-geocaching/
Rozvoj digitálních kompetencí při organizaci a propagaci pohybových aktivit a sportu
Velké možnosti pro rozvoj digitálních kompetencí a využití digitálních technologií dává na gymnáziu propagace pohybových a sportovních aktivit, dokumentace z akcí a jejich prezentace. U výkonnostních sportovců na GSP i příprava na jednání s médii a sportovní veřejností. Je třeba důsledně dbát na respektování GDPR.
a) mobilní telefony, tablety, digitální kamery, fotoaparáty – umožňují zaznamenat průběh a momentky ze sportovních soutěží na úrovni školy, mezi školami i na závodech a utkáních na úrovni kraje, republiky.
b) mobilní telefony, diktafony, tablety, digitální kamery a fotoaparáty – umožňují záznam rozhovorů a dojmů sportovců po závodě, případně vytváření modelových situací a přípravu pro skutečný rozhovor s médii.
Náměty pro využití ve výuce i při osobních pohybových aktivitách:
Podklady:
Ilona Kolovská (G Mikulášské nám., Plzeň), Jaroslav Kubricht (G Českolipská, Praha 9), Hana Virtová (GSP Vejprnická, Plzeň)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.