Akce byla tentokrát pro odbornou veřejnost, především pro účastníky z řad NPI, MŠMT a ČŠI. Proběhla dne 7. 10. 2021 od 9:00 do 16:00 hodin hybridní formou. Hlavním cílem akce bylo propojení aktérů z oblasti vzdělávání, prohloubení a zacílení spolupráce uvnitř organizace NPI, posílení spolupráce s jinými projekty NPI i dalšími organizacemi. Účastníci byli seznámeni s výstupy projektu a zamýšleli se nad možnostmi rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků prostřednictvím těchto materiálů. Ambicí pořadatelů bylo zajištění využitelnosti produktů projektu PPUČ a jejich další šíření.
Pro účastníky online verze byla připravena nabídka studijního materiálu – archiv videí, lekcí a dalších zdrojů určených k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí a žáků s následným diskuzním fórem (s nabídkou se můžete seznámit v příloze tohoto článku).
Dopolední program pro přihlášené, kteří se minikonference účastnili prezenčně, byl věnovaný diskuzím nad doporučeními odborného panelu čtenářské gramotnosti. Účastníci ve třech skupinách vybírali ta nejdůležitější doporučení z hlediska:
Ve společné části pak byly shrnuty závěry diskuzí ve skupinách, byla určena prioritní doporučení vzešlá z jednotlivých jednání odborných panelů a formulována doporučení další.
Následující část programu byla věnována představení aktuálního fungování metodických kabinetů projektu SYPO a EDUSÍTĚ, která se zaměřuje na propojení škol s odborníky v různých oblastech vzdělávání.
Dalším bodem programu bylo představení některých výstupů projektu PPUČ spojené s diskuzí účastníků. Pozornost byla zaměřena především na vzdělávací moduly – online lekce pro učitele (https://gramotnosti.rvp.cz/), publikace s náměty pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti (https://gramotnosti.pro/publikace – konkrétně pro MŠ, 1. stupeň ZŠ a 2. stupeň ZŠ) a metodický podpůrný materiál – gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání.
Na základě podnětů přihlášených byl do odpolední části programu zařazen online stream zvané přednášky Hany Košťálové na téma: Profesní učení učitelů – jak ho učinit efektivnější a smysluplnější s následnou diskuzí (v příloze najdete náhled prezentace).
V závěru akce účastníci živě a otevřeně diskutovali nad zkušenostmi s budováním kapacit na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků a nad tématem profesní podpory učitelů MŠ/ZŠ.
Malé ohlédnutí
Minikonference odborného panelu byly hlavním nástrojem setkávání užšího jádra odborného panelu čtenářské gramotnosti PPUČ. Minikonferencí jsme uspořádali celkem 10. První proběhla již v květnu 2017. Jejich historii mapují články, které jsou dostupné z: www.gramotnosti.pro/odbornepanely stejně jako její vize a způsoby jejího naplňování v průběhu projektu.
Odborný panel stanovil vizi, že bude v českých školách zajištěna systematická (to jest obsahově a personálně koordinovaná) podpora rozvoje čtenářské gramotnosti pro každé dítě, každého žáka. Odborný panel k tomu zpracoval vývojové kontinuum od předškolních dětí až do 15 let, které této koordinaci ve školách pomůže. Dále jsme uspořádali akce (minikonference) s konkrétním cílem a cílovou skupinou: základní školy, oboroví učitelé (mimo jazykářů), předškolní vzdělávání, MAP, další projekty NPI, ČŠI a jiných organizací.
Těšíme se ze zájmu veřejnosti o tyto výstupy, ale koordinaci a zlepšování čtenářské gramotnosti ve školách mohou zařídit jen učitelé škol. Proto jim předáváme toto know-how a přejeme si moc, aby společně promýšleli, jak ve výuce zařadit aktivity, které pomohou rozvoji čtenářské gramotnosti. Ten úkol je těžký a je stále ještě před námi, respektive před vámi. Přejeme vám hodně trpělivosti, respektu a zejména podpory vedení škol a pracovních skupin MAP, abyste tento náročný úkol začali řešit a měli radost ze zlepšování učení dětí.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu: