Cíle:
Hodnocení a sebehodnocení žáků jsou významnou součástí inovačního procesu současného vzdělávacího systému. Zamýšlím se nad ním již dlouho, a to hlavně ze dvou důvodů:
Z těchto důvodů požívám v letošním školním roce:
Na přední stranu píši učivo, které v daném týdnu budeme probírat, stránky v učebnici a pracovním sešitě. Informace - místo pro zprávy rodičům (např. návštěva divadla, změny v rozvrhu). Do spodní části si žáci zapisují domácí úkoly. Zadní strana je určena k vlastnímu sebehodnocení za týden.
Každý týden začínáme v kroužku. Povídáme si o uplynulém víkendu. Pak následuje seznámení s tím, co nás čeká. Každý si vezme týdenní plán, podepíše si ho. K náplni týdne mají děti možnost se vyjádřit.
Poslední vyučovací hodinu v týdnu v rámci hodiny českého jazyka věnujeme sebehodnocení. Nejprve si zkontrolujeme, zda jsme stihli, co je na plánu. Pak si žáci na přední straně vybarví smajlíka u jednotlivých předmětů podle toho, jak si myslí, že danému učivu rozumí, a na druhé se straně zamýšlí nad sebou samými. Učíme se konkrétně pojmenovat úspěchy - např. „umím vyjmenovat násobky, ale ještě je nedokážu rychle použít". Na tuto činnost potřebujeme asi 20 minut. Pak se sejdeme opět v kroužku a diskutujeme o sebehodnocení. Žáci si plány odnesou domů a rodiče je podepíší.
V pondělí mi žáci plány odevzdají a já si přečtu případné zprávy od rodičů. Týdenní plán si pak žáci uloží do šanonu (svého portfolia).
Týdenní plán - Cesta za poznáním
Věnujeme mu poslední hodinu českého jazyka v měsíci. Společně si připomeneme, co jsme se učili - pomohou nám týdenní plány. Každý se pak sám zamyslí nad svým pokrokem a napíše vlastní sebehodnocení. Snaží se jasně a stručně formulovat. Procházím mezi žáky, a pokud potřebují, pomůžu jim s formulací. Když je žák hotov, podepíše se a sebehodnocení mi odevzdá. Já pak píšu své hodnocení - jak žák pracuje, jak se chová v kolektivu. Hodnocení pošlu rodičům a ti je podepíší. Pokud mají dotazy, mohou mi zavolat nebo napsat e-mail.
Legenda:
U - umím
Č - umím částečně
P - umím s pomocí
N - neumím
Tomuto hodnocení se věnujeme vždy před konzultacemi nebo třídními schůzkami. Opět tomu věnuji hodinu českého jazyka.
Přední strana se nemění a je určena žákům pro poznámky v uvedených oblastech. Na zadní stranu zapisuji učivo za dané čtvrtletí a žáci pak čárkou označí, jak jej umí. Navrhnou si známku z předmětu.
Já pak ohodnotím žáka - pokud mám jiný názor na hodnocení než žák, udělám čárku v jiné kolonce. Navrhuji známku, a pokud potřebuji napsat ještě nějaký komentář, využiji k tomu místo pod tabulkou.
Hodnocení školní práce za čtvtletí
Uvedené listy mi slouží při jednáních s rodiči. Rodiče si je oblíbili a oceňují dostatek konkrétních informací o práci svých dětí.
Použitá literatura a zdroje:
www.otevrene-vyucovani.cz
Kritické listy č. 13
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: