Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Hodnocení a sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ

14. 5. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniela Trojovská

Anotace

Jádrem příspěvku jsou pracovní listy, které usnadňují žákovi hodnocení vlastní práce a pokroku v učení.

Cíle:

  • naučit žáky hodnotit vlastní práci
  • stručně a výstižně vyjádřit hodnocení
  • výsledky hodnocení využívat pro zlepšení vlastní práce

Hodnocení a sebehodnocení žáků jsou významnou součástí inovačního procesu současného vzdělávacího systému. Zamýšlím se nad ním již dlouho, a to hlavně ze dvou důvodů:

  1. Podle mého názoru je nezbytné, aby každý uměl hodnotit svoji práci, svůj pokrok. Je důležité, aby dokázal posoudit, co umí dobře, v čem je potřeba se zlepšit a co pro to může udělat. Je nutné umět své pokroky pojmenovat.
  2. V současné době mám ve 3. třídě 32 žáků. Hledala jsem způsob, jak co nejčastěji a nejlépe informovat rodiče o práci jejich dětí.

Z těchto důvodů požívám v letošním školním roce:

  • týdenní plán (Cesta za poznáním)
  • měsíční sebehodnocení žáka
  • hodnocení školní práce za čtvrtletí
Týdenní plán

Na přední stranu píši učivo, které v daném týdnu budeme probírat, stránky v učebnici a pracovním sešitě. Informace - místo pro zprávy rodičům (např. návštěva divadla, změny v rozvrhu). Do spodní části si žáci zapisují domácí úkoly. Zadní strana je určena k vlastnímu sebehodnocení za týden.

Každý týden začínáme v kroužku. Povídáme si o uplynulém víkendu. Pak následuje seznámení s tím, co nás čeká. Každý si vezme týdenní plán, podepíše si ho. K náplni týdne mají děti možnost se vyjádřit.

Poslední vyučovací hodinu v týdnu v rámci hodiny českého jazyka věnujeme sebehodnocení. Nejprve si zkontrolujeme, zda jsme stihli, co je na plánu. Pak si žáci na přední straně vybarví smajlíka u jednotlivých předmětů podle toho, jak si myslí, že danému učivu rozumí, a na druhé se straně zamýšlí nad sebou samými. Učíme se konkrétně pojmenovat úspěchy - např. „umím vyjmenovat násobky, ale ještě je nedokážu rychle použít". Na tuto činnost potřebujeme asi 20 minut. Pak se sejdeme opět v kroužku a diskutujeme o sebehodnocení. Žáci si plány odnesou domů a rodiče je podepíší.

V pondělí mi žáci plány odevzdají a já si přečtu případné zprávy od rodičů. Týdenní plán si pak žáci uloží do šanonu (svého portfolia).

Týdenní plán - Cesta za poznáním

Měsíční sebehodnocení žáka

Věnujeme mu poslední hodinu českého jazyka v měsíci. Společně si připomeneme, co jsme se učili - pomohou nám týdenní plány. Každý se pak sám zamyslí nad svým pokrokem a napíše vlastní sebehodnocení. Snaží se jasně a stručně formulovat. Procházím mezi žáky, a pokud potřebují, pomůžu jim s formulací. Když je žák hotov, podepíše se a sebehodnocení mi odevzdá. Já pak píšu své hodnocení - jak žák pracuje, jak se chová v kolektivu. Hodnocení pošlu rodičům a ti je podepíší. Pokud mají dotazy, mohou mi zavolat nebo napsat e-mail.

Měsíční sebehodnocení žáka

Legenda:
U - umím
Č - umím částečně
P - umím s pomocí
N - neumím

Hodnocení školní práce za čtvrtletí

Tomuto hodnocení se věnujeme vždy před konzultacemi nebo třídními schůzkami. Opět tomu věnuji hodinu českého jazyka.

Přední strana se nemění a je určena žákům pro poznámky v uvedených oblastech. Na zadní stranu zapisuji učivo za dané čtvrtletí a žáci pak čárkou označí, jak jej umí. Navrhnou si známku z předmětu.

Já pak ohodnotím žáka - pokud mám jiný názor na hodnocení než žák, udělám čárku v jiné kolonce. Navrhuji známku, a pokud potřebuji napsat ještě nějaký komentář, využiji k tomu místo pod tabulkou.

Hodnocení školní práce za čtvtletí

Uvedené listy mi slouží při jednáních s rodiči. Rodiče si je oblíbili a oceňují dostatek konkrétních informací o práci svých dětí.

Použitá literatura a zdroje:
www.otevrene-vyucovani.cz
Kritické listy č. 13

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
78.13 kB
PDF
Hodnocení školní práce za čtvtletí
pdf
34.18 kB
PDF
Měsíční sebehodnocení žáka
pdf
88.87 kB
PDF
Týdenní plán - Cesta za poznáním

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniela Trojovská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

Hodnocení žáků