Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Zapojení m-learningu do jazykového učení studentů gymnázií
Odborný článek

Zapojení m-learningu do jazykového učení studentů gymnázií

9. 12. 2021 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Jan Beseda

Anotace

Článek se zabývá problematikou microlearningu a jeho využitím ve výuce cizích jazyků. Informace o microlearningu jsou doplněny praktickými ukázkami a doporučenými aplikace, kterými se dosáhne vyšší efektivnosti ve výuce.

M-learning je učení se prostřednictvím mobilních technologií (chytrých telefonů, tabletů, přehrávače mp3 apod.). Jeho výhodou je, že je to učení dostupné téměř všude. Skoro každý dnešní student střední školy má vlastní smartphone s možností připojení na data. M-learning tak lze využít i ve školách s horší technologickou infrastrukturou, ale i mimo ně. M-learning lze, tak využít v jak formální výuce, tak i pro informální učení. Výzkumy ukazují, že m-learning zvyšuje motivaci uživatelů k učení až o 70 % [1]. Studenti, kteří využívají mobilní kurzy k výuce, pak dokončují kurzy v průměru o 45 % rychleji proti pouhým uživatelům počítačů (Lynda, 2017).

V rámci m-learningu je výhodné využívat koncept microlearningu. Jedná se o učební jednotky, které trvají maximálně v řádu sekund, ale ne více než 15 minut. Tyto učební jednotky jsou pro studenty relativně dobře stravitelné, umožnují studentům řídit své studium a být za ně odpovědný a učit se v čase, který jim vyhovuje. Snižují riziko přetížení studentů a usnadňují dlouhodobé zapamatování. Tím, že jsou studenti aktivní, dosahují až o 19 % lepších výsledků než v případě tradiční pasivní výuky [2].

Na microlearningu jsou postavené vzdělávací aplikace zaměřené na učení cizích jazyků jako např. Duolingo, Memrise či Mondly, jejichž algoritmy podporují zapamatování slovíček a frází na základě studentových reakcí a přispívají tím k personalizaci učení. Tyto aplikace používají princip gamifikace, tedy používání herních prvků v neherním prostředí. Můžete se s ním setkat například v supermarketech, které odměňují uživatele za útratu body, za které si lze pak „výhodně“ koupit různé artefakty (knížku, hračky pro děti, nádobí apod.).

Jedná se o systémy bodů, sledování pořadí s přáteli a dalšími hráči (studenty), odměn v podobě měny, za kterou si můžete pak kupovat v obchodě aplikace vylepšení, či digitálních odznaků a různých soutěží. Například Duolingo vybízí uživatele soutěžit s uživateli z celého světa. Mnozí uživatelé tak neříkají, že se jdou učit, ale že si jdou zahrát Duolingo. Pro studenty, kteří jsou v angličtině pokročilejší, lze doporučit aplikaci Elevate, která se zaměřuje na zlepšování mluvení, čtení, psaní a pozornosti při poslechu.

V rámci tohoto konceptu lze pro zapamatování slov a slovních obratů využívat různé kartičkové aplikace (flash cards) – např. Classmaster.io nebo Quizlet nebo Vocabulary miner. Některé z nich nabízejí uživatelům krátké hry. Výhodou proti papírovým kartičkám je možnost přidat ke kartičkám zvuk a snadno i obrázky. Studenti mohou využívat sety karet i od dalších uživatelů. Velmi efektivní je, když si studenti tvoří vlastní sety karet.

V případě Duolinga, Memrise, Classmatera či Quizletu si může utvářet třídy, v kterých může lépe směřovat učení svých studentů. V rámci Quizletu pak může učitel využít během hodiny Quizlet Live, kdy týmy studentů soutěží ve stylu binga, aby k sobě přiřadily správné výrazy. V rámci hodiny může také učitel studentům promítat jednotlivý set a nechat je psát odpovědi.

Aktivizovat studenty v hodině lze i přes zábavné kvízy v Kahootu, opět lze studenty nechat i tyto kvízy vytvářet. Většina těchto aplikací nabízí učitelům i možnost analyzovat výsledky studentů a vidět, v čem studenti chybují a na co je třeba se více zaměřit.

Pro rozpoutání diskuse jsou osvědčené nástroje jako Mentimeter či Sli.do, v nichž učitel vytvoří otázky a studenti na ně pomocí svých mobilních telefonů odpovídají.

Velmi osvědčeným nástrojem pro učení jazyků jsou podcasty, tedy zvukové pořady, které si student může stáhnout a poslouchat pomocí aplikací, jako jsou Spotify, Google Podcats či iTune.

Mnoho jich nabízí např. BBC, např. 6 Minute English, BBC Learning English drama apod. BBC pak nabízí učitelům podpůrné materiály a celý kurz, který jim může pomoci zlepšit své výukové kompetence. Z dalších podcastů zaměřených na angličtinu lze jmenovat Easy Stories in English od Ariel Goodbody, na jejímž webu najdete i přepisy podcastů. Z českých podcastů zaměřených na angličtinu lze jmenovat třeba BroňaCast. Duolingo pak nabízí pro studenty zběhlé v angličtině podcasty zaměřené na španělštinu a francouzštinu. Případně si studenti své jazykové porozumění mohou ověřit pomocí mini příběhů, které jsou ještě navíc dostupné pro němčinu, italštinu a portugalštinu. Němčináři pak najdou celou řadu podcastu na Deutsche Welle.

Pro zapojení vizuální stránky lze pak využít mnoho videokanálu na YouTube. Speciálně lze doporučit seriál ve stylu seriálu Přátelé, který je dostupný pro výuku angličtiny, němčiny, francouzštiny a španělštiny. Angličtinu si pak studenti mohou procvičit přímo na seriálu přátelé s kanálem Learn English with TV Series. Pro studenty studující latinu, lze doporučit kanál polýMathy, kde Luke Ranieri vysvětluje latinu na dílech populární kultury.

[1] https://www.learndash.com/7-random-mobile-learning-stats/A

[2] Mohammed, G. S., Wakil, K. & Nawroly, S. S. (2018). The effectiveness of microlearning to improve students’ learning ability. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 32–38.

(16) (PDF) The Effectiveness of Microlearning to Improve Students’ Learning Ability. Available from: https://www.researchgate.net/publication/324552176_The_Effectiveness_of_Microlearning_to_Improve_Students%27_Learning_Ability [accessed Oct 17 2021].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jan Beseda

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Digitální gramotnost