Období: 2. období (4.–5. ročník)
Vzdělávací obor / tematický celek: Matematika / Závislosti, vztahy a práce s daty
Rozvíjená gramotnost: digitální
Piktogramy: 45 minut (zpracování dat) / 90 minut (sběr dat a jejich zpracování), aktivita ve třídě (sběr dat u jednotlivých budov), práce ve dvojicích, PC
Cíl činnosti: Žák zpracuje zobrazení dat za pomoci digitálních technologií.
Pomůcky: pro každou dvojici žáků jedno digitální zařízení
Popis činnosti:
– využijí přitom sloupcový a výsečový typ diagramu.
Poznámka:
Komentář z pohledu gramotnosti:
Digitální gramotnost žáků je rozvíjena při tvorbě digitálního obsahu – grafů (DG-2-2-01) a při sdílení dokumentů ostatním spolužákům ve třídě a také učiteli (DG-2-3-04). Digitální gramotnost žáků je rozvíjena při řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií (DG-2-1-10).
Důkazy o učení:
Žák vytvoří na základě existujících dat výstižné typy diagramů v digitálním prostředí.
Postřehy z ověřování:
Příprava a realizace výukové aktivity: Aktivita byla ověřena při hodině matematiky s 16 žáky 5. ročníku. Vyučující aktivitu nijak neupravovala. K ověření aktivity byla využita data přiložená k aktivitě. Před samotnou tvorbou grafů vyučující přidala jednu vyučovací hodinu k teoretické části – co to jsou grafy, tabulky, žáci se učili z tabulek a grafů vyčíst údaje. Žáci hledali různé informace, které se z tabulky dají vyčíst. Žáci se rozdělili do skupinek a každá skupinka se věnovala tvorbě svého grafu. Na závěr svůj výtvor žáci vložili do připravené sdílené prezentace. Pro práci jsme využili nástroje Google Workspace (tabulky, prezentace).
Přínos pro žáky: Žáci tuto aktivitu hodnotili kladně. Byla na nich vidět radost z povedené práce. Na začátku si moc nevěřili, že to zvládnou. Tvorba grafů pro ně byla úplně nová, dříve se s ní nesetkali. Naučili se číst z grafů. Vyučující s žáky pracovala s interaktivní učebnicí Práce s daty, která je k dispozici na webu http://imysleni.cz/.
Přínos pro vyučujícího: Samotná tvorba grafů odpovídá jedné vyučovací hodině, ale musí se počítat s nějakým časem navíc k teoretické části. Pokud by žáci měli pracovat se svými daty, bylo by potřeba této hodině jednu předsadit, a v té se zaměřit právě na sběr dat. Aktivitu kolegům vyučující vřele doporučuje, samotnou ji překvapilo, s jakou radostí žáci úkoly plnili.
Zpětná vazba k výukové aktivitě: Aktivita je pěknou inspirací, jak je možno téma zpracování dat pojmout. Určitě ale nemůže být vytržena z kontextu. Je potřeba, aby žáci měli už zkušenosti s tabulkami a grafy. Proto by vyučující tuto aktivitu doporučila pro starší žáky a spíše na závěr tématu. Mohla by být realizována projektovou formou, při které by žáci např. prostřednictvím formulářů data získali, zpracovali je v tabulce a na závěr reprezentovali pomocí grafů.
Zdroje:
zadání – archiv autorky
Přílohy:
Příloha 1 – zadání – vstupní data
Příloha 2 – ukázka řešení
Příloha 3 – soubor se vstupními daty
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.