Poškozují 5G sítě lidské zdraví? Způsobuje očkování autismus? Nebo je Země placatá? To jsou jen některé otázky, které mohou napadnout čtenáře, který se pohybuje po internetu a nemá dostatečně rozvinutou schopnost kriticky hodnotit informace. František Vrabel říká, že z jejich měření vychází, že asi 90 % dezinformačních webů jedná ve prospěch Ruska. Všechno toto vytváří zásadní otázku – jakým způsobem máme hodnotit informace, které se kolem nás nacházejí?
Rita Kop, jedna ze zakladatelek konektivismu, se od jeho původních idejí postupně odvrátila, protože došla k názoru, že představa, že si studenti budou dohledávat informace sami a budou na základě nich konstruovat své vlastní poznatky, je naivní. Informací je kolem nás tolik, že i když je zvládneme vyhledávat, je nesmírně obtížné je skutečně efektivně hodnotit. Přitom rozpoznání kvalitních a nekvalitních informací, toho, co se nám hodí a co nikoliv, nemusí být vůbec jednoduché. Studenti jsou dle Kopové uvrženi do informačního prostředí, ve kterém lze jen obtížně hledat nástroje pro skutečně funkční edukaci.
V tomto kontextu tedy stojíme před otázkou, jakým způsobem informace hodnotit, jak poznat to, co je skutečně dobré od toho, co je lepší ponechat stranou. A především před dilematem, zda takového hodnocení jsme vůbec v masovém měřítku schopni. Jedna věc je dokázat využít v konkrétním případě nějaký formalismus pro hodnocení informací, druhá spočívá v rozlišování běžných zpráv, které k nám přicházejí a které nemůžeme v žádném případě systematicky analyzovat, neboť bychom sami sebe uvrhli do jisté informační paralýzy.
V tomto článku bychom proto rádi prošli některé přístupy, které lze ve výuce (i v procesu) hodnocení informací uplatnit. Platí, že cílem by mělo být postupné vytrénování se do té míry, že jednotlivé položky nebo otázky nemusíme klást explicitně, ale při běžné orientaci v kyberprostoru (ale i mimo něj) je promítáme do našeho hodnocení jednotlivých informací.
Jeden z nejzajímavějších modelů hodnocení informace můžeme najít v knize Logika informace od Luciana Floridiho. Ten pracuje s nástrojem, který označuje jako bi-categorical IQ analysis, což je slovní spojení pravděpodobně zcela nepřeložitelné do češtiny. Jeho základem je myšlenka, že informace hodnotíme v osmi kategoriích na škále 0–1 a jednotlivá skóre poté zaneseme do plošného grafu. Čím větší je plocha grafu, tím lepší informace nebo zdroj jsou.
Pracuje se tedy s následujícími prvky:
Graf porovnává IQ skóre u navigace v automobilu a e-mailu. Podobným způsobem lze ale porovnávat také dvě webové stránky. Floridi. Logics of Information, s. 112
To, co je v tomto modelu zajímavé, je, že podstatný není součet bodů, ale plocha grafu, tedy vlastně rozložení kvality. Tato metoda se tedy snaží zdůraznit, že klíčem ke kvalitní informaci nemusí být vyhraněnost v jednom parametru, ale vyrovnanost ve všech. Současně platí, že nikdy nejsou informace kvalitní ve všech bodech dokonale. Nastavení škály, jak ilustruje v grafu Floridi, je silně ovlivněno tím, kdo s ní pracuje. Všechny uváděné parametry jsou vždy vztažené nikoliv ke zdroji jako takovému, ale k tomu, kdo s ním pracuje. Aby informace měli nějaký význam, je nutné, aby s nimi dokázal člověk vhodným způsobem pracovat.
Například na otázku, kdy byla bitva u Kresčaku, může dostat odpověď, že prezidentem ČSR v roce 1990 byl Václav Havel. Taková informace je jistě pravdivá, její zdroj bude mít vysoké skóre ve všech položkách vyjma přesnosti a relevance. V nich bude na nule. Ale pokud bychom se ptali, kdo byl prezidentem Československa v daném období, pak právě tato odpověď obě kategorie může plně saturovat. Podobně můžeme uvažovat například o tom, že špičkový článek z Nature nemusí být pro žáka základní školy vůbec pochopitelný, a nepůjde tedy o zdroj s vysokým IQ skóre, jakkoliv třeba bude aktuální a odborně špičkový.
Tento model hodnocení ignorací se tedy snaží zdůraznit, že aby informace k něčemu byly, musí zde být jejich konzument. Současně hezky ilustruje, na co se jako uživatel informace můžeme v jejím hodnocení zaměřit.
Poznámka na okraj – Floridi z dobrých důvodů pracuje se škálou 0–1 u každého parametru, ale pro studenty může být intuitivnější mít tuto škálu desítkovou, tedy od 0 do 10. Obsahově se touto transformací nic nemění.
Zcela jinou cestou může být hodnocení zdroje jako takového, tedy jeho formální analýza. Pro tu existuje poměrně velké množství nástrojů, ale pravděpodobně nejznámějším je CRAP test. Ten pracuje s tabulkou, ve které dáváme každému zdroji body na škále 0, 1, 3, 5 bodů. Abychom dokázali hodnotit skutečně dobře, je vhodné si pak jednotlivé parametry nějak „nakalibrovat“ a/nebo třeba pracovat s kolektivním hodnocením (vypočítáme medián ve třídě v daném parametru).
CRAP test sleduje následující parametry dokumentu:
Někdy se připojují dvě subjektivní charakteristiky:
CRAP test tedy funguje tak, že si vyhledáme určité množství zdrojů k určitému tématu a následovně je podle tabulky obodujeme. Vždy můžeme pracovat jen s omezeným množstvím z nich, a to budou ty, které v naší analýze dosáhnou nejvyššího skóre. Tato metoda umožňuje poměrně rychlé třídění dokumentů, aniž bychom je museli do podrobností číst a procházet. Její limity pak spočívají v tom, že nedokáže sledovat dostatečně subjektivní potřebu toho, kdo má s informacemi pracovat. Hodí se dobře pro výběr zdrojů k seminární nebo ročníkové práci, měně už pro analýzu nějakého mediálního sdělení.
Jiná situace je v případě, že chceme pracovat s nějakým mediálním sdělením. Zatím jsme totiž předpokládali, že máme nějakou informační potřebu, která je poměrně jasně definovaná, a chceme ji uspokojit. V případě médií ale informační interakce vypadá jinak. Předně v tom, že na informace narážíme většinou samovolně, nebo nám je někdo nasdílí, a také jejich produkce je zásadním způsobem jiná než v případě odborných zdrojů. Zde se dostáváme do jádra toho, co se běžně označuje jako dezinformace, tedy takové informace, které jsou záměrně zkreslené, chybné, manipulativní.
Asi nejčastěji se pracuje s 5W+H schématem neboli s šesti otázkami, které je nutné si položit předtím, než nějakou informaci přijmeme v médiích za svou:
V českém prostředí pak nemůžeme nezmínit projekt Zvol si info a jeho Surfařova průvodce, což je hutná, hezky příklady podepřená kuchařka, jak v případě hodnocení informací na internetu postupovat. Velkou výhodou je dostupná forma i jazyk, který je vhodný pro základní, ale především střední školy. V případě, že preferujete nějaké formálněji orientované nástroje, lze sáhnout po SMELL testu.
Tři předložené postupy ukazují, že v současné době máme poměrně široké možnosti hodnocení informací, ale současně stojíme před otázkou jak prakticky postupovat. Domníváme se, že cílem pro běžného uživatele informací by měla být schopnost kriticky přemýšlet nad uvedenými zdroji. To znamená nikoliv přesně vyplňovat tabulku v CRAP testu nebo počítat IQ skóre, ale spíše vědět, na co se u zdroje díváme, pokud posuzujeme jeho vhodnost pro odborný text nebo seminární práci. Bylo by skvělé, kdyby učitelé dokázali být v této oblasti profesionály a současně být vůči svým studentům transparentní – tedy uměli říci, že s tímto zdrojem pracují, protože ..., a s jiným nepracují, protože ..., nebo třeba dokázali zveřejňovat, z čeho se vlastně chystají do hodin. I jen to, že studenti uvidí jistou kulturu nebo strukturu práce s informacemi, jim může velice pomoci.
Cílem všech těchto testů je získání základní myšlenkové struktury, jakéhosi filtru poznání, který si student odnese do svého života. A vlastně stejně má fungovat i oněch šest otázek nebo Surfařův průvodce – nikoliv jako nástroj formalistického hodnocení každého zdroje, ale jako určitý indikátor, který studenta upozorní, že by něco nemuselo být v pořádku, že by se měl zastavit a hlouběji zamyslet. Domníváme se, že pokud se toto ve vzdělávání podaří, bude to dobrá cesta k zisku kompetence hodnocení informací.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Kurz práce s informacemi.
Ostatní články seriálu: