Téma Osobnostní a sociální výchovy může prolínat do všech vzdělávacích i výchovných aktivit na škole i mimo ni. Zařazováním aktivit do výuky rozvíjíme klíčové kompetence žáka v oblasti rozvoje jeho osobnosti, sociálního růstu i morálního rozvoje. Komunikační a slohová výchova nabízí prostor pro pravidelné včleňování praktických aktivit OSV tím, že rozvíjí základní dovednosti komunikovat, tj. formulovat a vyslovit vlastní myšlenku, respektovat pravidla diskuse, naslouchat partnerovi a přiměřeně reagovat na jeho sdělení.
Dalším přínosem vzájemného prolínání předmětu český jazyk a OSV je široká nabídka literárních textů, ve kterých nacházíme paralely s vlastními životními zkušenostmi nebo se o nich zprostředkovaně z krásné literatury dozvídáme. Žáci tak mají možnost učit se poznávat prožitky jiných lidí, vyslovovat vlastní názory, zaujímat vlastní stanoviska a reflektovat nejrůznější lidské situace. Dobře zvládnutý způsob práce aktivizujícími metodami a metodami OSV dává žákovi možnost poznávat vlastní hodnoty, zdokonalovat se ve vlastní práci, učí ho spolupracovat, přijímat zodpovědnost za sebe i za práci skupiny. Konfrontací osobních názorů dáváme žákům možnost učit se řešit situace, zaujmout vlastní postoj k problematice a formovat osobní hodnoty a postoje. Tím, že se žáci vyjadřují nejen v mluvené podobě, ale i písemně, splňujeme požadavky vzdělávacího oboru komunikační a slohová výchova. Žáci svoje postřehy, pocity i poznatky zapisují, pravopisně, syntakticky i stylisticky upravují a učí se zaměřovat svůj písemný projev směrem k adresátovi, to znamená, že pro vyjádření svých záměrů volí odpovídající slohové postupy.
CV |
METODA/POSTUP |
UČIVO |
SEŠIT |
|
Komunitní kruh |
Zvuková stránka jazyka |
Motivace, naladění, vstup |
1. |
Volné psaní |
Spisovná norma |
Rozeznáš spisovný jazyk od nespisovného? |
2. |
Kreslení obrázků |
Sebepoznání |
Co o mně vypovídá moje jméno |
3. |
Tvořivé psaní |
lexikologie |
Kdy je moje jméno nejhezčí? |
4. |
Navození pocitů |
Sebepoznání |
Zaznamenávám pocity, vnímám více smysly |
6. |
Dialog, monolog |
KOMUNIKACE |
Vedu monolog, dialog, vypovídám o sobě |
7. |
Přiřadit obrázek a vlastnosti |
JAZYK |
Tvořím přirovnání |
8. |
Vlastnosti, cizí slova, Slovník |
Hodnocení lidských vlastností |
Učím se hodnotit lidské chování, i svoje |
9. |
Jak získal pan František příjmení |
PRAVOPIS |
V psaní uplatňuji pravopis, přirovnání |
10. |
Oslovení |
TVAROSLOVÍ |
Správně oslovuji |
11. |
INSERT |
Práce s textem |
Zaznamenám do tabulky výroky, učím se strukturovat text |
12. |
Anketa
|
ŽÁNR |
Naučím se vytvořit anketu |
13. |
Kdo jsem já |
ŽÁNR, popis |
Tvořím podle naplánovaného postupu |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.