Úvod
Za účelem lepšího porozumění buňce a jejímu fungování žáci přirovnávají buňku k městu, konkrétně jednotlivé buněčné organely k důležitým částem každého fungujícího města. V čem jsou si funkce buněk jako základních jednotek života podobné s městem? Zamysleme se nad různými částmi města a tím, jaké funkce město pro své obyvatele plní. V každém městě vnímáme systém ulic propojující různé části města, vodní toky, kolem kterých se často města historicky stavěla, budovy, radnici a důležité úřady, elektrárny, sklady aj. Stejně tak v dobře fungující buňce je možné rozeznat funkce, které jsou pro nás u každého města samozřejmostí.
Pomůcky: flipové papíry, barevné tužky, fixy, vytištěné fotografie částí města, 3D modely
Časová náročnost: dvě až tři vyučovací hodiny
Postup:
Smyslem námětu na výukovou aktivitu je přiblížit žákům abstraktní téma buňky způsobem, který může umožnit kvalitnější a pro žáky záživnější osvojení tohoto učiva. Přitom téma buňky a buněčných organel se ukázalo být jedním z kritických míst výuky přírodopisu (Vágnerová et al., 2019). Řešení úloh v rámci aktivity zároveň podporuje dovednost propojovat informace v textu o buňce a buněčných organelách s obdobnými funkcemi konkrétních částí města. Žáci vytvářejí různá schémata, kterými přehledným způsobem přirovnávají město a jeho části ke konkrétním buněčným organelám. Při tvorbě výstupu pro prezentaci spolužákům mohou volit vhodné programy a aplikace, které umožní dané schéma a přirovnání buňky k městu přehledným a nápaditým způsobem znázornit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.