RVP G – Občanský a společenskovědní základ
RVP G – Dějepis
Žák si dává do souvislosti současné bariéry mezi národy a státy s historickými bariérami. Na základě příběhů a připomínek významných výročí žák zobecňuje, jaké je to to žít ve svobodě a demokracii, a analyzuje motivaci pro opuštění nesvobodné a nedemokratické společnosti. Žák si utváří názory na složitější problémy současného světa, své názory vyjadřuje a podpírá je argumentací. Žák reflektuje svou práci i stav svého poznání.
Na začátku hodiny žákům nepředstavujeme téma, necháme je, aby téma sami objevili a aby se na něj mohli postupně naladit.
1. Zadáme žákům úkol do dvojic. Připravte myšlenkovou mapu k pojmu ZEĎ. Můžeme dát žákům doplňující otázky, které jim mohou pomoci hlouběji se ponořit do tématu. Např. Co si představíte, když se řekne zeď? Z čeho může být tvořena zeď? Znáte nějaké významné zdi, o kterých se ve společnosti mluví? Jaké? Proč se o nich mluví? 5 minut dáme žákům na vypracování mapy, 5 minut pak necháme na společné představení některých klíčových pojmů (společná pojmová mapa se pak může vytvářet na tabuli). (Příklady zdí: Velká čínská zeď, Zeď nářků, Trumpova zeď, Matiční ulice Ústí nad Labem, Berlínská zeď, pásmo Gaza a jiné.)
2. Následující aktivita je pak pro celou třídu. Jedná se o názorovou škálu k otázce: JE ZEĎ NAŠÍ OCHRANOU, NEBO JE ZEĎ BARIÉROU? Otázka je záměrně zadána obecně a neurčitě, aby žáci měli potřebu zvažovat různé aspekty a kontexty. Na jedné straně třídy je vytvořen prostor pro ty, kteří si myslí, že zeď je ochranou. Na druhé straně třídy je prostor pro ty, kteří si myslí, že je zeď bariérou. Žáci jsou vyzváni, aby si stoupli na pomyslnou přímku do toho bodu, který vyjadřuje jejich názor k zadané otázce.
Autor díla: Alena Hesová |
Zdůrazníme, aby si žáci připravili argumenty, proč si na tu kterou pozici stoupli. Zeptáme se několika žáků, proč si na danou pozici stoupli, vzájemně učíme žáky poslouchat argumentaci. Případně vyzveme žáky, aby položili svým spolužákům ohledně jejich pozice několik otázek.
3. Závěrem evokace napíšeme na tabuli 3 data: 9. 11. 1989, 17. 11. 1989, 1. 5. 2004 a zeptáme se žáků, zda vědí, co se v daný den stalo a jak to souvisí s tématem zdí. Postupně společně s žáky rozkryjeme, že 9. 11. 1989 padla Berlínská zeď, 17. 11. 1989 proběhla sametová revoluce a následně padla železná opona, což umožnilo svobodu cestování na západ, a 1. 5. 2004 vstoupila Česká republika do Evropské unie a připojila se tak k evropskému integračnímu procesu. A právě u všech třech uvedených událostí slavíme v roce 2019 významné výročí:
a) 9. 11. 1989 – 30 let od pádu Berlínské zdi)
b) 17. 11. 1989 – 30 let od sametové revoluce a následně od pádu železné opony
c) 1. 5. 2004 – 15 let od vstupu do Evropské unie
Zeptejme se žáků, co tato data a výročí znamenají pro ně (můžete sdělit, co znamenají pro Vás).
4. Žáci dostanou pracovní listy (viz příloha) a pracují dále ve dvojicích. V pracovních listech je 5 různých příběhů o překonání železné opony, každá dvojice dostane jeden příběh:
a) Tank svobody
b) Útěk do Rakouska na saních
c) Ve vysokém napětí
d) Geodet a americký jeep
e) Přelet motorovým rogalem
Texty jsou různé dlouhé, jejich rozdání žákům je možné proto přizpůsobit rozlišným čtenářským dovednostem žáků. Žáci si ve dvojici přečtou text, identifikují hlavní postavu příběhu a připraví si krátký popis překonání hranic. Následně hledají ve dvojici odpovědi na položené otázky:
a) Proč hlavní postava utíká?
b) Co musí překonat nebo obětovat?
c) Kdy, kde a proč mohou podobné situace nastat dnes?
5. Následně je práce ve dvojicích ukončena a žáci jsou vyzvání k tomu, aby vyprávěli příběh a odpověděli na položené otázky. Takto je postupně probrán první až pátý příběh. Současně je možné psát na tabuli klíčová slova ke 3 položeným otázkám.
Autor díla: Alena Hesová |
Klíčová slova následně propojujeme se třemi významnými výročími, která byla uvedena v úvodu hodiny. Zeptejme se žáků, co tato data a výročí mohou znamenat pro postavy příběhů, které četli.
REFLEXE – 10 MINUT
6. Každému žákovi rozdáme pracovní list ALFA BOX (viz příloha) a necháme žáky individuálně a podle instrukcí ALFA BOX pro téma ZEĎ a tuto lekci vyplnit:
a) Ke každému políčku v alfa boxu napiš jeden pojem vztahující se k tématu ZEĎ nebo k dnešní hodině, který umíš vysvětlit.
b) Tři pojmy v alfa boxu písemně vysvětli.
c) Pojmy, které jsou pro Tebe nové, nebo které jsi nyní pochopil/a jinak nebo více do hloubky, zakroužkuj.
d) Máš jednoho žolíka a můžeš ho napsat do políčka, na které nechceš odpovídat.
7. Pokud máme čas, můžeme si společně některé pojmy přečíst, nebo si sdělit, co nového se žáci dozvěděli.
8. Na úplný závěr hodiny se vrátíme k názorové škále z úvodu a vyzveme žáky, aby si znova položili otázku: JE ZEĎ NAŠÍ OCHRANOU, NEBO JE ZEĎ BARIÉROU? a postavili se na pomyslnou přímku podle svého názoru.
Autor díla: Alena Hesová |
Na úplný závěr se můžeme zeptat, kdo z žáků svoji pozici oproti začátku hodiny změnil a proč.
Pracovní list pro žáky – PŘÍBĚHY
Pracovní list pro žáky – ALFA BOX
HERINK, J. Myšlenkové (mentální) mapy. Metodický portál: Články [online]. 2014. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18611/MYSLENKOVE-MENTALNI-MAPY.html
HESOVÁ, A. Názorová škála. Metodický portál: Články [online]. 2014. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/18297/NAZOROVA-SKALA.html
Interaktivní mapová aplikace železné opony. Mapa.zelezna-opona.cz [online]. ÚSTR. Dostupné z: https://mapa.zelezna-opona.cz/
Jak se prchalo za železnou oponou. Blog u Ralfa [online]. 2013. Dostupné z https://ralf.signaly.cz/1305/jak-se-prchalo-za-zeleznou
KRUŠINA, M. Den, kdy padla Berlínská zeď (9. listopadu 1989). Slavnedny [online]. Stream.cz, 2010. Dostupné z: https://www.stream.cz/slavnedny/529622-den-kdy-padla-berlinska-zed-9-listopad
KYNCL, L. Alfa box. LiborKyncl.estranky.cz [online]. 2013. Dostupné z: http://www.liborkyncl.estranky.cz/clanky/metody-rwct/alfa-box.html
Muzeum železné opony Valtice [online]. Dostupné z: http://www.muzeumopony.cz/
PEJČOCH, I. Hrdinové Železné opony: útěky do svobodného světa s pomocí neobvyklých technických prostředků v letech 1949–1989. Cheb: Svět křídel, 2008.
Příběhy železné opony. Česká televize [online]. 2006. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095467107-pribehy-zelezne-opony/
SÍS, P. Zeď: jak jsem vyrůstal za železnou oponou. Praha: Labyrint, 2007.
Železná opona v Československu. Dejepis21.cz. ÚSTR [online]. 2012–2014. Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/zelezna-opona-v-ceskoslovensku
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Významná výročí v roce 2019.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: