Pokud se zaměříme na 2. období 1. stupně, tak jsou dosahovány zejména tyto očekávané výstupy:
Výchozí zadání:
Vzpomeň si, jak jste si vytvářeli barevnou mapu svého pokoje. Snažili jste si vybavit tvary a barvy jednotlivých předmětů a zákoutí, která pro vás měla význam.
Obr. č. 1. Ilustrativní fotografie (Markéta Pastorová) |
Barevná a tvarová mapa nejfrekventovanějšího místa pokoje – pracovní stůl, židle, lampa. Nejedná se o přesné zachycení jednotlivých věcí, ale o to, jak můžeme vztahy mezi jednotlivými věcmi zjednodušeně zachytit. Jedná se o koláž (nemusí být lepena), na jejíž vytvoření byly použity barevné časopisy – ty vždy poskytují zajímavější barevnou škálu.
Dnes se soustředíme nejen na jednotlivé předměty a místa, ale představíte si, že se díváte na Váš pokojíček ze shora (vidíte jeho půdorys).
Zamyslete se nad tím, na jaké části – geometrické tvary lze pokojíček rozdělit (mohou to být trojúhelníky, čtverce, obdélníky). Zkus si uvědomit, jakým dojmem a proč jednotlivé části pokoje na tebe působí, jaké vyvolávají pocity. Svému pocitu z konkrétního místa přiděl konkrétní barvu a pokus se svůj pocit charakterizovat.
K řešení využij různé prostředky, může to být kresba pastelkami, koláž, kombinované prostředky.
Nespokoj se hned s prvním řešením a vyzkoušej si různé varianty (alespoň dvě).
|
|
Komentář:
Jedná se o ukázky užití dvou různých prostředků – kresba pastelkami zachycuje jemnější škálu barevnosti a lze tedy říci, že i pocitů, zatímco kombinovaná technika (koláž doplněná kresbou) se zaměřila spíše na určité schematičtější vyjádření výrazných částí. Pro ostatní se může nabízet otázka, ke kterému prostoru (jeho barevné a tvarové mapě) by více inklinovali a proč.
Podstatné je, aby se žáci pokusili zamyslet nad místem i z pohledu jeho půdorysu a jeho vnitřního členění na geometrické tvary.
Pokud bychom chtěli zadání rozvést až do excelentní úrovně (definování různých úrovní pro tvůrčí činnosti je dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21383/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE-STANDARDUM-ZV---VYTVARNA-VYCHOVA.html/), měli bychom hledat inspiraci či kontext s ukázkami výtvarných děl, byť bychom se třeba společně dotkli jejich formální stránky (např. díla Pieta Mondriana, Ivana Kafky).
Komentář k lekcím pohledu gramotností
Čtenářská gramotnost
Ačkoliv se v aktivitě nepracuje přímo s psaným textem, svým zaměřením na vyjádření pocitů a dojmů se stává prostředkem k porozumění nepřímo vyjádřených vztahů mezi informacemi (působením prostředí, vlastní zkušeností, kontext s výtvarnými díly). Vnímání a vidění okolí skrze výtvarné prostředky umožňuje využití vizualizace, která je zároveň jednou z důležitých čtenářských strategií.
Matematická gramotnost
Vnímání prostoru s ohledem na jeho členění je jednou z důležitých dovedností, které jsou rozvíjeny nejen v matematice. Využití členění na geometrické tvary, které není bezúčelné, ale slouží k vyjádření pocitů žáka, je vyjádřením vnímané situace pomocí symbolického jazyka, který si žák pro danou situaci volí. Pokud své pocity vyjadřuje i slovně (sdílením se spolužáky), pak tento symbolický jazyk převádí zpět do každodenního života.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.
Ostatní články seriálu: