Vzdělávací obor |
Člověk a jeho svět |
Období |
2. (4.–5. ročník) |
Tematický okruh |
Místo kde žijeme |
Vazba na očekávaný výstup RVP ZV |
ČJS-5-1-05 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích ČJS-5-1-05p sdělí poznatky a zážitky z vlastních cest |
Rozvíjené gramotnosti |
Čtenářská gramotnost Digitální gramotnost Matematická gramotnost |
Složky rozvíjených gramotností |
Čtenářská gramotnost 1. Porozumění textu a interpretace Nalezení důležitých informací a myšlenek textu, shrnutí Najde a zformuluje bez většího zkreslení některé důležité myšlenky textu a podpoří důkazy z textu. Propojování textu s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace Samostatně vyvodí spojením několika jednoduchých, přímo vyjádřených informací z textu jednu další. Matematická gramotnost 2. Porozumění různým typům matematického textu a aktivní používání či dotváření různých matematických jazyků Používá různé formy textu Využívá názorné grafické modely včetně číselné osy a náčrtku, popíše situaci vyjádřenou tabulkou Vhodně využívá různé pomůcky a nástroje (včetně digi technologií) Využívá vhodné digi technologie. Digitální gramotnost 3. Člověk, společnost a digi technologie Každodenní život s technologiemi Při školní práci používá svěřená zařízení a doporučení digi technologie. Právní normy v digi prostředí Odliší vlastní a cizí digi obsah, používá-li cizí obsah, uvede zdroj. 4. Tvorba digi obsahu Tvorba nového digitálního obsahu, vhodně zvolený formát sdělení Vytváří jednoduchý digi obsah. Správa dat, informací a digi obsahu Ukládá informace tak, aby je znovu našel a mohl je použít. |
Zadání pro žáky
Komentář z pohledu vzdělávacího oboru
Prostřednictvím aktivity je rozvíjena schopnost žáků vnímat odlišný svět, odlišná místa, země. Cílovou dovedností, o kterou by měl učitel usilovat, není jen uvědomění si této skutečnosti, ale i rozvoj žákových schopností tyto rozdíly vnímat, zaznamenávat a porovnávat, vyhodnocovat.
Zadání konkrétních činností je možné podle aktuálních potřeb učitele a věku žáků upravovat tak, aby odpovídalo sledovaným vzdělávacím cílům a individuálním schopnostem žáků.
Žáci kreativním způsobem připraví pro spolužáky vystoupení s představením jejich prázdninové cesty. Jak je naznačeno, mohou využít různých způsobů, které jsou jim blízké a to tak, aby co nejtransparentněji popsali hlavní požadované znaky (název místa, země, jídlo, přírodní podmínky, obyvatelé zajímavost). Podle skupin žáků ve třídě lze aktivitu modulovat pro žáky nadané (např. doplněním zajímavostí, které sami žáci neviděli, doplněním „slepé“ mapy, doplněním „testu“ pro spolužáky, doplněním ukázky průvodce) … a pro žáky se SVP (např. ve výběru způsobu zpracování a představení zvoleného místa, pomoci žákům se zpracování tím, že vyučující stanoví způsob zpracování).
Žáci (s pomocí učitele) připraví tabulky pro záznam spolužákovských cest/zážitků. Po představení žákovy cesty, rozdá žák spolužákům připravenou tabulky, spolužáci budou mít vymezený čas na její doplnění a po doplnění budou porovnávat své zážitky s tím, co slyšeli od spolužáka (učitel pomáhá žákovi vést tuto část aktivity). Rozdíly se pokoušejí zdůvodňovat, obhajovat a hledat jejich výhody a nevýhody.
Žák připraví cca 3 otázky na spolužáky otázky, které žákům položí k jejich zážitkům (zapsání do tabulky).
Pomůcky:
tabulky pro spolužáky pro záznam info z jejich cest
pozn. Tabulky si leze připravit s pomocí učitele předem, např. v hodině matematiky, pracovních činností, obsah (hlavičku) si žáci připraví sami doma)
podklad „vyprávění z cest“
pozn. Dle toho, jakou formu zpracování žák použil je potřeba se připravit na způsob představování, učitel už předem zjišťuje, jakou formu kdo využije, aby bylo vše potřené připraveno, lze i předem domluvit pořadí představování dle podmínek
připravené otázky pro spolužáky
pozn. Ty si žáci připraví sami v rámci přípravy „vyprávění z cest“, lze využít nabídnuté konzultace ze strany učitele k sestavení otázek
Časové vymezení:
jedná se o časově náročnější aktivitu, lze ji rozdělit do několika hodin dle předem připraveného harmonogramu, který může viset ve třídě na nástěnce, žáci stále vidí, kdy je pokračování čeká a zda už to mají za sebou
Motivace:
vzhledem k tomu, že se jedná o časově náročnější aktivitu, tak je vhodné věnovat motivaci více času
Doporučení (na základě ověření z praxe):
pokud žáci připravují takovouto práci poprvé, je vhodné společně pohovořit o strategii práce
Doporučení pro práci se žáky se SVP:
Doporučení pro práci s tabulkou:
Komentář z pohledu gramotností
Rozvoj vybraných gramotností a jejich případnou prioritizaci z pohledu vzdělávacích cílů ovlivňuje učitel volbou konkrétních metod a forem pro realizaci aktivity. Je žádoucí, aby učitel hledal potenciál výukové aktivity pro rozvoj gramotností ve vzdělávacím obsahu daného oboru a konkrétní výukové aktivitě, nikoli aby integroval do vzdělávacího oboru „doménové“ vzdělávací obory gramotností (český jazyk a literaturu, matematiku a její aplikace, informační a komunikační technologie).
V reflexi žákova výkonu je pak nezbytné zaměřit se nejen na sledování úrovně dosažených oborových cílů, ale sledovat i rozvoj vybraných složek gramotností např. formou diskuze v příslušných fázích vyučovací hodiny. Příklady otázek jsou uvedeny níže.
Matematická gramotnost
Matematická gramotnost bude rozvíjena v případě, že žák využije pro záznam informací náčrtek, plánek, tabulku. Důležitá bude žákova argumentace, proč použil právě daný typ záznamu.
Vytvoření a využití tabulky, uspořádání prvků, řazení
Možné otázky: Kolik prvků jsi připravil pro spolužáky? Jak jsi je řadil a proč právě takto? Odkud jste cestovali? Kolik políček má nakonec tvoje tabulka? Narazil jsi při přípravě záznamu na nějaký problém? Podařilo se ti ho vyřešit? Jak? Jaké jsou výhody/nevýhody záznamu do tabulek?
Čtenářská gramotnost
Čtenářská gramotnost bude rozvíjena v případě, že žák při přípravě vlastního vyprávění bude dohledávat informace, které mu budou chybět, v různých typech textů a využije vyhledávací strategie a nástroje (nadpis, tučné písmo, klíčově slovo, hypertextový odkaz)a bude je porovnávat s vlastní zkušeností/zážitkem z cest (např. velká hustota obyvatel v Barceloně – to je pravda, bylo tam hodně lidí, pěstování ovoce a zeleniny – ano kupovali jsme je na trhu). Při vyhledávání bude využívat různé čtenářské strategie (propojování s vlastní zkušeností, vyjasňování neznámých slov). Do čtenářské gramotnosti patří i produktivní složka, kterou v současném materiálu nemáme rozpracovanou, nicméně na ni nesmíme zapomínat.
Způsob vyprávění, využívání neverbální komunikace, symbolů, znaků, kladení otázek, vyjadřování, zdůvodňování
Možné otázky: proč sis vybral právě tuto formu představení? Ukaž, jak jsi znázornil tvoji prázdninovou cestu? Proč sis vybral právě tyto prvky z cest? Jakým způsobem jsi výsledky svých pozorování řadil? Když jsi promýšlel o tom, jak představíš své postřehy ostatním, co bylo důležité? Porozuměli spolužáci prezentaci tvých výstupů dobře? Proč si to myslíš?
Digitální gramotnost
Proč sis zvolil formu ppt? Proč sis zvolil formu videa? Proč jsi neudělal i tabulku elektronicky? Co tě k tomu vedlo? Co ti při přípravě (ppt, videa, obrázky…) dělalo nejvíce potíže a proč, a co se ti dařilo? A proč si myslíš, že se ti právě toto dařilo?
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.
Ostatní články seriálu: