Anotace
Příspěvek (digitální učební materiál / praktický příspěvek s náměty) reflektuje očekávané výsledky učení u žáků na 2. stupni základních škol a obsahuje blok učebních činností, úloh a metod aplikovatelných v hodinách matematiky právě na druhém stupni ZŠ. Náš příspěvek se jmenuje Matematika trochu jinak a budeme se mu věnovat ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Naším záměrem je rozvíjet především gramotnost matematickou, ovšem některými úlohami se dotkneme i zbývajících dvou, tedy čtenářské a digitální.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Naše vyučovací jednotka je koncipována do modelu E-U-R. Do evokace zařazujeme asociační brainstorming na téma Matematika. Do fáze Uvědomění jsme vybrali kooperativní metodu, která spočívá v tom, že jsou lavice ve třídě rozděleny do čtyř stanovišť, u kterých žáci v týmech plní jednotlivé aktivity, které spolu navzájem souvisí. Při tvorbě úloh budeme vycházet z praktického života, aby žáci byli schopni použít matematické myšlení při řešení reálných situací.
Na prvním stanovišti žákům poskytneme graf, tabulku či schéma, se kterým budou muset pracovat a číst v něm, na což bude toto stanoviště primárně zaměřeno. Druhé stanoviště bude obsahovat několik různých textů, ve kterých žáci budou dohledávat potřebné informace, čímž se dotýkáme gramotnosti čtenářské. U třetího stanoviště bude skupina žáků řešit matematickým postupem popsanou reálnou situaci. Na čtvrtém stanovišti mohou žáci použít tablet, počítač či mobil k dohledání dalších informací potřebných k sestavení vlastního příkladu, který se bude dotýkat zadaného tématu. V rámci čtvrtého stanoviště u žáků rozvíjíme také gramotnost digitální.
V reflexi k realizované aktivitě využijeme metodu sněhové koule. V celkové reflexi se opět vrátíme k evokačnímu brainstormingu, kde se dopracujeme s žáky k tomu, že matematika není jen o počítání a příkladech či geometrických tvarech, ale je propojená s reálným životem a zasahuje do něj, což bude zřejmé z tématu kooperativní metody.
Příprava hodiny:
Předmět: matematika
Ročník: 8.–9. ročník ZŠ
Časová dotace: 2 x 45 min
1. EVOKACE – asociační brainstorming, téma: MATEMATIKA (10 min)
- Žáci chodí k tabuli a píší nápady, které se jim vybaví při slově matematika.
- Učitel nekomentuje žádný nápad.
- Končí se, až žáky nic nenapadne, nebo se blíží konec 10. minuty.
- K této fázi se učitel s žáky vrací ve fázi reflexe.
2. UVĚDOMĚNÍ (65 min)
Tato fáze probíhá ve formě kruhového učení.
- Učitel žáky rozdělí do 4 skupin, každá skupina tak začíná na jiném stanovišti. Ve skupině se žáci spolu radí a vzájemně spolupracují, ale každý vyplňuje svůj pracovní list.
- Řešení každého úkolu má učitel u sebe. Skupina žáků vždy za sebe vyšle jednoho, který si u učitele zkontroluje správné odpovědi. Po uplynulém čase může skupina postupovat na stanoviště další.
- Učitel kontroluje práci, pomáhá a objasňuje úkoly, pokud nejsou zřejmé ze zadání.
- Učitel také kontroluje čas – na každém stanovišti se skupina může zdržet pouze 15 min. O tomto faktu jsou žáci informováni na začátku. Nevadí, že nestihnou úplně vše.
1. stanoviště
Očekávané výstupy učení:
Žák využívá tabulky a grafy, názorná schémata.
- Na stanovišti jsou následující schémata a části textů rozházeny libovolně po lavici. Úkolem žáků je přiřadit je k sobě – obdoba skládankového učení.
- V pracovním listu mají žáci zadáno, že po přiřazení se mají doptat učitele na správné odpovědi.
- Po kontrole učitele pokračují s druhým úkolem – vymyslet k těmto schématům příhodný název.
2. stanoviště
Očekávané výstupy učení:
Žák se kriticky zamýšlí nad informacemi v různých typech textů.
Žák dohledá potřebné informace, dokáže ve sdělení rozlišit podstatné informace od nepodstatných.
- Na tomto stanovišti je úkolem žáků pracovat s texty a na základě nich vypracovat odpovědi na otázky v pracovním listě.
3. stanoviště
Očekávané výstupy učení:
Žák dokáže přehledně zaznamenat postup řešení úlohy s využitím početních výrazů.
Žák zvolí k řešení úlohy vhodný matematický aparát a svou volbu zdůvodní.
- Žáci mají za úkol vypracovat řešení úloh. Mohou se vzájemně radit, dokonce se mohou rozdělit v dané skupině a každá část z nich řešit jinou úlohu, o jejíž řešení se pak vzájemně podělí.
4. stanoviště
Očekávané výstupy učení:
Žák zvolí vhodnou pomůcku či nástroj pro získání matematických zkušeností a pro efektivní řešení problému.
Žák obmění známé a formuluje originální problémové úlohy.
- Žáci s pomocí digitálních pomůcek vypracují svou úlohu na dané téma.
3. REFLEXE (15 min)
- sněhová koule
- Učitel zadá téma k diskusi – tématem je právě proběhlé kruhové učení.
- Žáci nejdříve ve dvojicích diskutují o řešení jednotlivých stanovišť, vzájemné spolupráci, složitosti úloh apod. (učitel může návodné otázky nebo témata v bodech napsat na tabuli)
- Po 3 minutách se ke dvojici přidá další dvojice.
- Čtveřice má další 3 minuty na diskusi.
- Dále se utvoří skupina o 8 žácích.
- Poslední „nabalená“ skupina má na diskusi 5 min, protože se musí dohodnout na celkovém názoru, který bude prezentovat. Zvolí si jednoho mluvčího.
- Mluvčí každé skupiny (skupiny budou 2 nebo 3) před tabulí sdělí názory své skupiny a zdůvodní, proč se shodli zrovna na těchto názorech.
- Učitel na závěr shrne práci a výsledky všech skupin i jednotlivců.
- Návrat k brainstormingu.
- V této chvíli se učitel vrací k asociačnímu brainstormingu z fáze evokace. Opět se koná diskuse nad asociacemi, které vymysleli na začátku hodiny.
- Mělo by se dojít k tomu, že matematika je všude kolem nás, dokonce i na internetu, doma, a že to není jen o počítání příkladů ve školních lavicích.