Odborné články Základní vzdělávání Kouzelné světy – motivační dílna (1. část)
Odborný článek

Kouzelné světy – motivační dílna (1. část)

Anotace

Čtenářům předkládáme komplexní modelovou lekci rozvíjející v prvé řadě obrazotvornost žáků skrze inspirativní texty a ukázky výtvarných uměleckých děl, prostorová vnímání a vlastní prostorovou tvorbu s využitím různorodých prostředků a materiálů. Lekci, která se zaměřuje zejména na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti, lze různým způsobem modifikovat pro ročníky 1. a 2. stupně. Z hlediska obsahových celků je členěna na tři části – klíčové momenty tvůrčího procesu: Motivační dílna – inspirace textem a výtvarným uměleckým dílem; Experimentování s materiály a zkoumání jejich vlastností; Budování prostoru. Těm odpovídají i názvy tří článků, které tvoří cyklus s názvem Kouzelné světy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).

a) Inspirace textem

V rámci motivační čtenářské dílny jsme se zaměřili na samostatnou i společnou četbu pohádek různými čtenářskými postupy (čtení s otázkami, hledání informací v textu, předvídání, shrnutí, doplňování a rozvíjení textu na základě vlastní fantazie, zkušeností, i dalších inspirací). Využíváno bylo tiché i hlasité čtení, poslech čteného textu učitelem. 
 
Zadání:
Rozpoznej  v textu pohádkové bytosti, popiš, co je pro ně a prostředí, ve kterém se pohybují, charakteristické. Vysvětli, co nejvíce vypovídá o kouzelnosti pohádkového světa (například: čarodějnice a její chaloupka, čaroděj a jeho zámek, čert a peklo, vodník a jeho říše, bludička, víla, skřítek, hejkal a les). 

Metodický komentář:
S vyhledanými informacemi v textu se dále pracovalo – žáci se snažili svými slovy co nejvýstižněji popsat vlastnosti pohádkových bytostí, jejich kouzelnou moc, s pomocí které dokáží měnit svoje okolí. Zařazovány byly různé hravé prvky – křížovky s tajenkou, pracovní listy s „doplňovačkami“ slovními i obrázkovými, včetně otázek týkajících se pohádkových postav. Skrze různé činnosti se tak „objevovala“ pohádka jako žánr (neurčitost času děje; souboj dobra a zla; pohádkový hrdina – jeho činy, jeho průvodci a rádci, překážky, které jsou na něj nastraženy; opakování situací; magická čísla, kouzelné předměty; kouzelná obydlí).
V navazující tvůrčí práci s vybranými a společně čtenými texty se pozornost soustředila na popis kouzelných objektů a prostorů. Informace, které se k tomuto tématu vztahovaly, si žáci zaznamenávali.   
 
Jeden z vybraných textů uvádíme jako příklad: Hans Christian Andersen: Stín, Literatura, Souvislosti 2/2014. 
"Jestlipak víte, kdo to bydlel v tom domě naproti?" zeptal se stín a pokračoval: "Byl to ten nejkrásnější soused na světě, bydlela tam Poezie! ... zahlédl jsem ji, jen na okamžíček, ale to jsem měl ještě spánek v očích. Stála na balkoně a svítila, jako svítí polární záře… “

Hans Christian Andersen: Stín, Literatura, Souvislosti 2/2014. 
Poznámka: pro práci je třeba vybrat delší úryvek. 
 
Text sám o sobě je velmi bohatý po stránce obraznosti – rozehrává fantazijní představy kouzelného prostoru, který se nafukuje, jeví se obrovský, a přitom zvenčí vidíme fasádu obyčejného městského domu. Také světlo zde hraje zásadní roli, je nejen nepřítel stínu, je to protipól přítmí, tedy zla. Jedná se však také o významný prvek utvářející prostor. Nezanedbatelné je i to, že nejde o klasickou pohádku. 
Dalším textem, se kterým jsme společně pracovali, byly úryvek z knihy Terryho Prachetta „Úžasná zeměplocha – Nevídaní akademikové“ (2010).
 
Zadání:
Z textů, které máš před sebou, podtrhni červeně slova, která popisují kabinet kuriozit a žlutě pasáže, které dokládají jeho činnost jako by šlo o živou bytost, případně pocity, které vyvolává. 

Metodický komentář:  
Z textu nám vyvstávala představa, že kouzelný prostor se může sám měnit a projevovat se jako živá, myslící bytost. Prostor jsme nahlíželi zevnitř. Šlo nám o interiér obydlí pro naši kouzelnou bytost. O prostor, který je variabilní, měnící se, je nepředvídatelný, budí strach a obavy. Proto jsme věnovali pozornost Kabinetu kuriozit (s. 176–177).
 
Kabinet kuriozit není jen objekt literární, v minulosti se skutečně takové komody vyráběly. Byly to skříňky s množstvím zásuvek na nejrůznější sbírky a podivuhodnosti. A proto jsme si také prohlédli obrázek renesančního intarzovaného kabinetu (Augsburk, Německo / kolem roku 1570 / foto: Kunstkammer Georg Laue – dostupný z: http://www.artplus.cz/cs/aukcni-zpravodajstvi/1/zazraky-lze-sbirat).
 
b) Inspirace výtvarným uměním 
 
V různé míře náročnosti, a to až do úrovně excelentní (podle Metodických komentářů a úloh ke standardům základního vzdělávání – Výtvarná výchova, dostupné z:  http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21383/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vytvarna_vychova.pdf), lze s žáky podle jejich zájmu a tvůrčího záměru pokračovat v rozhovorech o tom, jak takový „živoucí prostor“ výtvarně ztvárnit, jaké prostředky (vizuálně obrazné) lze použít. Důležité je mít pro žáky připraveno dostatek ukázek z tvorby současných malířů, kteří pracují se zrcadlem a světlem. Pro ilustraci uvádíme několik příkladů:   
Využít lze i ukázky světelných projekcí ze Signal festivalů (Praha, 2015, 2016):
 
Další ukázky toho, jak lze pracovat se zrcadly a jak tyto plochy vytvářejí iluzivní prostor.

Větruše, zrcadlové bludiště.
[cit. 2018-01-08]. Dostupné z:
https://commons.wikimedia.org
/wiki/File:V%C4%9Btru%C5%A1e,_zrcadlo
v%C3%A9_bludi%C5%A1t%C4%9B.jpg

Creative Commons Attribution-Share
Alike 3.0 Unported


„Za zrcadlem“ – ilustrativní fotografie
z archivu M. Pastorové

 

 

Ukázky různých prostorů by měly být pro žáky inspirující a motivační. Výhodné je, pokud jsou co nejvíce rozmanité. Lekci je možné s různou obměnou realizovat i ve vyšších třídách, a také podle osobního zaujetí jednotlivých žáků pro téma.

Zejména pro starší žáky se nabízí rozšiřující úkol nad rámec stávajícího zadání:

Vyhledej co nejvíce různých příkladů k danému tématu – „Světlo, jako tvůrce prostoru“.

Použitá literatura a zdroje:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, MŠMT, Praha, 2017. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

ANDERSEN, H. Christian. Stín. Literatura, Souvislosti 2/2014. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://souvislosti.cz/clanek.php?id=1636

PRATCHETT, Terry, 2010. Úžasná zeměplocha – Nevídaní akademikové. Talpress. ISBN 80-7197-392-8.[cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjb5MiQoJXUAhXGtBoKHRwAC6YQFgghMAA&url=
http%3A%2F%2Fwww.honzakovapoezie.cz%2Ffile%2F129%2F37---uzasna-zemeplocha---nevidani-akadem
ikove.doc&usg=AFQjCNHkRYdYMKlYwosGtjgZH7HE-SqO6g
)

PASTOROVÁ, Markéta et alla,2016. Metodické komentáře a úlohy ke standardům základního vzdělávání – Výtvarná výchova. Praha: NÚV, ISBN 978-80-7481-165-4. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21383/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vytvarna_vychova.pdf

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 .

Autor
Romana Šubrtová
Komentář recenzenta
Odborný článek Kouzelné světy nabízí pedagogům tematický celek, který rozvíjí fantazii, prostorové vnímání a dává žákům velkorysý prostor pro výtvarné experimentování s materiálem. Lekci je možné přizpůsobit žákům 1. i 2. stupně, kromě výtvarného zadání obsahuje i aktivity cílící na rozvoj čtenářské i matematické gramotnosti, které lze zjednodušit či rozvést na náročnější úroveň na 2. stupni. V první části článku, věnované motivační dílně, pedagog žáky uvádí do světa literární a umělecké inspirace pro následnou výtvarnou tvorbu. Žáci nejprve pracují s textem a charakterizují prostředí, kouzelné objekty a prostory, ve kterém žijí pohádkové bytosti. Poté se žáci inspirují tvorbou současných umělců a hledají možnosti, jak lze výtvarnými prostředky ztvárnit specifický kouzelný prostor. Třeba s využitím světla a zrcadel. Článek obsahuje odkazy na literární zdroje i na ukázky umělecké tvorby. Dva odkazy na světelné projekce ze Signal festivalů sice již nejsou dostupné, lze je ale bez problémů nahradit jinými zdroji. Lekce přispívá k naplňování Klíčové kompetence kulturní: učitel podporuje kreativitu a sebevyjádření, žáci vyjadřují své myšlenky a pocity a hledají obrazně vizuální prostředky, jak ztvárnit kouzelný a „živoucí“ prostor.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.

Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.