Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu - úvod
Odborný článek

Konfliktní místa paměti - cesta k lepšímu dějepisu - úvod

19. 2. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Kristýna Hlavatá
Spoluautor
Mgr. Tereza Vávrová

Anotace

Projekt Konfliktní místa paměti – cesta k lepšímu dějepisu měl za cíl vývoj výukových metodických materiálů k výuce českých dějin 20. století. Vznikly metodiky, které tematizují konflikty v naší kolektivní paměti, a to tím, že sledují deset vybraných tzv. konfliktních míst paměti: míst, kde dochází ke střetům různých pohledů na stejné události. Konfliktní místa paměti jsou místa, na nichž si různé skupiny obyvatel spojují stejné události s různými a často zcela protikladnými výklady těchto událostí. Jedná se o místa paměti v materiálním i nemateriálním smyslu.
Na příkladu konkrétních míst tak mohou žáci poznat, že k dějinám patří různost vyprávění a že konfliktní vzpomínání je v moderních společnostech přirozené. Budou se učit tuto konfliktnost rozpoznávat a pracovat s ní jako s nutným projevem každé demokratické společnosti. Nejde tedy o to nastolit žákům jediný správný pohled na událost, ale seznámit je s různými možnými úhly pohledu, nechat je zaznít vedle sebe a společně o nich diskutovat.
 
Rozmanitost a konfliktnost pamětí má mnoho důvodů. Paměť obětí je jiná než paměť většiny společnosti. Liší se paměť menšin, disidentů a šedé zóny. Konfliktní vzpomínání má samozřejmě svůj původ také v různém etnickém složení obyvatel českých zemí (Češi, Němci, Židé, Romové) ale rovněž v aktuálních společenských a politických sporech. Konflikt různých pamětí je tak velmi přirozenou vlastností nejen českých i evropských dějin.
 
Cílovou skupinou tohoto projektu jsou učitelé dějepisu základních (8.–9. třída) a středních škol, a žáci těchto škol po celé České republice. Připravené metodiky představují konfliktní narativy 10 českých míst paměti, exkurze na tato místa a aktivity, které lze s žáky použít ve třídě i na místech samotných.
 
10. prosince 2014 se v Praze konal seminář pro pedagogy z celé České republiky s názvem Konfliktní místa paměti, kde jsme prezentovali jednotlivé výukové materiály a diskutovali na dané téma.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Kristýna Hlavatá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.