Vzdělávací obsah: přírodopis, výchova ke zdraví
Jazyk: anglický
Název prac. listu: Microbiology
Min. jazyková úroveň žáků: A1+ / A2
Pilotováno v ročníku: 7.
Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů
Úvodní poznámky:
Volba jednotlivých aktivit a úloh v konkrétní hodině závisí na úrovni znalostí a schopností žáků (oborových i jazykových), proto je vhodné metodický postup přizpůsobit dosažené úrovni žáků. Před úvodní aktivitou můžeme žáky seznámit se slovní zásobou jako např. brewer yeast, sore throat, case, human, influenza, bean, to cause, pro kterou doporučujeme vytvořit plakát se slovíčky, který bude viset na viditelném místě ve třídě (nebo vložit na začátek do powerpointové prezentace).
Pro úvodní aktivitu PL How big is? (kvíz s tajenkou) učitel zadá instrukce: Try to work out the topic of today´s lesson. Work in pairs and find the theme of our lecture today in the puzzle.
Žáci doplní a), b), c), a tím si uvědomí, že některé „těžké“ výrazy jsou obdobné češtině a snadno odvoditelné – říkáme jim mezinárodní slova/výrazy. Při zjišťování tvoření množného čísla žáci objeví jeho nepravidelné tvoření u podstatných jmen na -um : -a, u pravidelných podstatných jmen pomocí -s nebo -es. U aktivity c) si mají uvědomit, že některá podstatná jména mají stejný tvar v singuláru i plurálu.
a) Žáci čtou text s porozuměním (individuální práce žáků) a roztřídí informace z textu na známé × neznámé, přemýšlejí o souvislostech, zaznamenávají si pojmy k vysvětlení a formulují vlastní otázky k vybraným částem textu.
Doplňují v češtině nebo angličtině, reflektují s učitelem dle potřeby.
b) Find life similarities v AJ – procvičení používání minulého času, slovesných vazeb
Ke konci vyuč. hodiny žáci s učitelem shrnou, co nového se tuto hodinu naučili. Diskutují o tom, co jim šlo lépe a co jim dělalo potíže a zdůvodňují.
Učitel promítne téma Microbes na prezentaci (viz PPT příloha).
Pracovní list, cvičení 4, Souhrn.
Podle zbylého času se učitel rozhodne, zda zařadí ve 2. hodině test (viz příloha Take a knowledge test) jako procvičení látky nebo v další hodině jako kontrolní test, který může oznámkovat.
Učitel společně s žáky vyhodnocuje zapojení žáků v jednotlivých aktivitách, naplnění obsahových a jazykových cílů výukového plánu, motivaci žáků v používání cizího jazyka, aj. např. pomocí ankety (viz příloha Anketní lístek žáka) nebo na základě diskuze. Za DÚ může zadat referáty o významných osobnostech dle výběru žáků.
Učitel hodnotí:
Sumativní hodnocení: Využijeme testu z přílohy Take a knowledge test.
Průběžné hodnocení:
Biologie: Tabulka ve cvičení 4a v PL žáka – dle uvážení učitele lze ohodnotit známkou (známka za včasné a správné dokončení úkolu v hodině), pro orientaci v jednotkách délky (porovnávání velikosti biologických objektů) doporučujeme slovní hodnocení (žák správně odpoví např. na otázky: Jak mohu pozorovat…?).
Anglický jazyk: cvičení 2, 3b v PL žáka. Učitel ústně ohodnotí, jak žáci zapojovali AJ, slovně ohodnotí úspěchy, snahu.
size |
puzzle letter |
|
a whale |
30 m |
M |
a giant sequoia |
100 m |
I |
a cell of streptococcus |
1 μm |
C |
a cell of brewer’s yeast |
10 μm |
R |
a particle of HIV |
90 nm |
O |
a human egg |
200 μm |
S |
a cell of lactobacillus |
1 μm |
C |
a virus of influenza |
90 nm |
O |
a seed of bean |
1,5 cm |
P |
a rhinovirus |
25 nm |
E |
Náměty na možné odpovědi, které se mohou lišit dle věku žáků a úrovně zvládnutí cizího jazyka:
Leeuwenhoek constructed microscopes. Leeuwenhoek observed objects that cannot be seen without microscope. Leeuwenhoek worked as a trader. Leeuwenhoek came from the Netherlands. Pasteur was a famous contributor to biology and medicine. Pasteur proved bacteria can cause health problems. Pasteur developed vaccination to rabies. Pasteur didn´t know what causes rabies.
Mikroorganismy | |||
skupiny mikroorganismů | výskyt | význam | |
pozitivní | negativní | ||
Viry (+ prvoci, sinice) |
bakterie – všude: viry – parazité jiných buněk |
rozkladné procesy v přírodě (bakterie, houby) biotechnologie, výroba potravinářských výrobků, léků aj. (bakterie, kvasinky) symbióza s jinými organismy |
původci nemocí člověka, zvířat, rostlin – viry, parazitické bakterie a kvasinky kažení potravin (rozkladači: bakterie, kvasinky) |
4b.
The way of observation
Příloha – Take a knowledge test
KEY: 1. a, 2. b, 3. b, 4. a) bacteria: např.: kysané mléčné výrobky (jogurt, kefír), ocet, kysané zelí, některé léky, vitamíny, b) yeast: pivo, víno, droždí, pekařské výrobky; vitaminy (B-komplex), 5. a) bacteria: infekční onemocnění (angina, TBC, záněty; kažení potravin), b) viruses: onemocnění člověka (chřipka, AIDS, spalničky, žloutenka…), onemocnění živočichů, onemocnění rostlin, parazité bakterií, 6. a) Bacterial cells are not as big as the cells of animals or plants, b) Bacterial cells are much bigger than virus particles, c) Electron microscopes reach much bigger magnification than light microscopes, d) Bacteria live everywhere; viruses cannot live alone; they are fully dependent on the host cells of cellular organisms.
Podle zájmu si žáci mohou připravit prezentace nebo referáty na související témata (významné osobnosti, očkování, objev antibiotik, aj.) jako rozpracování tématu v dalších hodinách. Doporučujeme zařadit další multimediální podporu (např. z www.e-bug.eu), kde nalezneme náměty pro badatelské aktivity nebo praktická cvičení, využít i další zdroje informací, např. o významných objevech v biologii.
Výukový plán byl odučen v rámci přírodovědného a ekologického semináře 7. ročníku (vybraní žáci ze 7.A a 7.B). Někteří žáci si nedokázali představit jednotky velikosti (mm, μm, nm), proto je vhodné věnovat této látce větší pozornost, např. připodobnit k tlouštce lidského vlasu (cca 42 μm – 95 μm), ukázat na praktických objektech (vhodná spolupráce s fyzikářem, matematikem).
Ve 2. cvičení PL žáci dokázali odvodit mezinárodní výrazy a uvědomili si nepravidelné tvoření množného čísla. U powerpointové prezentace jsou pro 2. snímek použity animace a skryté odpovědi, např. u otázky Where are microbes found? je vhodné nechat žáky vytvořit vlastní odpověď a pak ukázat správnou odpověď everywhere.
Ve 4. cvičení PL žáci dokázali bez velkých problémů doplnit tabulku, ve cvičení 4b PL si někteří žáci nedokázali představit velikost chemické vazby mezi C–C, proto je vhodná podpora ze strany učitele při práci ve dvojici či skupině. Anketní lístek prokázal, že kooperace ve skupině se osvědčila, žáci nevnímali cizí jazyk jako něco navíc či bariéru v získávání informací. Byli motivováni pro práci po celou dobu vyučovací jednotky.
Učebnice přírodopisu pro ZŠ:
KOČÁREK, Eduard. Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Úvaly : Jinan, 1998.
Středoškolské učebnice:
ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1994.
ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk. Praha : Scientia, 2006.
Webové stránky:
Introduction to Microbes [online]. 2011 [cit. 2011-04-20]. Dostupné z WWW: http://www.e-bug.eu/senior_pack.aspx?cc=eng&ss=3&t=Senior%20Schools-Introduction%20to%20Microbes>
Obrazový materiál: Bacteriophage [online]. 2009 [cit. 2011-04-20]. Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=File:PhageExterior.svg&page=1
Ostatní obrázky byly použity se souhlasem autorky Jitky Arazimové.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu CLIL v praxi.
Ostatní články seriálu: