Vzdělávací obsah: výtvarná výchova
Jazyk: německý
Název prac. listu: Papiertheater
Min. jazyková úroveň žáků: A2
Ročník: 9.
Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
Rozvíjené klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, pracovní
Jedná se o vstupní úvodní aktivitu, kdy žáci vybarví obrázky (je možné použít i větší formát obrázků v Příloze 1 – Farbige Bilder), poté si je porovnají ve dvojicích a i s jinými spolužáky. V krátké diskusi v plénu bude shrnuto, kterou barvu používali žáci nejvíce, kterou nejméně, kterou nepoužili vůbec atd.
Žáci tvoří věty a vymýšlejí podle jazykové struktury další příklady, které zapisují do připraveného pracovního listu. Příklady žáci přečtou nahlas v plénu.
Jde stále ještě o motivační vstupní aktivitu. Žáci si vymalují předlohu podle vlastního návrhu, viz Příloha 2 – Warme und kalte Farben. Přílohu nakopírujeme pro všechny žáky a po vybarvení vystavíme ve třídě, případně porovnáme a vyhodnotíme.
Žáci v této aktivitě si ověřují znalost teplých a studených barev, identifikují je na obraze a vytvářejí domněnky, proč autor tyto barvy použil a jaké pocity mohou představovat. Doporučuji v této fázi použít mateřský jazyk, v něm budou již postaveny základy příběhu, který budou žáci vytvářet v následující aktivitě. Pokud žáci vytvoří věty v německém jazyce, mohou využít jazykovou podporu v pracovním listě, např. Das Kleid ist schwarz, weil das Mädchen traurig ist.
Cílem této aktivity je připravit příběh, který žáci prezentují na jevišti v rámci „papírového divadla“ (Papiertheater). Žáci pracují v pětičlenných skupinách. Vymyslí společně podle obrázku příběh, rozdělí ho do pěti částí a namalují odpovídající část příběhu, přičemž použijí při malbě studené a teplé barvy, které znají z předchozí hodiny. V této aktivitě jsou značně podpořeny prvky výtvarné výchovy a znalost výstavby příběhu v časové posloupnosti. Žáci si vytváří osnovu své prezentace, malují obrázky k příběhu, pracují s hrou v roli, nacvičují prezentaci. Žáci prezentují svůj příběh v plénu, jsou jako na jevišti, stojí vedle sebe a každý drží jeden obrázek před sebou. Příběh vyprávějí v časové posloupnosti a ukazují přitom na obrázek. Každý musí říci alespoň 5 vět. Ostatní žáci poslouchají, mohou srovnávat s vlastním příběhem.
Žáci na základě znalostí (teplé a studené barvy, časová posloupnost příběhu) z předešlé hodiny nakreslí za domácí úkol vlastní obrázek za pomoci teplých a studených barev a připraví si jeho popis formou krátkého příběhu. Obrázek ve škole popisují společně se spolužáky. Prezentují v plénu nebo v menších skupinkách, ostatní žáci obraz i příběh hodnotí. V závěru hodiny diskutují žáci o splnění zadání a mohou vyhlásit i nejlepší příběh a obraz. Učitel působí jako poradce či komentátor.
Žáci by měli po realizaci všech aktivit mít dostatečný časový prostor pro vlastní zhodnocení všech činností. V rámci této části je možné společně shrnout i nezbytné poznatky.
Hodnocení výtvarné výchovy (pomocí bodového systému):
1) nakreslení obrazu podle předem připraveného příběhu za pomoci teplých a studených barev (5b)
2) vytvoření prezentace (5 b.)
3) předvedení prezentace (10 b.)
4) zhodnocení splnění úkolu u ostatních skupin i u vlastní skupiny (5 b.)
5) nakreslení analogického obrazu (10 b.)
Hodnocení německého jazyka (pomocí bodového systému):
1) znalost příslušné slovní zásoby (5 b.)
2) použití perfekta (5 b.)
3) vytvoření příběhu v časové a logické návaznosti v německém jazyce (10 b.)
Celkem: 55 bodů (dosažený počet bodů odpovídá známce)
55 b. – 50 b. (1)
49 b. – 40 b (2)
39 b. – 30 b. (3)
29 b. – 24 b. (4)
23 b. a méně (5)
Možné řešení úlohy 4:
Ich finde das Kleid zu schwarz.
Das Kleid ist schwarz, weil das Mädchen traurig ist.
Das Bild ist dunkel, weil es am Abend ist.
Ich glaube, dass die Orangen sehr orange sind, weil sie die Verdauung aktivieren.
Das Armband ist golden, weil es dem Mädchen Fröhlichkeit bringt.
Možné řešení úlohy 5:
Eine Stunde vorher
Luisa ist 14 Jahre alt und wohnt in einem kleinen Dorf. Jetzt macht sie sich gerade auf den Weg. Heute Abend spielt sie nämlich Theater, zum ersten Mal vor richtigem Publikum. Sie hat ihre Sachen eingepackt und ist in das Auto eingestiegen. Ihre Mama hat sie zum Theater gefahren.
Fünf Minuten vorher
Luisa ist pünktlich im Theater angekommen und hat sich mit ihren Freunden getroffen. Sie hat Ronny begrüßt, ihren besten Freund und hat sich das Kostüm angezogen. Dann hat sie die Kulissen vorbereitet.
Jetzt (Bild)
Jetzt ist alles richtig vorbereitet, Weinflaschen und auch Orangen stehen auf ihren Plätzen und Luisa steht hinter dem Tisch. Mit ihrer Szene fängt das ganze Stück an. Luisa wiederholt noch einmal ihre Wörter und die letzten Zuschauer kommen. Das Stück fängt an.
5 Minuten später
„Was wünschen Sie?“ fragt Luisa. Ronny bestellt eine Flasche Wein und eine Orange. „Bitte schön“, antwortet Luisa und gibt es ihm. Sie ist ganz nervös gewesen, aber alles hat gut geklappt. Sie hat ihre erste Szene geschafft.
Eine Stunde später
Das Stück ist zu Ende. Es kommt ein großer Applaus. Jeder gratuliert Luisa und von ihrem Vater bekommt sie sogar eine Blume. Sie ist glücklich, aber auch sehr müde und freut sich schon aufs Bett.
Tabulka níže může sloužit jednak jako návrh možného řešení k úlohám 1 až 3, jednak může být vstupním materiálem pro další nové aktivity v rámci tématu. Učitel např. zadá zvídavým žákům projektovou úlohu, v rámci níž se pokusí zjistit, s jakými významy se pojí vybrané barvy ve vybraných kulturních kontextech. Žáci se mohou seznámit také s novým pojmem „neutrální barva“.
![]() |
![]() |
Dalším možným zdrojem pro rozšiřující aktivity k tématu teplých a studených barev je teorie barev J. W. Goetha, který položil základy psychologie barev.
Užitečné odkazy:
![]() |
Ilustrace v pracovním listě žáka a v příloze byly použity se souhlasem autorky Jitky Arazimové.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu CLIL v praxi.
Ostatní články seriálu: