"> " Odborný článek: KHER vydal čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky
Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > KHER vydal čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky
Odborný článek

KHER vydal čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky

23. 12. 2013 Základní vzdělávání
Autor
NÚV

Anotace

Nakladatelství romské literatury KHER vydalo inovativní čítanku a metodickou příručku pro učitele pracující (nejen) s romskými žáky s názvem ROZUMMĚNÍ. Publikace vychází jako e-kniha a zájemci ji mohou zdarma stáhnout na stránkách nakladatelství.

ROZUMMĚNÍ reaguje na absenci romské literární tvorby ve výuce na českých školách a upozorňuje především na možnosti, které její zařazení do výuky (nejen) romských žáků může nabízet. Publikace také představuje pedagogům, jakým způsobem mohou ve svých hodinách pracovat s romštinou, přestože dnes již většina romských dětí z mnoha důvodů romsky nehovoří.

Zařazení romštiny do výuky může také být pozitivním impulzem od učitele směrem k jeho romským žákům, jímž její úlohu ve školním prostředí a každodenním životě legitimizuje. Snahou věnovat jí ve škole pozornost vyjadřuje pedagog respekt k rodilým mluvčím i jazyku samotnému – navíc jazyku, v němž pro mnohé nečekaně vznikají literární díla. To může napomáhat pozitivní identifikaci dítěte s kulturou, s níž se cítí být v rodném prostředí svázáno, což je ale ztěžováno faktem, že ji většinová společnost odmítá a znevažuje. Škola, v níž dítě ucítí respekt ke svým domácím hodnotám, může vytvářet příhodné klima pro tvorbu kladného vztahu rodiny ke vzdělávací instituci a vzdělávání samotnému. Práce s texty romských spisovatelů poskytne těmto žákům přirozené romské hrdiny, s nimiž se budou moci identifikovat. Příručka také pracuje s krátkými autobiografiemi romských literátů, v nichž mohou žáci např. hledat motivace autorů k tvorbě nebo formou loutkového divadla ztvárnit jejich životní příhody. Žáci tak mohou nacházet pozitivní vzory, které vycházejí z obdobného prostředí.

ROZUMMĚNÍ obsahuje literární texty devíti romských autorů, k nimž dvojice metodiček z Masarykovy univerzity v Brně (Vladimíra Neužilová a Marie Pavlovská) vytvořila celkem 16 metodik. Kniha ve své metodologické části čerpá z licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jehož inovativní a žáky aktivizující metody mohou být pro pedagogy novinkou či přímo inspirací pro řadu dalších aktivit v rámci školních předmětů.

Příručka pracuje také s audionahrávkami romských verzí textů, případně s videoklipy nebo videomedailony, ve kterých někteří romští autoři předčítají vlastní autobiografické texty.

Na vydání příručky naváže série workshopů pro učitele ve třech městech, v rámci kterých se seznámí jak s jejím charakterem, tak s benefity, které zapojení romské literární tvorby do výuky může přinést.


ROZUMMĚNÍ

Literatura Romů ve výuce (nejen) romských žáků

KHER, Praha 2013

240 stran

Autoři: Lukáš Houdek, Vladimíra Neužilová, Radka Patočková, Marie Pavlovská

Zastoupení romští autoři: Emil Cina, Eva Danišová, Tera Fabiánová, Ilona Ferková, Andrej Giňa, Jana Hejkrlíková, Iveta Kokyová, Vlado Oláh

ke stažení zdehttp://www.kher.cz/eknihy_nase.php?prvni=30

úvod k publikaci zdehttp://kher.cz/clanek.php?id=790


Publikace vznikla v rámci projektu „Inkluze nebolí!" financovaného z dotačního programu MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2013.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
NÚV

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.