Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Konkurence na trhu škol sílí, školy neví co s tím
Odborný článek

Konkurence na trhu škol sílí, školy neví co s tím

16. 7. 2013 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Petr Soukeník

Anotace

Nejnovější průzkumy občanského sdružení Než zazvoní potvrdily, že rozhodování o dalším směřování žáků po základní škole nevzniká nahodile. Školy si uvědomují nutnost posílení náborových aktivit, příliš se jim to nedaří.

První průzkum se zaměřil na žáky osmých tříd. Odpovědi více než osmi set respondentů potvrdily, že rozhodování o dalším směřování má dlouhodobý základ. Více než polovina osmáků (54 %) si je v tuto dobu již jista nebo si spíše myslí, že už svou volbu nezmění. Dvě třetiny (65 %) žáků již dokáží jmenovat jednu konkrétní školu, na které by chtěli studovat. Pro žáky osmých tříd je na konci školního roku volba střední školy skutečně horkým tématem. Baví se o ní se svými kamarády a spolužáky, s rodiči i s učiteli. Nyní nastává ten nejlepší čas, kdy žáky oslovit.

A právě z tohoto důvodu Než zazvoní ve druhém výzkumu provedlo výzkum stavu připravenosti škol na nábor uchazečů ve školním roce 2013/2014. Do výzkumu bylo zapojeno 151 škol (více než 10 % všech středních škol). Není překvapivé, že většina středních škol přistupuje k této problematice velice zodpovědně. Důvodem jsou obavy z poklesu demografické křivky a s tím související vzrůstající konkurence i pokles atraktivity některých oborů. Proto téměř 80 % škol již započalo přípravy na nadcházející přijímací řízení. „Školy však své marketingové aktivity stále pojímají velmi tradičně. Klasicky kladou důraz na dny otevřených dveří nebo veletrhy vzdělávání. Velmi málo však školy zapojují nové postupy, velmi markantní je to například u práce na cílení kampaní nebo osobní práci s uchazeči a jejich rodiči,“ okomentoval výstupy konzultant Než zazvoní Richard Malovič. Podle Než zazvoní je právě absence inovací hlavním důvodem, proč celá čtvrtina škol bojuje s nedostatkem lidských zdrojů na zajištění kampaně. „Problémem není ani tak personální zajištění práce, ale spíše investice omezeného časového fondu do méně efektivních náborových nástrojů. Volba správných nástrojů školám přináší finanční i časové úspory,“ doplnil analytik Pavel Šíma.

O osvětu právě v této oblasti Než zazvoní dlouhodobě usiluje a vyvíjí cílené aktivity ke zvýšení povědomí pracovníků škol o marketingu. „Proškolili jsme již desítky škol a ze zpětných vazeb víme, jak moc školám naše školení pomáhají. Školy volají po dalších a dalších školeních. Proto jsme vyhlásili nové termíny  úvodu do marketingu ve vzdělávání ‚Plná škola’ a vytvořili úplně nové školení ‚Štěstí přeje připraveným školám‘, ve kterém navazujeme na výstupy z našich posledních výzkumů,“ uzavřel mluvčí Než zazvoní Petr Soukeník.


O občanském sdružení Než zazvoní

Než zazvoní se pomáhá ředitelům a dalším vedoucím pracovníkům středních škol. Věnujeme se výzkumům a aplikaci marketingových poznatků do prostředí středních škol. Pomáháme školám s marketingem. Ve školním roce 2012/2013 jsme proškolili 57 marketingových pracovníků ze 42 středních škol. Všechny studie Než zazvoní jsou dostupné online na adrese www.nezzazvoni.cz/studie-o-vyberu-skoly/

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
660.16 kB
PDF
Než zazvoní - 2. výzkum - SŠ
pdf
540.04 kB
PDF
Než zazvoní - 1. výzkum - osmáci

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Petr Soukeník

Hodnocení od uživatelů

Jaroslav Matějka
19. 7. 2013, 15:04
Pan Mgr. Petr Soukeník jako autor uzavírá svůj článek: 
""... navazujeme na výstupy z našich posledních výzkumů,“ uzavřel mluvčí Než zazvoní Petr Soukeník." - Není to zvláštní? Cituje sám sebe? Nebo má jmenovce (bez titulu)?

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.