Odborné články Základní vzdělávání Práce s písničkou a sebehodnocení
Odborný článek

Práce s písničkou a sebehodnocení

13. 2. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Anotace

Příklad dobré praxe navrhuje aktivitu pro žáky prvního stupně ZŠ, která jim pomáhá si lépe uvědomit, jaké mají znalosti a co všechno zvládají v anglickém jazyce. Na základě písničky o zvířátkách s žáci procvičují nejen poslech s porozuměním, ale učí se i základním pravidlům sebehodnocení.

Cíle výuky

Žáci:

  • pojmenují, jaké činnosti umí a baví je,
  • pracují s anglickou písničkou o zvířátkách,
  • v pracovním listě s emotikony ohodnotí svoji práci s písničkou,
  • ve spolupráci s učitelem uloží pracovní list do sekce Moje sbírka.

Tematická oblast EJP

Jazykový životopis – část Mé další dovednosti - Sekce Co už umím: Moje sbírka

Časová náročnost

Aktivita je určena pro výuku angličtiny ve 3. ročníku ZŠ a je realizovatelná v rámci jedné vyučovací hodiny.

Realizace

U žáků mladšího školního věku platí dvojnásobně ve vztahu k sebehodnocení, že je nutné tuto dovednost rozvíjet postupně, maximálně názorně a na základě konkrétních žákům důvěrně známých skutečností. Žáci mladšího školního věku jsou obvykle všestranně šikovní a je dobré jim pravidelně umožňovat uvědomit si, co vše již umí, a to nejlépe v rámci jednoho konkrétního tématu.

V Jazykovém životopisu v části Mé další dovednosti si mohou žáci zapsat vše, o čem jsou přesvědčeni, že jim jde dobře nebo je baví. Může se jednat o aktivity v mateřském nebo cizím jazyce. Tato část by měla obsahově doplňovat sebehodnotící deskriptory sekce Co už umím. Dříve než s žáky začneme pracovat se sebehodnotícím deskriptory v sekci Co už umím, je dobré je na sebehodnocení připravit na základě co nejvíce konkrétních a jednoduchých sebehodnotících listů, které se vztahují k aktivitě v hodině. Jako příklad tohoto postupu může posloužit práce s písničkou:

Učitel propojí hodinu a její obsahové téma (písničku o zvířátkách) cíleně s těmito deskriptory: „umím pojmenovat nejznámější zvířata“, „umím zazpívat písničku“ v části Mé další dovednosti a s deskriptorem „v jednoduchých nahrávkách rozumím slovům, jménům, číslům, která již znám“ v části Co už umím. Na základě těchto tří deskriptorů by se měli žáci v závěru ohodnotit.

Vhodnou písničkou je např. Old MacDonald Had a Farm: http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs/old-macdonald-had-farm, která je k dispozici na webových stránkách Britské Rady včetně přepisu písničky a pracovního listu pro žáky.

Učitel pracuje s písničkou na základě vhodně zvolených aktivit (zpívání, kreslení, poznávání zvuků zvířátek, pantomima aj.), které jsou ještě mimo to propojeny s cíli výstupního sebehodnotícího listu, na základě jehož by si měli žáci na konci hodiny uvědomit, že nejenom znají v angličtině několik zvířátek, ale i umí o nich zazpívat písničku, rozumí pojmenování zvířátek v písničce a umí si tyto názvy zapsat do sešitu (viz příloha – Já a moje zvířátka).

Poté co je dokončena aktivita postavená na poslechu s porozuměním, učitel každému žákovi rozdá sebehodnotící list, ve kterém se žáci na základě 4 deskriptorů ohodnotí, a to tak, že u každého deskriptoru zakroužkují příslušný emotikon.

Pokud se již jedná o několikátou aktivitu, která vede ke zvládnutí zmíněných deskriptorů, může učitel vyzvat žáky, aby se ohodnotili ve svém Evropském jazykovém portfoliu (EJP). Učitel žákům přesně řekne, s jakou částí EJP se bude pracovat.

Žáci si mohou sebehodnotící list „Já a moje zvířátka“ sami vyzdobit vlastními kresbami zvířatek a ve spolupráci s učitelem vložit oskenovaný do sekce Moje sbírka.


Uvedený příklad dobré praxe vznikl v rámci školení lektorů projektu Evropské jazykové portfolio v praxi (CZ.1.07/1.1. 00/08.0014) v lednu 2012 v Přerově. Poté, co se učitelé na školení důvěrně seznámili s aplikací EJP, v rámci workshopů vytvořili bezpočet inspirativních aktivit do hodin, které integrují moderní metodické postupy a principy sebehodnocení obsažené ve webové aplikaci Evropského jazykového portfolia.

Literatura a použité zdroje

[1] – Evropské jazykové portfolio. [cit. 2013-2-12]. Dostupný z WWW: [http://ejp.rvp.cz/].
[2] – Písnička - Old MacDonald had a farm. [cit. 2013-2-12]. Dostupný z WWW: [http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs/old-macdonald-had-farm].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
38.09 kB
Dokument
Příloha_Já a moje zvířátka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Multikulturní společnost