V přípravné třídě se zaměřujeme především na rozvoj hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky. V každé oblasti jsou uvedeny příklady jednotlivých činností, je potřeba dodržet jejich souslednost. Činnosti jsou rozděleny podle obtížnosti, od nejsnazších po nejtěžší. Oblast motorických schopností a dovedností posilujeme s žáky během celého školního roku.
Mnohá cvičení nevyžadují výrobu žádných pomůcek. Pro práci doporučuji využít některé z materiálů uvedených v doporučené literatuře či na obrázcích.
Termínem grafomotorika rozumíme tu část jemné motoriky a psychických funkcí, kterou potřebujeme při kreslení a psaní a jejíž stupeň vývoje významnou měrou poznamenává kresbu i písemný projev. Z psychických funkcí jsou to především: rozumové předpoklady, zrakové vnímání (zrakové rozlišování, zraková analýza a syntéza), senzomotorická koordinace, prostorové vnímání, volní úsilí, pozornost. (Bednářová, J.: Rozvoj grafomotoriky – jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006)
Hodinu zahájíme uvolněním svalů, které navodíme hrou „panáček Hadráček“. Poté procvičíme prsty (jemnou motoriku) a pokračujeme již konkrétními grafomotorickými cviky = pracovními listy.
Žáci leží na zemi a snaží se uvolnit ruce a nohy. Snažíme se v nich navodit myšlenku, že jsou hadrovými panáčky – vyvoláváme pocit tíže a gumové ruky. Učitel může žáky obcházet a jemně jejich rukou či nohou zatřepat/vyklepat. Později žáci panáčka Hadráčka nacvičují již vsedě. (Bednářová, J.: Rozvoj grafomotoriky – jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006)
U žáků rozvíjíme správné návyky při kreslení (později při psaní): výběr psacích potřeb, sezení, úchop psacího náčiní (nejlépe volíme trojhranné pastelky, tužky nebo nástavec), postavení ruky při psaní (zápěstí je v jedné rovině s loktem tak, aby se ruka nevyvracela do různých směrů a horní hrot tužky směřoval za rameno), uvolnění ruky při psaní. V následujících hodinách na naučené zásady dbáme a dodržujeme je celý školní rok. Rodičům taktéž tyto pracovní návyky ukážeme a motivujeme k jejich dodržování v domácím prostředí.
Grafomotorické cviky zařazujeme před kreslením, později (v 1. třídě) před psaním.
Při práci s pracovním listem dodržujeme konkrétní zásady:
Cílem této skupiny cviků je uvolnění ruky před kreslením, psaním, zlepšením koordinace ruky a oka. Žák má stanoveno, kudy vede stopu a nemusí přemýšlet nad směrem vedení čáry, jsou zde tedy menší nároky na koordinaci. Tím, že směr tahu je dán, žák si může lépe zautomatizovat pracovní návyky, jako je správné držení tužky, postavení ruky a papíru při psaní apod.
Žáci mohou cviky vykonávat v této souslednosti:
Taktéž využíváme kresbu do tácu s pískem, krupicí. Po zvládnutí méně náročných cviků volíme taktéž cviky doplněné písničkou či říkankou.
Grafomotorické cviky Bednářová podle obtížnosti rozděluje na tři skupiny:
Tuto skupinu, vhodnou pro předškolní věk, tvoří tzv. závodní dráhy, jedná se o nejméně náročné grafomotorické uvolňovací cviky.
Závodní dráha je dostatečně široká, tvořena dvěma liniemi, neklade velký nárok na koordinaci pohybů. Rychlost pohybu (závod) žáky motivuje k vykonání aktivity a menšímu soustředění na jeho realizaci (vedení tahu), dochází k nižšímu tlaku na podložku a uvolnění tahu.
Žáci pracují samostatně, vsedě v lavici, projíždí připravenou závodní dráhou. V první variantě dráhu projedou malým autíčkem, poté prstem a nakonec trojhrannou pastelkou nebo tužkou. Předlohu žák obtáhne několikrát. Závodní dráhu postupem času ztížíme a na závěr volíme pracovní list se závodní dráhou, kterou tvoří pouze jedna linie – žáci poté „jezdí“ po této jedné linii/čáře. Doporučuji využít materiálů z doporučené literatury.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Do této skupiny, taktéž vhodné pro předškolní věk, patří obtahovací, jednotažné cviky a nejjednodušší grafomotorické prvky. Jedná se o cviky náročnější na koordinaci než závodní dráhy.
Obtahování jednotažných cviků je možné provádět:
Žáci pracují samostatně v lavicích. Každý žák dostane předkreslený jednotažný cvik (např. motýl, ruka, zajíc) na papíru formátu A4, cvik nejprve mohou nakreslit prstem ve vzduchu, poté jej obtáhnout prstem na papíře a následně několikrát pastelkou, tužkou. Snaží se o plynulý, nepřerušovaný pohyb po papíře, s odchylkami od linie čáry se počítá. Doporučuji využít materiálů z doporučené literatury, kde jsou jednotažné cviky rozpracované od těch nejjednodušších po nejsložitější.
Žáci pracují samostatně v lavicích. Každý žák dostane předkreslený kruh (kruhy) na formátu papíru A4. Žáci kruh obtahují několikrát plynulým, nepřerušovaným pohybem (nejdříve ve vzduchu prstem, poté prstem na papíře, následně pastelkou, tužkou). Později učíme žáky z kruhů vytvářet obrazce – např. jednoduché kresby zvířat. Nejdříve pracují podle předlohy, později lze pracovat tzv. v páru – učitel předkresluje na tabuli a žáci zakreslují na papír v lavici ve stejném čase, závěrem se žáci mohou pokusit o vlastní spontánní kresbu z kruhů.
Výhodou kresby kruhů je taktéž procvičení a uvolnění všech kloubů, které jsou důležité při kreslení a psaní. Různými velikostmi kruhů dochází k uvolnění celé paže, velkými a středními kruhy k uvolnění ramenního kloubu a lokte, malými kroužky k uvolnění zápěstí.
Tato skupina předpokládá zvládnutí grafomotorických prvků, ze kterých se skládá písmo. Je nutné osvojení si plynulého pohybu na papíře, pohybu ruky ve vodorovné rovině zleva doprava i pohybu ve svislé rovině. Z velké části žáci tuto skupinu využijí až v 1. třídě. Před nástupem do 1. třídy je potřeba, aby žáci měli zvládnuté tyto cviky: vlnovka, šikmá čára, „zuby“ – změna směru vedení čáry, horní smyčka, spodní smyčka, horní oblouk s vratným tahem a spodní oblouk s vratným tahem. (Bednářová, J.: Rozvoj grafomotoriky – jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspiromat 2012: Přípravné třídy.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: