Všechny výše uvedené oblasti je třeba před nástupem do 1. třídy, v předškolním věku, s žákem posilovat. V každé oblasti jsou uvedeny příklady jednotlivých činností, je potřeba dodržet jejich souslednost. Činnosti jsou rozděleny podle obtížnosti, od nejsnazších po nejtěžší. Oblast předmatematických představ posilujeme s žáky během celého školního roku.
Mnohá cvičení nevyžadují výrobu žádných pomůcek. Pro práci doporučuji využít některé z materiálů uvedených v doporučené literatuře a přílohách.
Uspořádání je procedurou a zároveň jejím výsledkem, a to na úrovni práce s konkrétním materiálem i na úrovni abstraktní.
Nejdříve je třeba vymezit soubor: stejně jako u třídění pojmenujeme nebo ukazujeme na to, co do souboru patří, nebo slovy charakterizujeme soubor tak, že je zřejmé, co do něho patřit může či nemůže.
Existují různé typy uspořádání, avšak v předškolním věku se uplatňuje zejména tzv. ostré lineární uspořádání, které se odehrává:
Ostré lineární uspořádání určuje každému prvku konkrétní umístění, pořadí. Předškolákovi umožňuje:
Každé ostré lineární uspořádání existuje ve dvojici z tzv. opačným uspořádáním (malý–velký, široký–úzké, být širší než – být užší než, ležet nad – ležet pod apod.)
Uspořádání zavedeme vymezením určitého typu vztahu, a to verbálně (vymezením vztahu a vyjmenováním prvků a jejich pořadí) či neverbálně (gestikulací, která naznačuje směr uspořádání, pohyby naznačujícími určení pořadí, graficky šipkou naznačující směr).
Na základě vztahu rozlišujeme:
Aktivity zaměřené na uspořádání můžeme rozdělit takto:
Dva žáci tvoří bránu a recitují říkanku, ostatní žáci stojí v řadě/zástupu a probíhají bránou. V každém kole jeden žák ze hry vypadne, tím se změní i pořadí jednotlivých žáků. Uspořádání můžeme zdůraznit např. popisem: v tomto kole je první Anička, druhý Honzík, za ním Eva, ..., poslední Katka. Hrajeme s menším počtem žáků (do 6), tzn. že polovina třídy hraje a druhá polovina sleduje, poté se vymění.
a) uspořádání drobných předmětů (lze sevřít do ruky)
Žáci sedí v lavici a každý dostane tři předměty různý velikostí – např. kostky, knoflíky. Vyzveme, aby předměty seřadili dle velikosti. Tak nacvičujeme pojmy největší, střední a nejmenší. Poté žáky vyzveme, aby nad hlavu zvedli největší předmět, nejmenší předmět.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Po pochopení aktivity řazení podle velikostí, nacvičujeme taktéž pojmy málo–méně–nejméně, vysoký–vyšší–nejvyšší, malý–střední–velký. Postupujeme stejným způsobem.
Sedíme v kruhu a doprostřed vyskládáme řadu zvířat – žák zvíře pojmenuje a určí, zda je první, poslední, předposlední, uprostřed, hned za, hned před apod. Se zvířaty můžeme poté manipulovat podle zadání učitele – veverku je třeba dát nahoru, pštrosa do pravé ruky apod. Tuto aktivitu můžeme obměňovat jinými tématy – např. ovoce (vhodnější je opět reálné předměty nebo makety). Doplníme pracovním listem i jako domácí procvičování.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
b) uspořádání větších předmětů (nelze sevřít do ruky)
Využijeme velkých předmětů – např. sportovních míčů a seřadíme je podle velikosti. Další činnosti nacvičujeme stejným způsobem jako u předmětů drobných.
a) uspořádání obrázků pohyblivých – každý obrázek je na zvláštním pracovním listu
Aktivita navazuje na předchozí činnost, když žáci pracovali s drobnými předměty a řadili/uspořádávali je podle velikosti na největší, střední a nejmenší. Po nácviku s reálnými předměty pracujeme s obrázky stejným způsobem – tři obrázky, přičemž jeden je největší, jeden střední a jeden nejmenší.
Aktivita navazuje na předchozí činnosti, kdy žáci pracovali s drobnými předměty a řadili/uspořádávali je na vysoké–vyšší–nejvyšší, malé–střední–velké apod. Aktivita probíhá stejným způsobem, kdy reálné předměty jsou nahrazeny obrázky.
b) uspořádání obrázků statických – všechny obrázky jsou na jednom pracovním listu
Využijeme pracovních listů z doporučené literatury. Žáci pracují v lavici, samostatně, každý má vlastní pracovní list, kde např. seřadí pomocí šipek obrázky podle velikosti od nejmenšího k největšímu, od nejvyššího k nejnižšímu apod.
Aktivita auta – pracujeme s žáky v kruhu a zadáme: Jedou tři auta, první jede zelené, druhé jede žluté, kolikáté jede červené? Po vyřešení této situace zopakujeme, první auto je zelené, druhé žluté a třetí červené, ptáme se: Které auto jede před žlutým? apod. Aktivita je poměrně náročná, obtížnost zadáváme dle pochopení žáků.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspiromat 2012: Přípravné třídy.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025