Odborné články Základní vzdělávání Jdeme nakupovat (Let´s go shopping)
Odborný článek

Jdeme nakupovat (Let´s go shopping)

2. 5. 2012
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Miluška Karásková
Spoluautor
Mgr. Tereza Šmídová MBA

Anotace

Příklad dobré praxe pracuje s online podobou Evropského jazykového portfolia. Jeho cílem je rozvíjet u žáků dovednosti ústní interakce s využitím praktických rozhovorů na téma „V obchodě – nakupování“. Při práci s deskriptory v sekci „Co už umím“ v e-portfoliu žáci ověřovali, zda dokáží nakupovat v různých obchodech.

Cíl

Žáci:

  • pracují se stěžejní sekcí e-portfolia Co už umím,
  • sestaví písemný záznam rozhovoru zákazník–prodavač, který si uloží do sekce Moje sbírka,
  • analyzují vlastní (video)nahrávky rozhovorů, tím rozvíjí schopnost ohodnotit se v jednotlivých řečových dovednostech a ve vztahu k portfoliu,
  • rozvíjí interaktivní řečové dovednosti.

Kontext školy a regionu:

Školní vzdělávací program (ŠVP) školy vychází z dlouholetých tradic školy a je zaměřen na intenzívní výuku cizích jazyků. Jako jedna z mála škol v České republice nabízí již 14 let kvalitní výuku anglického jazyka od 1. ročníku. Od 6. ročníku si žáci jako volitelný předmět vybírají druhý cizí jazyk (německý, nebo francouzský, v případě dostatečného zájmu lze realizovat výuku ruštiny). Intenzita výuky anglického jazyka je podpořena zapojením rodilé mluvčí do výuky ve všech třídách 2. stupně ZŠ včetně výuky předmětu výtvarná výchova v 8. ročníku a pracovní vyučování v 7. ročníku v angličtině. Do výuky různých předmětů zařazujeme prvky CLILu. Škola má partnerskou školu ve francouzském městě Poitiers (výměnné pobyty skupin žáků 1x za dva roky), pořádá zahraniční zájezdy do Velké Británie a do německy mluvících zemí, účastní se mezinárodních projektů. Do ŠVP je zařazen také specializovaný program Let Me Learn, který pomáhá žákům vytvářet si individuální osobní strategie učení.

Kontext výuky:

Škola byla do ověřování EJP zapojena již v minulosti, ale kvůli cenové náročnosti se tištěná forma EJP neujala. Sebehodnocení je však součástí školního vzdělávacího programu, proto také zjišťuje možnosti používání elektronické formy EJP.

Tematická oblast EJP:

Práce s deskriptory úrovně A1 a A2 e-portfolia v sekci Co už umím.

Časová náročnost:

Minimálně 5 vyučovacích hodin (včetně pořízení videonahrávek, bohužel nelze uložit pro jejich velikost do sekce Moje sbírka, pouze krátký hlasový záznam).

Realizace:

V souvislosti s učivem probíraným v učebnici si žáci postupně připravili rozhovory mezi prodavačem a zákazníkem v různých obchodech. Tyto rozhovory byly natočeny videokamerou, následně promítnuty a žáci si je vzájemně hodnotili. Písemný záznam přípravy si uložili do sekce Moje sbírka. Při sledování nahraných rozhovorů se žáci učili objektivně hodnotit sebe i ostatní na základě zadaných kritérií.

Žáci si pomocí sebehodnocení lépe uvědomí, co už umí a co ještě neumí. Na základě práce s deskriptory zjišťují, která dovednost je pro ně snazší a která obtížnější. Použitím deskriptorů ve vztahu k používané učebnici žáci dovedou rozeznat, která cvičení rozvíjí jednotlivé dovednosti.

Hodina 1.

Učivo z učebnice Start with Click 3, str. 16–17 – zaměřeno na rozhovory na téma „Shopping“ (nakupování) – poslech, čtení, obměny rozhovorů – práce ve dvojicích.

Hodina 2.

Učivo z učebnice Start with Click 3, str. 16–17 – zaměřeno na rozšíření slovní zásoby (druhy obchodů, co si v nich můžeme koupit)

  • e-portfolio – hledání deskriptorů, které uvádějí rozhovory (která dovednost je to?)
  • zdůraznění užitečnosti této dovednosti pro praktický život

Hodina 3.

Příprava rozhovorů pro video nahrávky:

  • dvojice si vyberou jeden druh obchodu a připraví si v písemné podobě první návrh rozhovoru, konzultují s učitelem, opravují případné chyby
  • za domácí úkol se žáci naučí svoji roli zpaměti a přinesou si rekvizity pro videonahrávání

Hodina 4.

Nahrávání rozhovorů:

  • každá dvojice si nejprve zkusí rozhovor „nanečisto“, ostatní poslouchají, potom je rozhovor nahrán
  • společně s učitelem hodnotí, zda byl projev přirozený a odpovídal skutečnosti (můžeme zadat kritéria: a. angličtina – plynulost a srozumitelnost, b. užití gramatiky, slovní zásoby, c. neverbální prostředky, d. celkový dojem – ústní projev, sebeprezentace)

Hodina 5.

Zhlédnutí videonahrávek, hodnocení:

  • rozbor nahraných rozhovorů z hlediska EJP: V čem nám tato aktivita pomohla?
  • ukládání rozhovorů do sekce Moje sbírka

Využité zdroje a pomůcky:

učebnice Start with Click 3 včetně interaktivní verze učebnice, rekvizity – pro ilustraci jednotlivých obchodů

Reflexe

Budování slovní zásoby a rozvoj ústní interakce považuji za klíčové dovednosti pro věkovou skupinu žáků mladšího školního věku. Příprava na situace z reálného života by měla být součástí školní výuky cizího jazyka. Žáci 5. ročníku se nestydí cizí jazyk používat a zároveň již mají dostatečnou slovní zásobu k tomu, aby ji mohli uplatnit v souvislejších celcích, např. v rozhovorech. Je dobré tuto aktivitu zapojit do výuky např. tehdy, když se objeví jako učivo v učebnici.

Aktivita žáky bavila, celkem zodpovědně připravili jednotlivé rozhovory (délka i bohatost použitého jazyka se samozřejmě lišila) a byli velmi zvědaví na své výkony. Použitím e-portfolia si žáci uvědomili, kterou dovednost / které dovednosti v podobné situaci využívají.

Doporučuji součinnost s IT technikem zejména ve fázi vytváření zvukových nahrávek a jejich vkládání do e-portfolia. Video se nám nepodařilo do Sbírky uložit kvůli velkému množství dat, je proto vhodné pořídit souběžně pouze zvukový záznam.

Autor
PaedDr. Miluška Karásková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

učebnice Start with Click 3 včetně interaktivní verze učebnice, flashcards – pro ilustraci jednotlivých obchodů