Žák/žákyně:
Na naší škole pořádáme během školního roku třikrát projektové dny. Pro letošní jsme zvolili celoškolní téma les. Záleží pak na každém učiteli, jak téma společně se žáky zpracuje. Naše skupina se rozhodla věnovat se tématu hospodaření v lese.
Pomůcky:
psací potřeby, portfolio, stíratelné fixy, dvoudolarové tabule, větší archy papíru, pracovní listy, pracovní listy pro sebehodnocení
Finanční náročnost:
jízdné do střediska Lesů ČR – Křivoklát
První den
Během prvního dne jsme vyjeli na exkurzi do střediska Lesů ČR na Křivoklátě. Zúčastnili jsme se výukového programu Měření a výpočetní technika v lese.
Dozvěděli jsme se, co všechno se dá vyčíst z lesnické mapy, prohlédli jsme si výtažek z hospodářské knihy. Učili jsme se, jak se měří dřevo, a prohlédli jsme si různé druhy výškoměrů a průměrek. Už nás nepřekvapí, když v lese uvidíme poražené stromy označené čárovými kódy. Lesníci totiž používají pro evidování dřeva podobné přístroje, jako jsou v supermarketech u pokladen.
V přednášce se objevilo několik mezipředmětových vztahů:
Další hodinu jsme strávili praktickým měřením v lese. Vyzkoušeli jsme si měření výšky stromů různými způsoby, měřili jsme jejich průměr a údaje jsme zapisovali do zápisníku pro měření hmot porostů. Na závěr jsme prošli naučný areál a odjeli domů.
V tomto bloku jsme se zaměřili na dosažení integrovaných cílů následujících oborů / vyučovacích předmětů:
1. Myšlenková mapa Autor díla: Petra Boháčková |
Všechny cíle se podařilo splnit.
Při závěrečné reflexi (vedené formou rozhovoru) po prvním dni žáci velmi oceňovali výukový program Lesů ČR. Překážkou může být dostupnost výukového centra – při větší vzdálenosti od místa školy vzrůstá kromě časové i cenová náročnost exkurze.
Na projekt by se dalo velmi dobře navázat v různých předmětech (více viz první den). My plánujeme zkušenosti žáků s měřením (především výšky stromů) využít při tvorbě naučné stezky, kterou plánujeme vytvořit v nedalekém parku.
Problémem se ukázalo být počasí. Projekt se odehrával na podzim. Počasí bylo velmi chladné, měření v lese a lesní průzkum proto probíhaly velmi rychle, aby žáci příliš neprochladli. Průzkum půdního pokryvu byl také z toho důvodu nepřesný. Proto doporučuji tento projekt provádět na jaře nebo v létě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.