Na naší škole pořádáme během školního roku třikrát projektové dny. Pro letošní jsme zvolili celoškolní téma les. Záleží pak na každém učiteli, jak téma společně se žáky zpracuje. Naše skupina se rozhodla věnovat se tématu hospodaření v lese.
Pomůcky:
psací potřeby, portfolio, stíratelné fixy, dvoudolarové tabule, větší archy papíru, pracovní listy, pracovní listy pro sebehodnocení
Finanční náročnost:
jízdné do střediska Lesů ČR – Křivoklát
První den
Během prvního dne jsme vyjeli na exkurzi do střediska Lesů ČR na Křivoklátě. Zúčastnili jsme se výukového programu Měření a výpočetní technika v lese.
Dozvěděli jsme se, co všechno se dá vyčíst z lesnické mapy, prohlédli jsme si výtažek z hospodářské knihy. Učili jsme se, jak se měří dřevo, a prohlédli jsme si různé druhy výškoměrů a průměrek. Už nás nepřekvapí, když v lese uvidíme poražené stromy označené čárovými kódy. Lesníci totiž používají pro evidování dřeva podobné přístroje, jako jsou v supermarketech u pokladen.
V přednášce se objevilo několik mezipředmětových vztahů:
- přírodopis – názvy stromů, jejich stanoviště
- fyzika – práce s tabulkami (některé i sto let staré)
- český jazyk – místní názvy, pověsti, původ místních názvů
- dějepis – pověsti, historie místa
- matematika – výpočet objemu válce
- zeměpis – práce s mapou
Další hodinu jsme strávili praktickým měřením v lese. Vyzkoušeli jsme si měření výšky stromů různými způsoby, měřili jsme jejich průměr a údaje jsme zapisovali do zápisníku pro měření hmot porostů. Na závěr jsme prošli naučný areál a odjeli domů.
V tomto bloku jsme se zaměřili na dosažení integrovaných cílů následujících oborů / vyučovacích předmětů:
- fyzika – měření výšky stromu různými přístroji, měření délky, odečítání naměřených údajů, zapisování údajů do tabulek, zvuk – šíření zvuku ve dřevě, výška tónu (ukázka toho, jak závisí na délce a druhu (hustotě) dřeva)
Druhý den
První část toho dne jsme strávili ve třídě. Po rozdělení do skupin jsme nejprve vytvářeli myšlenkové mapy na téma Co všechno nám poskytuje strom. Pro práci jsme využili tzv Dvoudolarové tabule (více odkaz
zde).
 |
1. Myšlenková mapa Autor díla: Petra Boháčková |
Pak jsme pracovali s textem, kde se žáci dozvěděli více informací o tom, jak se les pěstuje a co všechno nám stromy poskytují. Text zpracovávali metodou I.N.S.E.R.T. (více o této metodě v
Pedagogickém lexikonu.) Žáci si doplnili myšlenkové mapy a každá skupina pak se svou mapkou seznámila ostatní. Nakonec jsme tabule využili i k napsání článku do novin (žáci si volili mezi bulvárním tiskem, seriozními novinami a vědeckým časopisem) o tom, o co by lidé mohli přijít v důsledku nesprávného hospodaření v lese. Své články si také navzájem prezentovali. Toto nám trvalo tři vyučovací hodiny.
 |
2. Článek do novin Autor díla: Petra Boháčková |
Další dvě vyučovací hodiny jsme strávili v lesíku blízko školy, kde jsme prováděli lesní průzkum – určovali jsme půdní pokryv, počítali semenáčky a měřili stromy na určených stanovištích. Tato práce opět probíhala ve skupinách. Pro záznam jsme využili upravené pracovní listy vydané Sdružením Tereza pro program Les ve škole, škola v lese. Na úplný závěr si žáci vyplnili sebehodnoticí pracovní listy.
Třetí den
Během prvních dvou vyučovacích hodin si žáci ve skupinách připravovali prezentace toho, co zjistili včera při lesním průzkumu. Prezentace jsme pak umístili na Slideshare.com, aby si je mohl kdokoli prohlédnout.
Na závěr dne se žáci pokusili vtělit do členů městské rady a vymyslet nějakou reklamní kampaň, která by do jejich města měla přilákat co nejvíce turistů, kteří mají zájem o výrobky ze dřeva či o produkty, které nám může poskytnout strom. Plakáty, které žáci vytvořili, pak byly vystaveny ve třídě i po skončení projektu.
 |
3. Plakát Autor díla: Petra Boháčková |
Vše nám trvalo pět vyučovacích hodin. Na závěr tohoto dne žáci pracovali se sebehodnocením, které vyplnili do připravených pracovních listů.