Práce s dítětem se zrakovým postižením podle individuálního vzdělávacího plánu.
V naší dvoutřídní mateřské škole jsme do třídy starších dětí integrovali dítě s postižením zraku. Při přijímání dítěte nás jeho rodiče informovali o rozsahu a typu zrakového postižení, sdělili nám jeho povahové rysy a zájmy. Na třídní schůzce jsme ostatním rodičům řekli o integraci, představili asistentku a seznámili všechny rodiče s myšlenkou inkluze.
Rodiče jsme pravidelně informovali o pokrocích dítěte a oni nám zase sdělovali potřebné informace a tím poskytovali zpětnou vazbu.
Myšlenku integrace dětí do společnosti, inkluze, ve které se všichni vzájemně respektujeme, jsme se snažili realizovat společně s asistentkou pedagoga, která měla dítě na starosti po celou jeho dobu pobytu v předškolním zařízení. Výhodou bylo, že dítě dobře znala už ze zařízení, kam předtím docházelo.
Navázali jsme spolupráci se SPC pro děti s postižením zraku, Horáčkova ul., Praha 4, s paní Mgr. Hanou Červenákovou, která nám pomohla při vypracování individuálního vzdělávacího plánu. I ona znala dítě po celou dobu docházky do mateřské školy, sledovala jeho vývoj a tak mohla snadněji doporučit, v čem je potřeba pomoci, co podpořit a na co se zaměřit.
Zásady a cíle vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Práva dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Individuální vzdělávací plán
Byl vypracován ve spolupráci se SPC pro děti s postižením zraku, třídní učitelkou, rodiči a asistentkou pedagoga. Vzdělávání se uskutečnilo podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, rozpracovaného ve Školním vzdělávacím programu s přihlédnutím k individuálním možnostem a schopnostem vzhledem ke zrakovému postižení dítěte. Konkrétní vzdělávací činnosti byly pravidelně plánovány v třídním vzdělávacím programu a realizovány v souladu s individuálním vzdělávacím plánem, který byl doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby. Dítě se zúčastňovalo všech akcí plánovaných školou, včetně ranního zastavení, výletů, školy v přírodě, předplaveckého výcviku, návštěvy Národního muzea, výuky anglického jazyka a dalších.
Při stanovení pedagogické diagnostiky jsme sledovali:
Kromě jiného jsme zjistili, že dítě má bohatě rozvinutou fantazii. (Viz příloha Mamutovo poslední dobrodružství. Tuto povídku chlapec vymyslel bezprostředně po návštěvě Národního muzea, když si prohlédl vystaveného mamuta.) Rád poslouchal hudbu a také si o ní rád povídal. Dobře komunikoval s dospělými, odvážně vstupoval i do komunikace s dětmi, ačkoliv své vrstevníky obtížně rozeznával, neboť hlasy dětí se navzájem hodně podobají. V pohybu byl opatrnější a vzhledem ke svému postižení pomalejší, zejména při změně polohy. Při práci se jevil pozorný, soustředěný, vykazoval výbornou paměť, se smyslem pro humor.
Podpůrná opatření při speciálním vzdělávání se týkala:
Po dobu pobytu v mateřské škole bylo dítě zapojováno do aktivit spolu s ostatními dětmi, zvýšené individuální činnosti se asistentka věnovala denně 30 minut. Vzhledem k blížícímu se nástupu do základní školy se při individuální práci zaměřila na zdokonalování čtení a psaní pro nevidomé, zdokonalování výslovnosti a získávání samostatnosti v sebeobslužných činnostech.
Z důvodu zrakového postižení se asistentka pedagoga zaměřila i na další rozvoj kompenzačních smyslů a prostorovou orientaci.
Smyslová cvičení podle jejich praktického využití
1. Cvičení hmatová
Cílem těchto cvičení je rozpoznávat předměty, tvary, materiál apod.
2. Cvičení sluchová
3. Cvičení čichová
4. Cvičení chuťová
5.Cvičení prostorové orientace
6.Nácvik písma pro nevidomé
Rizika
Význam integrace dítěte s postižením do běžné skupiny dětí
Děti si začaly samy všímat, že je mezi nimi někdo, kdo se něčím liší. Bylo potřeba jim vysvětlit, že v blízkosti nevidomého se musí pohybovat opatrně, nestrkat se, nevrážet do něj, zkrátka dávat větší pozor a učit se být ohleduplnějším. Děti to brzy pochopily a díky tomuto poznání byl jejich osobnostní a sociální rozvoj obohacen o novou zkušenost. Děti se učily i tím, že napodobovaly naše chování a postoje.
Potvrdila se nám slova pana profesora Zdeňka Matějčka, který zdůrazňoval význam předškolního věku v souvislosti se schopností dětí přirozeným způsobem přijmout odlišnosti druhých, i postižených.
Význam inkluze – přijetí
Rozvoj osobnosti dítěte s postižením velmi závisí na citlivosti a přiměřenosti působení okolí, mnohem víc, než je tomu u dítěte, které není ve svých možnostech primárně omezeno. Bylo důležité, abychom při zvýšeném dozoru a pomoci, při nezbytném usměrňování dokázali poskytovat dítěti i dostatek samostatnosti a vlastního rozhodování. Co bylo nejdůležitější, oceňovali jsme jeho snahu, chválili i ty nejmenší úspěchy a pokroky. Podařilo se nám zajistit, aby bylo od počátku vzdělávání přijato stejně jako jiné dítě a dostávalo od nás častěji než ostatní kladnou zpětnou vazbu. Docházka dítěte do běžné mateřské školy mu pomohla v pěstování zdravého sebevědomí a začlenění se mezi ostatní. Práce s dítětem s postižením i nás, učitelky, obohatila o nové poznatky a zkušenosti. Měli jsme neocenitelnou příležitost pracovat s takovým dítětem a spolupodílet se na jeho vzdělávání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: