Odborné články Předškolní vzdělávání Vzdělávací program třídy Tygříků
Odborný článek

Vzdělávací program třídy Tygříků

Anotace

Příspěvek nabízí nahlédnutí do plánování dvoutřídní mateřské školy – do třídy Tygříků. Třídní vzdělávací program jsme sestavily tak, aby svým obsahem odpovídal věku, možnostem, zájmům i potřebám dětí konkrétní třídy a svou formou způsobu naší práce v konkrétní třídě.

Plánování vychází z provedené analýzy třídy, týká se konkrétní vzdělávací nabídky, konkrétních vzdělávacích činností, které dětem nabízíme v rámci integrovaných bloků.

Principy třídního vzdělávacího programu

  • individuální přístup k dítěti
  • plánování a pozorování
  • ověřování dosažené úrovně klíčových kompetencí u předškolních dětí
  • učení hrou a činnostmi
  • vést děti k tomu, aby byly schopny sebereflexe a sebehodnocení
  • sledování úrovně osvojení přepokládaných výstupů podle RVP PV
  • možnost výběru ze vzdělávací nabídky dle zájmu dítěte
  • poskytování prostoru pro spontánní aktivity a dětské plány
  • aktivní účast rodičů jako partnerů
  • profesní a osobní růst pedagogů
  • rozvoj kreativity a týmové spolupráce pedagogů

Pro získávání zpětné vazby využíváme evaluaci, vyhodnocujeme rizika.
Volbou forem a metod usměrňujeme utváření klíčových kompetencí.
K podpoře rozvoje osobnosti dětí využíváme různé styly vzdělávání, metodu prožitkového a kooperativního učení, skupinovou i individuální práci, činnostní učení.
Individualizujeme vzdělávání na základě vzdělávacích potřeb dítěte, vyplývajících z pedagogické diagnostiky.

Prostředky, metody a formy realizace TVP jsme stanovily s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí na přípravu předškolních dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, s ohledem na jejich schopnosti a osobitost. Ve vzdělávání předškolních dětí se zaměříme zejména na podporu rozvoje základů

čtenářské a matematické gramotnosti,

sociální a přírodovědné gramotnosti.

Mezi základní kompetence, které budeme u dětí akcentovat, patří sebejistota a zdravé sebevědomí, důvěra ve své schopnosti a sílu.

Při vytváření optimálních podmínek pro poznávací a učební činnosti zohledníme

  • emocionalitu dítěte
  • smyslové poznávání
  • praktickou činnost
  • živou dětskou zkušenost a prožitek dítěte
  • učení s porozuměním
  • učení s osobním vztahem
  • učení se zaujetím a tvořivým zpracováním

Nad vzdělávací nabídkou jsme se podrobně zamýšlely. Abychom si ulehčily plánování, zformulovaly jsme si priority vzdělávacích záměrů sociální, matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, zaměřily jsme se na výstupy, na to, čemu chceme děti naučit, kam je dovést. Rozhodly jsme se připravit si metodický zásobník, ze kterého v průběhu roku budeme čerpat. Podstatu učební činnosti chápeme jako proces, v němž napomáháme dítěti osvojit si určité způsoby chování i jednání, dovednosti, vědomosti a postoje.

Výběr očekávaných kompetencí v souvislosti se vzdělávacími záměry sociální a přírodovědné, čtenářské a matematické gramotnosti.

Sociální gramotnost

Cílevědomé působení na prožívání a chování dítěte, na rozvoj sociálních dovedností, které dítě kultivují v jeho mravním vnímání, cítění a prožívání

Sebepojetí, city a vůle

  • poznávat sebe sama, uvědomovat si vlastní identitu, získávat sebevědomí, sebedůvěru, osobní spokojenost
  • podporovat rozvíjení schopnosti sebeovládání
  • posilovat schopnost citové vztahy vytvářet, rozvíjet a city plně prožívat
  • podporovat rozvoj a kultivaci mravního vnímání, cítění a prožívání
  • podporovat schopnost záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • rozvíjet schopnost dítěte projevovat se autenticky, chovat se prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí (komunitní kruh)

Interpersonální vztahy

  • společně vytvářet a dodržovat pravidla chování
  • sledovat a usměrňovat pravidla chování ve vztahu k druhému
  • vytvářet prosociální postoje (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti, ohleduplného chování, porozumění, soucítění, zdvořilost)
  • vytvářet prostor pro inkluzi
  • podporovat rozvoj komunikativních a kooperativních dovedností
  • vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost, ochota pomoci)
  • rozvíjet interaktivní a komunikativní dovednosti verbální i neverbální
  • rozvíjet dovednost spolupracovat při hře i ostatních činnostech, vzájemně si pomáhat (přípravy zábav a slavností)
  • rozvíjet dovednost spolupracovat a pomáhat si ve hrách se sociálním zaměřením

Hrací pátky citová podpora, kultivace mravního vnímání, cítění, individuální péče dětem s OŠD

Přírodovědná gramotnost

Získávání povědomí o vlivu člověka na životní prostředí, vytváření odpovědného postoje k životnímu prostředí, k přírodě

Postoj k životnímu prostředí a k přírodě

  • rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách
  • chápat, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
  • vytvářet elementární povědomí o širším přírodním prostředí, o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, se zvířaty (hrátky se zvířátky)
  • přímé pozorování přírodních, kulturních objektů a jevů, sledování okolí mateřské školy (vycházky a výlety)
  • tvořivě zachytit přečtený příběh o zvířatech i se vztahem k přírodě (Tygřík a jeho kamarádi)

Čtenářská gramotnost

Aktivní účast dítěte, založená na využívání prožitkového učení, na citlivém, emotivně zabarveném procesu poznávání, seznamování s knihou a dětskou literaturou

Činnosti předcházející čtení a psaní

  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
  • procvičovat zrakovou analýzu a syntézu, srovnávání, diferenciaci a identifikaci, jemnou diferenciaci ve sluchové oblasti
  • sledovat očima zleva doprava, shora dolů
  • procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, říkanky, pracovní listy)
  • rozlišovat náslovné a konečné hlásky a slabiky, slabikovat slova za pomoci rytmizace
  • naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat
  • chápat slovní vtip, rým, humor i skryté symboly v hádankách
  • odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti (vizuální vlastnosti písmen, slov)vnímat literární podněty (příběhy a pohádky), hodnotit svoje zážitky
  • sledovat a vyprávět pohádku, příběh
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • poznat některá písmena
  • poznat a napsat své jméno
  • práce se cvičebnicí Včelička

Grafické znázorňování příběhů, tvorba myšlenkových map

  • vytvářet kompozice v podobě zvířat, nalepovat je (koláže)
  • tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích a v pohybu se vztahem k přírodě i s pozadím)
  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
  • nalézat nová anebo alternativní řešení
  • vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim

Matematická gramotnost

Zpřesňování a kultivace smyslového vnímání

Rozvoj poznávacích schopností, myšlenkových procesů, asociativního myšlení, řeči, představivosti, paměti a pozornosti

Stimulace smyslů

  • vnímání, postřehování, rozlišování pomocí hmatu a zraku

Činnosti předcházející počítání

  • vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (hádanky)
  • odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti
  • rozlišovat obrazné symboly, piktogramy, porozumět jejich významu a komunikativní funkci (práce na počítači)
  • chápat prostorové pojmy
  • seznamovat se se základními číslicemi a číselnou řadou do10
  • chápat základní číselné matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky používat (porovnávat, uspořádávat, třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, poznat více – méně, první – poslední, hned před – za apod.) v prostoru i rovině
  • sledovat očima zleva doprava, shora dolů
  • postupovat a učit se podle pokynů
  • procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, pracovní listy)
  • záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  • vyjadřovat smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách (myšlenkové mapy)

Tvorba myšlenkových map, grafické znázorňování příběhů

  • řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
  • nalézat nová anebo alternativní řešení
    • vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
    • vytvářet kompozice, nalepovat je (koláže)
    • tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích i v pohybu)

Pohybová oblast

Stimulace neurofyziologického vývoje, podpora fyzické pohody, zlepšení tělesné zdatnosti i pohybové kultury, rozvoj pohybových a manipulačních dovedností, hrubé i jemné motoriky, obratnosti a zručnosti

Cvičení na rozvoj motoriky

  • zvládat správné držení těla
  • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • posilování hrubé motoriky, zacházení s míči i jiným náčiním
  • dokázat používat jednoduché rytmické nástroje
  • zvládat lokomoci, koordinaci a pohyby těla
  • vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
  • zvládat dovednosti související s udržením rovnováhy
  • podpora vědomého ovládání těla
  • podporovat spolupráci pravé i levé mozkové hemisféry
  • sebeobslužné činnosti
  • předplavecká výuka

Grafomotorika

  • zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku (pohyby prstů, mimika, pohyb mluvidel…); zacházení s grafickým a výtvarným materiálem, pracovními pomůckami
  • zvládat jemnou motoriku, ukazování, obkreslování, grafickou podobu tvarů (činnosti předcházející čtení a psaní)
  • využití cvičebnice Včelička

Stimulace smyslů

  • vnímání, postřehování, rozlišování pomocí hmatu a zraku
  • zvládat házení a chytání, zacházení a manipulaci s jednoduchým náčiním

Integrované bloky budeme dotvářet za spoluúčasti dětí, nepovažujeme vzdělávací nabídku činností a příležitostí za uzavřenou. Stupeň rozvoje a učení dítěte může být v průběhu roku ovlivněn různými nepředvídatelnými událostmi, proto náš TVP budeme dotvářet postupně, podle dosahovaných výsledků vzdělávání u dětí.

Hlavní témata
Tygřík a jeho kamarádi
Hrajeme si a poznáváme
Tygříkova pravidla
Příběh v dešti

Tygřík chce být zdravý
Svačina v přírodě
Barevný talíř
Zlatá pravidla
Co škodí a co prospívá
Nemocná opička

Výpravy za zvířátky
Tajemné značky
Kdo kde bydlí
Výpravy do světa zvířat
V zahrádce

Slavíme s tygříkem
Dárky
Slavíme
Gogo má narozeniny
Velikonoční zajíček

Hrátky se zvířátky
O smutném tygrovi
Kreslíme s tygříkem
Podvodní poklady
Divné zvíře

Tygřík a jeho kamarádi

Charakteristika integrovaného bloku: Přiměřeným a srozumitelným způsobem upevňujeme u dítěte  pravidla chování zejména ve vztahu k druhému dítěti, rozvíjíme sociální citlivost, toleranci, soucítění, dovednost spolupracovat při hře i ostatních činnostech. Podporujeme dítě v samostatnosti, v osvojování si poznatků o nejbližším okolí, ochraně a bezpečnosti, kultivaci smyslového vnímání, vyjadřování i odvaze v mezilidských vztazích – řešit vzájemné spory, obhajovat a přijímat jiný názor, nabídnout řešení, pomoc, vyjednávat s ostatními dětmi, respektovat právo na soukromí jedince apod.
Časový rozsah:
měsíc s přesahem do běžného života
Věková skupina:
5–6 let
Výběr tématu
Označení třídy, jako dětem blízký symbol, slouží jako přirozený motivační zdroj rozvoje a vzdělávání dítěte. Jeho motivací chceme zajistit vhodné tematické okruhy (vlastní jméno i jména dětí, bydliště, pravidla chování) a ve spolupráci s dětmi jejich naplnění činnostmi, rozvíjejícími sociální, pohybové, estetické, poznávací a komunikativní dovednosti.

Hrajeme si a poznáváme
Tygříkova pravidla
Příběh v dešti

Cíl
Vytváření prosociálních postojů, posilování prosociálního chování, rozvíjení spolupráce, interaktivních a komunikativních dovedností, ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i postiženými.
Rozvíjení myšlení, představivosti a fantazie.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Má elementární poznatky o světě lidí, který dítě obklopuje, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije.
Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo.

Sociální a personální kompetence
Dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost.
Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí.
Spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá zdůvodněné a vyjasněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a vyjasněná pravidla.
Je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.

Činnostní a občanské kompetence
Svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat a vyhodnocovat.

Očekávané výstupy

  • dovednost, empatie (dítě je vnímavé, respektuje potřeby integrovaného dítěte)
  • uplatňovat své individuální potřeby s ohledem na druhého
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
  • dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
  • chápat základní matematické pojmy, řešit problémy

Rizika

  • nevšímavost k nevhodné komunikaci a ke sporům mezi dětmi
  • malá podpora dětských přátelství
  • nevytvořená a nedostatečně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
  • nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu
  • schematické řešení konfliktů bez zjišťování příčin jejich vzniku, bez možnosti dítěte se ke konfliktu vyjádřit.

Nabídka činností a příležitostí

  • sociální hra Kamarád
  • nácvik básně Kamarád
  • rozhovory o přátelství
  • komunitní kruh
  • cvičení podle hudby
  • vytleskávání rytmu Na jména
  • poslech a rozbor povídky o přátelství Tygřík a jeho kamarádi
  • vytváření pravidel soužití
  • sociální hra Koho schováš pod deštník
  • grafomotorika Malované písničky
  • cvičení seriality cvik č. 1, 2
  • logopedické hříčky a řečově metodická cvičení
  • kreslení příběhu
  • hry s míči (kutálení, házení, chytání, podávání)
  • rozhovory – Čím se lišíme
  • seznámení s novými knížkami o zvířatech
  • didaktická hra Co je vpravo a co vlevo
  • nácvik a práce s písní Zpívejme si
  • pracovní list Shody a rozdíly
  • pohybová hra Na tygříka
  • vycházky do okolí, kde kdo bydlí

Tygřík chce být zdravý

Charakteristika integrovaného bloku: Přiměřeným a srozumitelným způsobem seznamovat dítě s jeho tělem, zdravou výživou, vést je ke zdravým životním návykům a postojům, působit preventivně proti drogám a závislosti.
Časový rozsah:
dva měsíce
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Blok je zaměřen na získávání postojů k vlastní osobě, zejména na získávání informací o zdravé výživě, o škodlivosti kouření, zdravotním riziku. Seznamuje děti s lidským i zvířecím tělem, co mu škodí, co prospívá, zdravým způsobem života.

Svačina v přírodě
Barevný talíř
Zlatá pravidla
Co škodí a co prospívá
Nemocná opička

Cíl
Uvědomění si vlastního těla, osvojení poznatků o těle a jeho zdraví.
Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu.
Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo.

Kompetence k řešení problémů
Řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně, náročnější s oporou a pomocí dospělého.

Sociální a personální kompetence
Při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout.

Očekávané výstupy

  • získat elementární informace o zdravotním riziku kouření, drogy
  • získat informace o zdravé výživě
  • pozitivní vztah ke zdraví
  • uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci

Rizika

  • nedostatek či zkreslení informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých orgánů, o zdraví a možnostech ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem

Nabídka činností a příležitostí

  • rozhovory o tom, čím se lišíme
  • modelování zvířecí a lidské postavy
  • didaktická hra Ovoce a zelenina
  • příprava svačiny pro rodiče
  • cvičení podle říkanky Brambora
  • práce s básničkou Švestka, Jablíčko
  • poslech a rozbor povídky Nemocná opička
  • seznámení s bacily, dodržování hygieny
  • pohybová hra Na bacily
  • kresba tuší a dřívkem – bacily
  • sluchová hra Co začíná a končí, rytmizování
  • třídění ovoce – zelenina – květiny, určování počtu, umístění
  • poučení o bezpečnosti, využití pomůcky Zlatá pravidla
  • využití pomůcky Já kouřit nebudu a vím proč
  • zubní prohlídka, beseda s lékařkou
  • nácvik a práce s písní Čistím zoubky, Medvědí trápení
  • cvičení seriality cvik č. 2, 3
  • vytváření koláže, vystřihování, nalepování, práce ve dvojicích
  • vystoupení pro rodiče, farmářské odpoledne

Slavíme s tygříkem

Charakteristika integrovaného bloku: Téma oslav narozenin dítěte, seznamování s lidovými tradicemi, slavnostmi a oslavami svátku roku. Integrovaný blok zaměřený na rozvoj společenského a estetického vkusu a chování, seznamování s čísly, poznávání tradic, upevňování přátelství mezi dětmi.
Časový rozsah
: krátkodobě, příležitostně
Věková skupina
: 5–6 let
Výběr tématu

Oslava narozenin dítěte, svátky v roce, obdarovávání, prožívání radosti.
Předčíselné představy, počítání.

Dárky
Slavíme
Gogo má narozeniny
Velikonoční zajíček
Velký koncert

Cíle
Poznávání pravidel společenského soužití, rozvoj společenského i estetického vkusu.
Rozvoj sebeovládání, řečových schopností a jazykových dovedností.
Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení.

Kompetence k řešení problémů
Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů.

Komunikativní kompetence
V běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými.

Činnostní a občanské kompetence
Má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat.

Očekávané výstupy

  • vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si chybějícího
  • umět vyjádřit souhlas i nesouhlas, zaujímat vlastní názory a postoje
  • těšit se a prožívat radost
  • utvořit si základní představu o pravidlech chování a společenských normách
  • zachytit a vyjádřit své prožitky
  • naučit se nazpaměť krátké texty

Rizika

  • nepřiměřené nároky na dítě
  • nevhodné vzory a modely chování
  • nedostatek etických a estetických podnětů a příležitostí k jejich prožívání
  • nevšímavost k nevhodné komunikaci a jednání mezi dětmi
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky

Nabídka činností a příležitostí pro zimní období

  • oslava narozenin
  • pracovní list Kolik – tolik
  • vkládání geometrických tvarů, přiřazování číslic
  • třídění přírodnin
  • rozhovory o obdarovávání
  • využití pomůcky o slušném chování
  • práce s knihou Gogo má narozeniny
  • kreslíme – rukavičky pro tygříka
  • péče o zvířata v zimě
  • přidávání a ubírání množství
  • balíme dárky – Grafomotorika
  • skákání panáka
  • co je stejné, co jiné (písmena, číslice)
  • cvičení seriality, cvik č. 3, 4
  • vytváření myšlenkové mapy k Vánocům
  • realizace záměrů dětí
  • hry a pokusy se sněhem, bobování, zimní radovánky
  • nácvik písně a pohybové vyjádření Byly čtyři koledníci
  • společné posezení s rodiči, vystoupení dětí

Nabídka činností a příležitostí pro jarní období

  • pozorování změn v přírodě
  • písničky Kos a Otevřelo jaro zem
  • zamyšlení v kruhu
  • práce podle myšlenkové mapy dětí, realizace jejich nápadů
  • didaktická hra Co schází a co se změnilo
  • práce s pomůckou Předcházíme dyslexii, dysgrafii
  • řečově metodická cvičení
  • sociální hra Kdo je můj kamarád
  • pokusy s větvičkami
  • péče o zahradu
  • divadelní představení O tygříkovi
  • více, méně, stejně – pracovní listy
  • cvičení seriality, cvik č. 4, 5
  • řešíme sudoku
  • grafomotorika Malované písničky
  • četba a rozbor příběhu Velký koncert
  • příprava oslav velikonoc
  • didaktická hra Zvířata a jejich mláďata
  • vystoupení pro rodiče

Výpravy za zvířátky

Charakteristika integrovaného bloku: Prostřednictvím her, výletů, exkurzí seznamujeme děti se světem zvířat, vytváříme elementární povědomí o vlivu člověka na životní prostředí. Rozvíjíme grafomotoriku, hrubou i jemnou motoriku, jazykové dovednosti.
Časový rozsah:
střednědobý
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Seznamování dětí s přírodou, návštěva ZOO, chování v přírodě, její ochranou, světem zvířat, dovednosti předcházející čtení a psaní.

Tajemné značky
Kdo kde bydlí
Výpravy do světa zvířat
V zahrádce

Cíle
Vytváření pozitivního vztahu k životnímu prostředí, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, poznávání přírody.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, užívá přitom jednoduchých znaků, pojmů a symbolů.

Komunikativní kompetence
Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní. Dovede využít informativní a komunikativní prostředky (knížky, encyklopedie, počítač).

Očekávané výstupy

  • být citlivý ve vztahu k živým bytostem, chránit je
  • chránit přírodu, rozlišovat aktivity, které mohou zdraví zvířat poškozovat a které chránit
  • pomáhat pečovat o okolní prostředí
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
  • orientovat se v prostoru
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění ve vhodně zformulovaných větách
  • chápat slovní vtip a humor

Rizika

  • výběr a nabídka témat, které jsou životu dítěte příliš vzdálená, pro jeho vnímání a chápání náročná, která přesahují přirozenou zkušenost dítěte
  • nedostatek pozornosti prevenci vlivů prostředí, které mohou být pro dítě nezdravé a nebezpečné
  • nerespektování rozdílných tělesných a smyslových předpokladů a pohybových možností jednotlivých dětí
  • nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení a psaní
  • omezený přístup ke knížkám

Nabídka činností a příležitostí

  • práce s příběhem Tajemné značky
  • výtvarné činnosti k příběhu
  • kreslení geometrických tvarů
  • fiktivní psaní, grafomotorická cvičení
  • prohlížení encyklopedie a knížky o zvířatech
  • sluchová hra Na zvířátka
  • humorné říkačky
  • exkurze do ZOO, pozorování zvířat
  • napodobujeme pohyby zvířat – hádanky
  • modelování – písmena a číslice
  • výlet do lesoparku pozorování zvířat
  • pohybová hra Na ovečky
  • návštěva Mořského světa
  • práce s encyklopedií Kdo žije pod zemí
  • hry s písmeny
  • cvičení seriality, cvik č. 5, 6
  • návštěva městské knihovny
  • vyrábíme knížku o zvířatech
  • řešení pracovních listů
  • práce se cvičebnicí Včelička
  • ubírání a přidávání množství
  • dramatizace pohádky Budka
  • posezení s rodiči

Hrátky se zvířátky

Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok je zaměřený na rozvíjení dovedností předcházejících čtení, psaní, počítání. Využíváme pohádkových příběhů k rozšíření slovní zásoby dětí, ke zpřesňování početních představ a vnímání elementárních matematických souvislostí, řečových schopností a jazykových dovedností.
Časový rozsah: střednědobý
Věková skupina: 5–6 let
Výběr tématu
Využití vhodné motivace pohádkových příběhů, písniček a básniček o zvířatech. Podporovaní duševní pohody, psychické zdatnosti a odolnosti, sebepojetí a sebevyjádření. Rozvíjení vzdělávacích dovedností, poznávání a učení prostřednictvím Tygříka.

O smutném tygrovi
Kreslíme s tygříkem
Podvodní poklady
Divné zvíře

Cíle
Rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu. Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické).
Poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti).
Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si pamatuje. Při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů.

Kompetence k řešení problémů
Chápe jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích.

Komunikativní kompetence
Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní.

Sociální a personální kompetence
Ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy.

Činnostní a občanské kompetence
Dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky.
Má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení.

Rizika

  • nedostatečná motivace dětí k jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
  • nepřiměřené nároky na dítě, časté negativní hodnocení, kdy dítě opakovaně prožívá svoje selhání
  • autoritativní vedení, direktivní zacházení s dítětem
  • zvýhodňování a znevýhodňování některých dětí ve skupině
  • užívání abstraktivních pojmů, předávání „hotových“ poznatků

Nabídka činností a příležitostí

  • poslech a rozbor příběhu O smutném tygrovi
  • kreslíme a malujeme pohádku o tygrovi
  • opakování básní a písní o zvířatech
  • hledáme řešení – Kdo tu byl, co tu bylo, co tu bude
  • skákací panák s čísly
  • komunitní kruh
  • sociální hra Na ohradu
  • řešíme hádanky, algoritmy, hledáme pravidlo
  • návštěva 1. třídy ZŠ
  • nácvik básně Divné zvíře
  • koláž – divné zvíře
  • serialita – opakování cviků
  • fiktivní písmo – kreslíme s tygříkem
  • pohybová hra Na tygra
  • doplňování a skládání obrázků zvířat
  • využití pomůcky Předcházíme dyslexii, dysgrafii
  • výlet do lesa – hry s přírodním materiálem, stavba domečků pro zvířátka
  • myšlenková mapa k podvodním pokladům
  • realizace nápadů dětí, využití her s vodou

Spolupráce s rodiči: třídní schůzky, ranní zastavení, společné ukončení projektů a akce v rámci školy, dotazníky

Literatura a použité zdroje

[1] – SMOLÍKOVÁ, Kateřina. et al. Manuál pro tvorbu školního (třídního) vzdělávacího programu pro mateřské školy. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 32 s.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
48.83 kB
Dokument
Záznam evaluace
Autor
Alžběta Palatinová
Komentář recenzenta
Funkčně zpracovaný TVP jako metodický zásobník. Oceňuji orientaci na čtenářskou, matematickou, přírodovědnou a sociální gramotnost.

Hodnocení uživatelů

Iva Jarošová
10. 4. 2012, 20:54
Máte uplně jinou strukturu TVP a několikrát si to ještě přečtu , protože se mi to líbí a mohu použí k obměmě mého TVP.
Iva Jarošová
10. 4. 2012, 20:54
Máte uplně jinou strukturu TVP a několikrát si to ještě přečtu , protože se mi to líbí a mohu použít k obměmě mého TVP.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP