Po většinu let strávených za katedrou jsem učila žáky přírodopis klasicky, na základě systematického přístupu. Výsledkem zpravidla bylo, že na vyšším stupni osmiletého gymnázia jsme začínali se systémem organismů znovu a prakticky od nuly.
S novým školním vzdělávacím programem jsme se rozhodli vyučovat na nižším stupni osmiletého gymnázia přírodopis jinak. Osnovy jsme připravili podle řady učebnic ekologického přírodopisu. Výuka klade důraz na vztahy mezi organismy a předkládá žákům svět živé přírody přirozeněji, v podobě poznávání jednotlivých ekosystémů. Žáci se tak postupně učí, že příroda je dynamický systém, jehož rovnováhu může člověk svými zásahy snadno porušit.
Z počátku jsem měla s tímto přístupem problém. Navyklá na to, že na výklad o hlemýždi navazuje učivo o škebli a chobotnici, jsem zpočátku ztrácela drahocenný čas podrobnostmi. Až časem jsem přišla ekosystémovému přístupu na chuť. Učebnice s pěknými ilustracemi, která staví na zkušenostech žáků, klade spoustu otázek k přemýšlení a nabízí řadu možností ke zkoumání živé přírody, si mě nakonec získala. Doprovodné materiály – pracovní sešit a videa k jednotlivým kapitolám tvoří s učebnicí velmi dobrý základ výuky, která vede žáky k přemýšlení o přírodě a vztazích mezi složkami ekosystémů i aktivnímu zájmu o poznávání živé přírody.
Výuku jsem prokládala laboratorními aktivitami i vycházkami do okolí školy, na kterých jsme poznávali především městskou zeleň.
Na závěr výuky v primě jsem pro své žáky uspořádala celodenní vycházku do Prokopského údolí a jeho okolí, kde jsme mohli ekosystémy popisované v učebnici alespoň částečně prozkoumat. Žáky jsem losováním rozdělila do skupin po 4–5 žácích, jednotlivé skupiny si poté vylosovaly úkoly zaměřené na ekosystémy Les – Voda – Pole, louky, pastviny. Po cestě od školy jsme procházeli kolem dvou retenčních nádrží a podél potoka, zastavili jsme se na louce u lesa v těsném sousedství pole. Vybaveni učebnicí přírodopisu, psacími potřebami a kapesními atlasy rostlin a živočichů (viz příloha) žáci plnili konkrétní úkoly.
Všichni pracovali na úkolech podle zadání svědomitě, trpělivě a s chutí, práci ve skupinách si samostatně organizovali.
Na závěr exkurze jsme provedli zhodnocení práce skupin a v následující výuce jsme se ještě k některým úkolům vrátili. Z výsledků žáků i prvního roku výuky tímto způsobem jsem nakonec měla dobrý pocit. V porovnání se přístupem založeným na systému organismů je toto pojetí komplexnější, v průběhu výuky dochází k opakování některých důležitých pojmů a jejich lepší fixaci. Ve srovnání s klasickou výukou tito žáci lépe rozpoznávali organismy a uvědomovali si více jejich role v ekosystému – z hlediska běžného života je to důležitější než zařazení do správného taxonu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.