ČASOVÉ ROZVRŽENÍ VYUČOVACÍHO BLOKU: asi 135 minut.
POMŮCKY:
2 × lístečky s názvy kalendářních měsíců, tabule, křídy, kalendáře a barevné lístečky s významnými daty pro skupiny k didaktické hře Významné dny, psací potřeby, papíry na zapisování údajů, internet.
MOTIVACE AKTIVITOU – SOUTĚŽ
Učitel si nachystá lístečky, kde na každém bude napsán jeden měsíc kalendářního roku. Rozdělí žáky do dvou družstev, která proti sobě budou soutěžit. Každé družstvo dostane sadu dvanácti rozstříhaných lístečků s měsíci. Ideální je, aby obě družstva byla dvanáctičlenná. V případě, že je žáků méně, připadnou na některé žáky lístečky dva. V opačném případě budou přebývající žáci dohlížet na dodržování pravidel a hlídat průběh soutěže jako rozhodčí. Obě družstva musí stát proti sobě v řadě.
Instrukce pro žáky:
Na pokyn učitele začnou skupiny proti sobě soutěžit. Následuje hodnocení nejrychlejší skupiny a kontrola správnosti logické řady. Žáci provádějí kontrolu společně s učitelem tím, že odříkávají nahlas názvy měsíců ve správném pořadí.
Smyslem této aktivity je uvědomit si, jak jdou jednotlivé měsíce v roce za sebou. Žákům tato hra usnadní pozdější vyhledávání v kalendáři.
BRAINSTORMING + DISKUSE
Učitel vyzve žáky, aby:
Na tabuli společně tvoříme pojmovou mapu těchto dnů. Na učiteli bude, zda tuto pojmovou mapu doplní ještě o další významné dny, nebo zda se spokojí s výčtem od žáků. Záleží na ročníku,ve kterém toto téma probíráme, a na tom, které dny se učiteli hodí probrat vzhledem k učivu.
Záznam dnů mohou žáci provádět také ve skupinách, např. na flipcharty, které budou vylepeny po učebně. Po ukončení práce skupin může učitel vyzvat pracovní týmy, aby se přesunuly po směru chodu hodinových ručiček k flipchartu jiné skupiny. Zápis si přečtou a mohou jej doplnit o dny, které tato skupina opomněla.
Po uplynutí určené doby se pracovní týmy na pokyn učitele opět posunou po směru chodu hodinových ručiček a opět doplní chybějící údaje v případě, že je předchozí skupiny zapomněly uvést.Takto se týmy vystřídají postupně u všech flipchartů. Na závěr záznamy odlepíme a vyskládáme vedle sebe, abychom se žáky nahlas přečetli vypsané údaje. Pracovním skupinám na začátku činnosti rozdáme psací potřeby určité barvy, aby každá skupina měla přidělenu právě jednu. Toto nám pomůže identifikovat zápisy na flipchartech a určit, která skupina se nejvíce činila a provedla nejvíce správných zápisů. Také nám to pomůže identifikovat chyby jednotlivých skupin, kterých se během práce mohly dopouštět.
CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH DNŮ, VÝKLAD
Zde opět záleží na ročníku, ve kterém téma probíráme, tzn. vybíráme vhodnou metodu k získání znalostí přiměřenou věku žáků. Zde jsou některé tipy:
DIDAKTICKÁ HRA VÝZNAMNÉ DNY
Činnost učitele:
Činnost žáků:
Cíl hry:
Pomůcky: kalendáře a barevné lístečky s významnými daty pro skupiny.
Zadání, instrukce pro žáky:
Přípravná fáze:
Učitel před příchodem žáků do třídy rozmístí v učebně barevné lístečky, na kterých jsou vypsána data vybraných dnů. Lístečky musí odpovídat barvám skupin žáků (př. 1. skupina = žlutá barva, 2. skupina = červená barva, …). Na lístečkách pro každou skupinu musí být stejná zadání, tzn. vypsaná data svátků a dnů pracovního klidu. Záleží na učiteli, které dny vybere, ale počet vybraných dnů musí odpovídat počtu lístečků každé skupiny.
Organizace:
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Učitel přijme hotovou práci od skupiny, která ji odevzdá jako první. Dá ostatním čas na dopracování.
Se žáky si sedne společně do debatního kruhu a vyzve skupiny, aby kontrolovaly řešení podle svých záznamů. Skupina, která odevzdala práci jako první a má vše správně, zvítězila. V opačném případě má šanci druhá odevzdávající skupina, třetí a naposledy čtvrtá.
Učitel musí ohlídat, aby během kontroly nevpisovali ostatní žáci nic do svých listů z důvodu možného švindlování.
Na závěr se učitel zeptá, jak se žákům hra líbila a jak by ohodnotili svou odvedenou práci. Nezapomene pochválit také ostatní skupiny, které sice nebyly první, ale měly správná řešení.
OVĚŘENÍ ZÍSKANÝCH ZNALOSTÍ
Zpětnou vazbu od žáků můžeme získat:
S problematikou tohoto učiva se každoročně setkáváme v každém ročníku, kdy žáky vedeme ke znalosti a zapamatování si alespoň některých významných dnů a svátků. Většinou máme tu zkušenost, že žáci často zapomínají na tyto dny, a proto jsme nuceni jim je stále připomínat. Tyto aktivity můžeme během roku opakovat několikrát, např. každé čtvrtletí, a vybrat s ohledem na věk a zkušenosti žáků ty dny, které jsou pro dané období aktuální. Téma můžeme více rozvinout v hodinách prvouky nebo českého jazyka, neboť důležitost tohoto tématu je úzce spjata s naší národní historií, kulturou, hrdostí a je nutné jej žákům aktivně vštěpovat do povědomí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: