Odborné články Základní vzdělávání Člověk a jeho zdraví - rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ŠVP
Odborný článek

Člověk a jeho zdraví - rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ŠVP

7. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Ukázka je příkladem rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV, vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, do ročníků nebo delších časových období. Dokumentuje rozsah i hloubku daného tematického okruhu na 1. stupni základního vzdělávání. Je využitelná při tvorbě ŠVP na plně organizovaných i málotřídních školách.

Tematický okruh Člověk a jeho zdraví je v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání pevnou součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Mezi pěti tematickými okruhy, které danou vzdělávací oblast tvoří - Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas; Rozmanitost přírody; Člověk a jeho zdraví, zaujímá rovnocenné postavení.

Ze zkušeností s ověřováním tvorby školních vzdělávacích programů na základních a málotřídních školách víme, že tematický okruh Člověk a jeho zdraví je v učebních osnovách prvouky a přírodovědy často neprávem opomíjen, nebo redukován na nepřijatelné minimum, přestože je pro nejmladší žáky důležitou průpravou k cílené výchově ke zdraví na vyšším stupni základního vzdělávání (osvojené poznatky a dovednosti v prvouce a přírodovědě se v další etapě základního vzdělávání cíleně rozvíjejí a prohlubují a současně se u žáků formují pozitivní postoje k vlastnímu zdraví i zdraví jiných a utvářejí se zásadní životní hodnoty potřebné pro plnohodnotný život v dospělosti a ve stáří).

Výchova ke zdraví by žáky měla kontinuálně provázet v celém průběhu základního vzdělávání prostřednictvím cíleného, nepřetržitého a promyšleného výchovného působení na žáky v dané problematice a vytvářením zdravého učebního prostředí. To však předpokládá vynaložení nemalého úsilí k vytvoření duševní pohody (přiměřenost vzdělávacích požadavků, eliminace stresu), věcného (estetické, podnětné a hygienické prostředí), sociálního (kvalita mezilidských vztahů - úcta, důvěra, pocit bezpečí) a organizačního (věcné uspořádání života školy) prostředí školy, které ve vzájemné součinnosti budou podporovat zdraví žáků, pedagogických i ostatních pracovníků školy.

Ukázka je příkladem rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV, vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, do ročníků nebo delších časových období.

Autorka postupuje od osvojování si elementárních poznatků o lidském těle, zdravém stravování a osobní hygieně v 1. období (1. a 3. roč.) přes specifičtější poznatky a dovednosti týkajících se dospívání, vztahů k druhému pohlaví, osobního bezpečí, rizikového chování a formativního působení v oblasti postojů a žádoucích životních hodnot ve 2. období (4. a 5. roč.).

Ukázka je záměrně podrobně propracovaná, aby co nejpřesněji dokumentovala rozsah i hloubku daného tematického okruhu na 1. stupni základního vzdělávání. Je využitelná při tvorbě školního vzdělávacího programu na plně organizovaných i málotřídních školách.

Ukázka ke stažení zde

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět