Odborné články Všechny články autora „Michal Černý“

Odborné články

Hledání dle struktury RVP
Verze RVP:
 
Články (219)
Zobrazení:
Zobrazeno 12 z 219 položek
Gymnaziální vzdělávání
26. 1. 2022 0x 3051x

Online encyklopedie jako zdroj informací

Článek se věnuje možnostem využití online encyklopedií ve výuce a jejich posouzení z hlediska kvality hesel. Upozorňuje na silné i slabé stránky těchto zdrojů a ukazuje konkrétní příklady, které může…
Gymnaziální vzdělávání
7. 12. 2021 0x 1756x

Nelineární práce s informacemi

Lidský mozek pracuje s informacemi nelineárně, využívá asociace a možnosti vidět souvislosti v širším celku. V článku nastíníme základní východiska, témata, ale i konkrétní nástroje, které umožňují…
Gymnaziální vzdělávání
18. 11. 2021 0x 1590x

Praktické podněty k organizaci informací: tvorba vlastních digitálních (mediálních) knihoven

Organizace (či management) informací je jednou z kompetencí, která vytváří určité jádro informační či digitální gramotnosti, ale současně se jí věnuje ve škole poměrně malý prostor. Je to něco, co…
Gymnaziální vzdělávání
25. 10. 2021 0x 2031x

Algoritmizace každodennosti

Jedním z trendů, ke kterému by měla mířit současná „malá“ reforma kurikula RVP, o kterém se příliš nemluví, ale možná bude o to podstatnější, je fenomén algoritmizace každodennosti. V tomto článku se…
Gymnaziální vzdělávání
20. 10. 2021 0x 6471x

Zajímavé nástroje na práci s textem – aplikace pro tvůrčí psaní

Článek představuje některé zajímavé nástroje pro podporu tvůrčího psaní. Snaží se ukázat, že například ve výuce jazyků nebo v informatice není nutné se vázat jen na běžné textové procesory, ale lze…
Gymnaziální vzdělávání
18. 10. 2021 0x 2804x

Zajímavé nástroje na práci s textem – citační manažery

Příspěvek se zaměřuje na to, co jsou a jakým způsobem fungují citační manažery, tedy aplikace pro správu a zpracovávání bibliografických záznamů. Soustředí se především na práci s aplikací Zotero a…
Gymnaziální vzdělávání
12. 10. 2021 0x 6593x

Zajímavé nástroje na práci s textem – podpora psaní

Článek se zaměřuje na nástroje na podporu psaní, především pak na ty, které nějakým technologicky zajímavým způsobem pracují s textem, jako jsou automatické překladače, nástroje na korektury,…
Gymnaziální vzdělávání
5. 10. 2021 1x 5581x

Zajímavé nástroje na práci s textem – analytické nástroje

Článek se zaměřuje na méně obvyklé nástroje pro práci s texem v rovině analýzy, ať již kvalitativní, nebo kvantitativní. V současnosti dostupné online nástroje (Voyant Tools, Lexos, Verview, …)…
Gymnaziální vzdělávání
4. 10. 2021 0x 2929x

Virtuální realita jako školní komunikační prostředí

Cílem příspěvku je ukázat konkrétní nástroje a platformy pro využití virtuální reality jako komunikačního prostředí nejen s žáky. Ukazuje, k čemu taková prostředí lze využít a jak pomáhají řešit…
Gymnaziální vzdělávání
30. 9. 2021 0x 2805x

Proximity videochat: cesta k sociálním interakcím v online výuce (2. část)

Článek se zaměřuje na pedagogické a didaktické inspirace v užívání aplikací, jako je Gather.Town či Spatial Chat, ve školním prostředí. Snaží se ukázat, jaké možnosti tyto nástroje přinášejí z…
Gymnaziální vzdělávání
22. 9. 2021 0x 4836x

Proximity videochat: cesta k sociálním interakcím v online výuce (1. část)

Příspěvek se věnuje možnostem využití aplikací, jako je Gather.Town či Kumospace, pro online vzdělávání. Tyto nástroje budou podporovat možnost komunikace, sociálních interakcí i výuky v online…
Gymnaziální vzdělávání
9. 9. 2021 2x 5320x

Dva přístupy k rozvoji informační gramotnosti na středních školách

Příspěvek se zaměřuje na problematiku uchopení obsahu informační gramotnosti, a to především na tom typu škol, kde očekáváme, že studenti budou přecházet na univerzitní studium. Snaží se popsat…
Zobrazeno 12 z 219 položek