Pokud se podíváme na to, v čem studenti, ale i učitelé připravují své texty, můžeme říci, že s vysokou pravděpodobností budou zcela dominovat textové procesory, tedy aplikace jako je Word, Google dokumenty nebo LibreOffice Writter, případně Page. Všechny tyto aplikace mají společné to, že umožňují rychlou tvorbu textu, jeho základní formátování a zpracování. Lze v nich tedy připravit textové dokumenty od prvního napsaného písmenka až po výstup z tiskárny.
Ve skutečnosti je ale právě tato činnost možná složitější, než by se na první pohled mohlo zdát, protože proti textovým procesorům, které jsou ve školní výuce dominantní (a dodejme, že dle našeho soudu oprávněně), lze mít několik poměrně silných námitek:
V tomto článku se proto zaměříme na některé nástroje, které umožňují z této kritiky vystoupit. Nebudeme přitom tvrdit, že textové procesory jsou špatné nebo nevhodné, naopak – domníváme se, že mají své pevné místo ve výuce, ale chceme nabídnout ještě jiné možnosti a pohledy na to, jak studentské textové výstupy formátovat, jak jim dávat určitou tvář, podporovat kreativitu a alternativní přístupy.
Proti sobě totiž na první pohled stojí dva přístupy. Odůvodněný digitální minimalismus, který hlásá málo nástrojů použitelných pro mnoho činností, a na druhé straně kritika toho, že pro „otvírání konzervy volíme kladivo“ (tedy pracujeme s neadekvátním nástrojem) nebo že prostřednictvím techniky unifikujeme myšlenkové prostředí studentů.
Jedna z výše popsaných námitek se dotýkala toho, že při tvůrčím psaní chceme, aby studenti sledovali skutečně jen vlastní tok textu, nikoliv barevná menu a tlačítka všude kolem. To ostatně zapadá i do narativu minimalismu, který se stále více objevuje i v oblasti práci s informacemi nebo s technologiemi obecně – potřebujeme najít cesty, jak snížit vizuální smog, odfiltrovat složitá prostředí a soustředit se skutečně jen na vlastní psaní.
Z tohoto důvodu vznikla samostatná skupinu nástrojů, kterým se říká minimalistické textové editory. Ty se snaží právě takový minimalismus zajistit. Formátování je v nich redukováno na to nejnutnější (nadpis, tučné a proložené písmo, ...). K dispozici jsou naopak často nástroje, které v běžném textovém procesoru nenajdeme, jako je nastavení obrázku na pozadí, hudba nebo zvuk psacího stroje. Domníváme se, že jde o funkce velice okrajové, ale možná mohou některým studentům pomoci s psaním.
ZenPen. Autor díla: Michal Černý |
Všechny nástroje se snaží být nerušivé, takže akcentují práci s klávesovými zkratkami. Proto může být někdy nepříjemné přecházet mezi různými aplikacemi. Většinou se proto doporučuje vybrat jeden nástroj a u toho zůstat, pokud vám vyhovuje.
Ve výčtu podobných aplikací bychom mohli pokračovat dále, ale pravděpodobně si je dokáže čtenář sám dohledat. Jde o nástroje zajímavé pro tvůrčí psaní, nebo dobré osvojení si markdownu. Určitě doporučujeme vyzkoušet je například při psaní příběhů nebo zamyšlení v češtině nebo v cizím jazyce. Na druhou stranu pro akademické účely se tyto nástroje hodí podstatně méně.
ZenWriter. Autor díla: Michal Černý |
Jinou kategorií nástrojů jsou aplikace, které jsou specificky určené pro psaní příběhů či novel. Podporují nelineární výstavbu textu, práci s postavami, modelování dialogů a mnoho dalšího. Také ony mají často nějaký minimalistický textový editor, ke kterému je vytvořená celá obsahová infrastruktura. I přesto, že tyto aplikace nejsou v českém prostředí téměř používané, mohou být velice zajímavé přinejmenším ze dvou důvodů. Ukazují, že každý styl práce s textem vyžaduje jiné nástroje, že neexistují univerzální řešení. A také, že proces tvůrčího psaní je nelineární a s textem aktivně pracuje. Což opět běžné kancelářské balíky nedokážou brát v potaz.
Příklady některých zajímavých aplikací pro tvůrčí psaní novel, příběhů a další beletrie:
Všechny tyto nástroje mohou být v hodinách zaměřených na tvorbu textu užívány různě. Domníváme se, že jejich velkou výhodu je, že svými funkcemi a nástroji poměrně jasně pojmenovávají to, co je v procesu tvůrčího spaní novel nebo jiného podobného textu náročné a důležité, a vedou k systematické reflexi toho, jak s takovou tvorbu vlastně naložit. Student, který zde vytvoří jednoduchý příběh, už nikdy nebude román číst tak jako doposud, protože si bude schopen více analyticky všímat scén, konzistence charakterů atp. Jeho pohled na text bude analytičtější.
Zajímavou aktivitou může být nechat studenty do aplikace, jako je Quoll, přepsat informace z jejich oblíbeného románu (vytvořit znalostní bázi osob, scén, zápletek) a nechat je nově konstruovat příběh z těchto elementů. Opět jde o dobré cvičení jak na tvůrčí dovednosti, tak také na analytické myšlení a práci s textem.
Ywriter8. Autor díla: Michal Černý |
Pokud sledujeme populární články o nejlepších nástrojích pro spisovatele (The Best Novel Writing Software: Tools Every Fiction Writer Should Use, Nine Manuscript Editing Software Programs You Should Consider, The 21 Best Writing Tools of 2021: A Guide for Writers, Book Writing Software (2021): Top 10 Pieces of Software for Writers, …), tak můžeme sledovat zajímavý společný rys. Předně velká část autorů těchto textů vůbec nezavrhuje klasický textový procesor nebo papír, ale upozorňuje na to, že práce s textem je komplexní a individuální. A za druhé – navzdory všemu technologickému minimalismu – lze říci, že součástí tvůrčího balíčku je většinou větší množství nástrojů, které dokáže autor tvůrčím způsobem integrovat. Rozhodně tedy neplatí teze o abstraktivním nepraktickém netechnickém umělci, ale naopak technologie a jejich dobré využití mohou pomoci se zajímavou tvorbou textu.
Pokud bychom se podívali například na náš seriál o softwaru na práci s textem, mohli bychom pro informačně gramotného středoškoláka sestavit například následující seznam nástrojů, které by ve svém tvůrčím portfoliu měl mít přítomné:
Asi nemůžeme očekávat, že bude pracovat se všemi současně, ale jejich dobrá znalost mu umožní řešit určité kroky při práci s textem efektivněji a zajímavěji než měně nástroji a znalostmi vybaveným spolužákům.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Zajímavé nástroje na práci s textem.
Ostatní články seriálu: