Odborný článek

At the restaurant

Anotace

Tato aktivita podporuje kreativitu žáků při tvorbě vlastního jídelního menu v jejich restauraci. Propojuje základní slovní zásobu s grafickým zpracováním menu v programu Canva a následným využitím při konverzační role play – číšník a zákazník v restauraci.

Stupeň vzdělávání: SOU kuchař-číšník

Věková skupina: 16–18

Vzdělávací obor: kuchař/číšník

Tematický okruh: v restauraci

Očekávané výstupy:

  • Žák se vyjadřuje ústně i písemně ke stanoveným tématům, pohotově a vhodně řeší každodenní snadno předvídatelné řečové situace i jednoduché a typické situace týkající se pracovní činnosti.
  • Žák vytváří digitální obsah a vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků.

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut

Pomůcky: počítač, tablet, telefon s připojením na wifi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák pojmenuje základní jídla v restauraci.
  • Digitální: Žák má školní účet v programu Canva.

Vzdělávací cíle:

  • Žák si vytvoří imaginární restauraci dle zadání.
  • Žák na základě charakteristiky restaurace vytvoří název a její logo pomocí AI generátoru obrázků v Canvě.
  • Žák sestaví své denní menu z různých pokrmů dle zadání.
  • Žák vytváří vizualizaci restauračního menu v Canvě.
  • Žák představí své menu ostatním.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák využívá digitální technologie pro tvorbu digitálního obsahu dle svého vlastního uvážení a dle zadání. Zároveň si žák vytváří svou vlastní vzdělávací pomůcku, kterou využije v následných konverzačních hodinách při procvičování konverzace mezi číšníkem a zákazníkem. Charakterizuje svou vlastní restauraci a pro ni si vytvoří své originální logo, menu a ceník pomocí digitálních nástrojů. Propojuje tak znalosti slovíček s praktickým ztvárněním. Výsledná práce je zároveň vzdělávací pomůckou. Žák si vytváří své originální menu, které využije v následných konverzačních hodinách při procvičování konverzace „V restauraci – role play: číšník a zákazník“. Připravuje se tímto na závěrečné zkoušky.

Metodická poznámka:

Pro první práci v Canvě je vhodné mít zarezervovanou PC učebnu. Ačkoli studenti jsou velmi šikovní a zvládají vytvářet kreativní věci i na mobilech, pro první práci a seznámení se s Canvou je dobré ozkoušet si vše v PC učebně.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace: Utvořte dvojice a vylosujte si čtyři obrázky různých pokrmů. Pojmenujte je anglicky a vysvětlete stručně, o jaký pokrm se jedná. Následně utvořte jiné dvojice a představte si navzájem své pokrmy.

Představte si, že jste majitelé restaurace. Vaším cílem v následujících hodinách bude vytvořit originální menu vaší restaurace. 

Uvědomění:

  1. Představ si, že jsi majitel/ka restaurace. Tvým cílem je vytvořit menu pro svou restauraci.

    Nejprve si pečlivě promysli, o jaký tip restaurace se jedná. A to znamená, že znáš odpovědi na tyto 3 otázky:

    Kde se restaurace nachází (vesnice, město, jezero, ranč atd.)?

    Jaká je kapacita restaurace (styl restaurace, počet míst)?

    Jaké je zaměření kuchyně (česká, indická atd.)?

Zamyslete se a sepište si základní body. A jako poslední bod připište název vaší restaurace.

Učitel nechá studentům čas na přípravu. Následně si své restaurace stručně představí navzájem.

Výborně. Všichni nyní máme představu. Hurá do další práce.

  1. Navrhni menu. Menu obsahuje: 2 předkrmy, 4 hlavní jídla, 3 dezerty a nápojový lístek.

    Nezapomeň na důležitou podmínku. Musíš znát složení svých pokrmů a způsob přípravy a být schopen/schopna vysvětlit vše zákazníkovi. Pečlivě si vše připrav.

Studenti pracují individuálně, sepíší si své návrhy na papír. Učitel pomáhá.

  1. Nyní si celé menu vytvoř v Canvě a doveď jej k dokonalosti.
  2. Svou výslednou práci sdílej a prezentuj ostatním. Nejprve svou restauraci představ (stručná charakteristika v úvodu hodiny) a poté představ své menu a pozvi spolužáky.

Zamyslete se a sepište si základní body. A jako poslední bod připište název vaší restaurace.

Učitel nechá studentům čas na přípravu. Následně si své restaurace stručně představí.

Výborně. Všichni nyní máme představu. Hurá do další práce

Krok č. 1

Otevřeme si Canvu a klikneme na ikonku VYTVOŘIT NÁVRH, do vyhledávání zadáme MENU nebo RESTAURANT MENU apod. 

Vyjede nám velké množství inspirace. Projděte ho a nechte se inspirovat.

 

Krok č. 2

Pokud vás nějaká šablona zaujala, klikněte na ni. Šablona se vám uložila a nyní si s ní můžete hrát.

Nad šablonou vidíte drobné ikonky, mají různé funkce – ty se vám zobrazí, přiblížíte-li se myší k ikonkám. Stránku můžete zamknout, duplikovat, přidat, smazat.

Nalevo od šablony je pro nás velmi zajímavá celá lišta. Pro naši práci postačí prozatím první tři ikonky: NÁVRH, PRVKY, TEXT.

Zkuste si nyní chvíli sami pohrát a otestovat, co vše tyto ikonky umí. Nebojte, vše se dá vrátit zpět. Vidíte šipku v modré liště nad šablonou? Velmi dobrá funkce.

Učitel nechá studenty, aby chvíli zkoumali. Následně je svolá k další práci.

Krok č. 3 

Začněme nyní všichni stejným krokem: ukažme si, jak vymyslet logo vaší restaurace. Zkuste nyní vymazat všechny položky vaší vybrané šablony a ponechat pouze barevný návrh. Ten bude první stránkou všech našich menu, alespoň nyní.

 

Krok č. 4

Nyní si ukážeme, jak vytvořit logo k naší restauraci, o které již máme jasnou představu z předchozí aktivity. Využijeme funkci AI generátor obrázků – na levé liště, kam napíšeme stručnou charakteristiku, co nám má AI nakreslit. Jsme omezeni počtem slov. Buďte tedy struční. Následně stačí kliknout na VYGENEROVAT OBRÁZEK a začnou se dít věci.

Pokud se vám logo nebude líbit, máte možnost jej buď upravit, či si ho nechat vygenerovat znovu.

        

Krok č. 5

A nyní se pustíme do úpravy menu. Svůj návrh již každý máte sepsaný, nyní jej vizualizujte ve své šabloně. Upravte vše dle vaší fantazie. Až budete hotovi, nezapomeňte sdílet.

 

Studenti pracují samostatně. Učitel dopomáhá. Závěr hodiny patří představení jednolivých meníček.

Každý student představí ostatním svoje menu. Učitel všechna následně vytiskne a vznikne tak materiál do dalších hodin, kde je cílem speaking a hraní rolí v restauraci.

Reflexe:

Každý student představí ostatním svoje menu.

Otázky na závěr:

  • Co jsme poslední tři hodiny tvořili?
  • Co si odnášíme?
  • Jak naši práci zúročíme v dalších hodinách?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Hodiny studenty velmi nadchly. Místo původně zamýšlených dvou hodin jsme práci nakonec věnovali hodiny tři. Studenti se setkali s programem Canva poprvé. Na začátku tedy potřebovali více času s přihlášením, každému to trvalo různě dlouho. Určitě pomohlo, že si chvíli zkoušeli intuitivně, co vše Canva umí a nabízí, a já jsem mezitím vyřešila dotazy a poskytla pomoc těm, kteří si nevěli rady.  Poté, co jsme si ukázali, jak se dá vytvořit originální logo, nastalo ve třídě ticho. Všichni nadšeně pracovali! Byli doslova v úžasu. Během hodin vznikla skutečně skvělá díla.

Při závěrečné reflexi studenti děkovali za tuto možnost a zkušenost, sami uvedli, že vnímají důležitost tohoto nástroje pro jejich obor, a shodli se, že je důležité neustále se vzdělávat v digitálních technologiích. Je to jen další důkaz toho, že když jsou žáci motivovaní, je to radost.

Osvědčilo se mi být součástí třídy i v aktivitách. Tedy i já jsem si představila svou restauraci, i já jsem vytvářela své logo a menu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024