Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Výchova demokratického občana – Paragraf 11/55
Odborný článek

Výchova demokratického občana – Paragraf 11/55

19. 11. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.
Spoluautoři
Mgr. Jan Zouhar
Mgr. Jan Kotík

Anotace

V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS materiál věnující se problematice průřezového tématu Výchova demokratického občana. Jeho součástí je rozbor průřezového tématu VDO, dále pak metodická podpora pro učitele, která obsahuje velmi zajímavé hypertextové odkazy na internetové stránky, nebo i metody práce. Důležitou součástí je historie a metodika založení školního parlamentu a žákovské samosprávy. Materiál se může stát inspirací učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.


Celý materiál:
Výchova demokratického občana

Jednotlivé kapitoly:
Průřezové téma - Výchova demokratického občana (1. kapitola)
Školní parlament (6. kapitola)
Žákovská samospráva

Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
BŮŽEK, A.: Žákovská samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy. In: Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999, s. 9-15, ISBN 80-7041-07-X.KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 3, str. 10-11.

Literatura a použité zdroje

[1] – BANFIELD, E.c. Občanské ctnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995.
[2] – BEETHAM, D.; BOYLE, K. Úvod do demokracie. Praha : UNESCO, 1996.
[3] – DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha : Victoria publishing, 1989.
[4] – DAHL, R. O demokracii. Průvodce pro občany. Praha : Portál, 2001.
[5] – DOSTÁLOVÁ, R. Civitas. Text pro učitele občanské výchovy. Praha : ISV nakl., 2001.
[6] – JANIŠ, K.; ŠTURMA, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové : Gaueamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-507-X.
[7] – KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky III. Praha : Česká grafická unie, 1926.
[8] – KJAERGAARD , Eigil; MARTINENIENE, Rima. Pětkrát hurá demokracii. O demokracii v každodenní praxi školy. Praha : Strom, 1997.
[9] – et al. Nové horizonty výchovy k občanství. Olomouc : UP, 2001.
[10] – KONVIČKA, V. Žákovská samospráva. 1. vydání. Brno : Komenium, 1947.
[11] – KUNC, J. Demokracie a ústavnost. Praha : UK, 1996.
[12] – OPATA, R. Celodenní výchovný systém. 1. vydání. Praha : SPN, 1973.
[13] – Příklady efektivní komunikace.
[14] – KOPŘIVA, P. et al. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005.
[15] – ŠTURMA, J.; SKLENÁŘOVÁ, R. K historii a problematice žákovské organizace v našich školách. In: Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové XLVIII. Pedagogika-psychologie. 1. vydání. Hradec Králové : SPN, 1987.
[16] – Vybrané spisy J. Á. Komenského. Praha : SPN, 1960.
[17] – Výchova k demokracii, konstitucionalismu a občanství. Sborník z Letní školy pro učitele OV a ZSV 1998. Olomouc : UP, 1998.
[18] – WINTER, Z. Život a učení na partikulárních školách v Čechách v XV. a XVI. stol. Praha : Život a učení na partikulárních školách v Čechách , 1901.
[19] – ZOUHAR, J. Metodická příručka pro učitele na podporu celonárodní soutěže Paragraf 11/55. Kladno : AISIS, 2006.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
56.64 kB
PDF
Průřezové téma - Výchova demokratického občana (1. kapitola)
pdf
41.02 kB
PDF
Školní parlament (6. kapitola)
pdf
162.11 kB
PDF
Výchova demokratického občana
pdf
44.92 kB
PDF
Žákovská samospráva

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze