Odborné články Základní vzdělávání Rozvoj gramotností v uměleckých oborech v bodech
Odborný článek

Rozvoj gramotností v uměleckých oborech v bodech

7. 8. 2019
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Text uvádí za každý umělecký obor (hudební, výtvarnou, dramatickou, filmovou/audiovizuální, taneční a pohybovou výchovu) v několika bodech základní teze, kterými mohou tyto obory přispívat k rozvíjení gramotností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).

Vzdělávací oblast Umění a kultura byla od samého začátku koncipována tak, aby vytvořila prostor pro všechny vzdělávací obsahy vycházející z pěti druhů umění – hudby, výtvarného umění, divadla, tance, filmu – a jejich mezioborových přesahů. To, že jsou po formální stránce tyto obory dosud rozděleny na povinné (hudební a výtvarná výchova) a doplňující (dramatická, taneční a pohybová a filmová/audiovizuální výchova), ještě neznamená, že jak v umělecké, tak pedagogické praxi nedochází k jejich vzájemné spolupráci, inspirování se jednoho druhu umění druhým, experimentování s různými prostředky a vzniku multimediálních výstupů.

Jak ale toto souvisí s tématem gramotností?

Máme-li se více zamýšlet nad teritorii, která jsou pro jednotlivé umělecké obory čistě specifická, i nad těmi, která mohou být v různé míře intenzity společná, tak mohou být zajímavé a přínosné impulzy „zvenčí“. A právě jeden z nich je možné spatřovat v tématu gramotností. Stranou pozornosti zatím zůstávají ty, které by ve spojení s uměleckými obory měly být též zmiňovány (gramotnost vizuální, mediální, filmová, auditivní, kulturní apod.). Na pořadu dne jsou gramotnosti z hlediska vzdělávání prioritní – čtenářská, matematická, digitální.

Pojďme se alespoň ve stručnosti podívat na to, jak mohou tyto prioritní gramotnosti rezonovat v jednotlivých uměleckých oborech a tím i obohacovat mezioborovou diskuzi.

Pro přehlednost uvádíme vazbu jednotlivých uměleckých oborů na gramotnost v bodech a pouze na tu, k níž se může vztáhnout svou podstatou. To znamená, že nejde o to, „přidat“ si k sobě gramotnost za každou cenu a uměle.

Hudební výchova a rozvoj čtenářské gramotnosti ve všech hudebních činnostech

  • Čtení textů vokálních kompozic a následná hudební realizace – uspořádání hlasů ve vokálních partiturách
  • Čtení not a hudebních značek – vztah mezi textem a zapsanou hudbou
  • Texty z hudební historie – kritické čtení a vnímání různých mediálních sdělení

Hudební výchova a rozvíjení matematické gramotnosti v činnostech jak receptivních, tak produktivních

  • Orientace v metrorytmických strukturách písně, skladby, kompozice
  • Vnímání rozdílnosti rytmů – pravidelné/nepravidelné metrum
  • Vnímání logiky stavby hudebního díla – schémata reflektující průběh skladby, grafické partitury

Hudební výchova a rozvíjející digitální gramotnosti především v produktivních činnostech

  • Elementární improvizace, komponování a tvorba hudebních a zvukových objektů
  • Zvukové instalace, záznam a uchování hudby v digitalizované podobě
  • Notační programy – přepis, remix, vlastní tvůrčí aktivity
  • Ukládání hudby na digitální úložiště, správa digitální identity, reprodukování hudby

Doporučený text: Využití ICT technologií v běžné výuce HV na ZŠ

Dramatická výchova a čtenářská gramotnost

Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:

  • motivaci a zájmu s textem pracovat
  • potřebě prostřednictvím textu objevovat významy, které korespondují se světem žáka, a sdílení těchto významů (se spolužáky, učitelem, diváky, posluchači)
  • potřebě prostřednictvím textu objevovat a sdělovat důležitá témata a sdělení

Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:

  • aktivní práci s textem, tvůrčím procesu, kdy žák je spolu/tvůrce
  • potřebě uplatňovat v procesu vlastní tvorby skutečnosti nalezené v textu
  • propojování roviny vyprávěcí, herní (dramatické) a reflektivní

Filmová/audiovizuální výchova a čtenářská gramotnost

  • Verbální a následně písemná reflexe zhlédnutých filmů a audiovizuálních děl
  • Písemná příprava nutná k realizaci vlastních audiovizuálních tvůrčích pokusů
  • Sledování audiovizuálních děl inspirovaných literaturou

Filmová/audiovizuální výchova a matematická gramotnost

  • Organizace vizuálních prvků v kompozici obrazu
  • Individuální nastavení základních funkcí přístrojů, např. nastavení ohniskové vzdálenosti, světelné clony, odhad vzdálenosti, vztah clonového čísla k délce osvitu
  • Střihová skladba obrazu (schopnost vyjádření kombinací, variací a permutací matematickými pojmy a vzorci)

Filmová/audiovizuální výchova a digitální gramotnost

  • Poučené užívání digitální technologie, techniky a přístrojů, při němž se žák nespoléhá na automatické funkce, ale na jejich individuální ovládání a nastavení v zájmu dosažení zamýšleného výsledku a efektu, prohlubuje významně digitální gramotnost
  • Žák vlastní praxí prohlubuje kognitivní a technické dovednosti a chápe podstatu digitální technologie v komunikačních procesech a při vytváření, hodnocení a sdílení informací

Výtvarná výchova a čtenářská gramotnost

  • Obraz jako osobní paměťový záznam (nejen vizuálního vnímání) – jeho slovní vyjádření
  • Interpretace vztahu obrazu textu: popis obrazu, tvorba obrazu na základě slovního vyjádření, popis postupu a způsobu užití vizuálních prostředků
  • Kritické čtení informací týkajících se historie umění, interpretace výtvarných děl, aktuálních událostí ve světě výtvarného/vizuálního umění

Výtvarná výchova a digitální gramotnost

Zásadním průnikem digitální gramotnosti s výtvarnou výchovou je tvůrčí práce s obrazem. Užití digitálních médií zakládá mimořádné komunikační účinky obrazu.

  • Digitální technologie přinášejí žákům další/nové možnosti tvůrčích činností – vytvářet a digitálně upravovat obrazy založené na vlastních prožitcích a zkušenostech
  • Digitální obraz není konkurence „klasických“ výtvarných prostředků

Doporučený text:

Jak se proměňuje obsah výtvarné výchovy v důsledku uplatnění nových médií a jak je možné využívat informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce VV

Výtvarná výchova a matematická gramotnost

  • Obraz v klasickém provedení: proporční vztahy, rytmická seskupení, pravidelnost
  • Obraz jako vztahové pole obrazových elementů (Paul Cézanne) – analýza typu elementů, vzájemné poměry jejich možností, různé typy jejich vztahů apod.

Taneční a pohybová výchova

Taneční a pohybová výchova vychází z holistického přístupu k člověku, propojuje motoriku, myšlení, vůli a emocionalitu. Tím vytváří základ, na kterém je možné jednotlivé gramotnosti stavět a rozvíjet.

  1. harmonizuje tělesný i psychický vývoj dítěte/žáka (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost)
  2. je prevencí tělesných i duševních disharmonií (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost, včetně obrany proti eventuálním negativním vlivům)
  3. vede k sebepoznání a autenticitě (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost)
  4. probouzí prostorovou představivost (základna pro matematickou, čtenářskou i digitální gramotnost)
  5. zvyšuje nároky na fyzickou činnost, učí pozitivnímu vztahu k fyzické práci (přináší efekt hlubšího soustředění na duševní výkon)
  6. přináší přirozenou radost, pozitivně motivuje (důležité pro všechny prioritní gramotnosti – čtenářskou, matematickou i digitální)
  7. svou podstatou učí pospolitosti a sdílení (čtenářská, matematická, digitální gramotnost)
  8. vede k hlubokému citovému prožitku, přináší schopnost empatie (čtenářská gramotnost)
  9. učí zdravé sebedůvěře (čtenářská, matematická, digitální gramotnost)
  10. rozvíjí tělesnou inteligenci, spoluvytváří a rozšiřuje základnu pro duševní činnosti obecně

 

A na závěr jeden podnět z výtvarného oboru pro každého…

 

Pokuste se charakterizovat a posléze identifikovat objekty, jejichž uskupení je na fotografii.

Zkuste si fotografii otáčet a zamyslet se nad tím, jak se mění její celkové vyznění, posléze fotografii s využitím digitálních technologií upravte tak, abyste zdůraznili určité hledisko, které si sami vyberete.

Zamyslete se a zformulujte zadání pro své žáky, které by se zaměřilo na jednu, dvě či všechny gramotnosti.

O své zadání se podělte s ostatními tím, že jej napíšete do komentáře k tomuto článku.

V textu byly využity podklady zpracované týmem autorů: Rudolf Adler, F/AV; Eva Blažíčková, TPV; Alexandros Charalambidis, HV; Radek Marušák, DV; Jaroslav Vančát, VV.

Odkazy na výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ:

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21762/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs.html/

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21966/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs-ii..html/

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Gramotnosti obecně