Materiál nabízí různé možnosti práce s textem: příprávná cvičení před samotným čtením (posilování zrakové analýzy a syntézy, zrakové paměti, sluchové paměti, prostorové orientace), čtení, práci s obsahem čteného, procvičení vyjmenovaných slov.
V běžné základní škole je doporučeno materiál využít ve 3. a 4. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie) či žáků z cizojazyčného prostředí, i ve vyšších ročnících.
Učitel žáky namotivuje na práci s tématem povídáním o tom, kdo byl s rodiči v ZOO, co tam zažil, co se mu líbilo. Často ZOO navštěvuje celá třída s učitelem, potom je možné na tento výlet navázat právě tímto textem.
Žáci pracují ve skupinách. Dostanou karty se slovy s přeházenými slabikami. Slabiky je třeba sestavit do slov a ta zapsat na příslušnou linku. Učitel použije přílohu (Tabulka ke cvičení 2 – karty k rozstříhání), kterou si žáci ve skupině rozstříhají na jednotlivé karty.
Výhodou nastříhaných karet je to, že si karty skupina rozdělí mezi své členy a opravdu mohou být zapojeni všichni. Vedoucí skupiny může podle svého usouzení kratší / lehčí slova dát méně zdatnému členovi týmu a naopak – ta nejobtížnější slova tomu nejsilnějšímu.
ko pysk pta ______________________
mýž di hle _______________________
Kontrolu si každá skupina provede sama podle přiložené kontrolní tabulky (Tabulka ke cvičení 2 – kontrolní list).
ko pysk pta ptakopysk
mýž di hle hlemýždi
Toto cvičení považujeme za přípravné cvičení na čtení samotného textu, kdy se žáci seznamují s některými slovy a zároveň procvičují schopnost zrakové analýzy a syntézy, která je pro správnou techniku čtení potřebná.
Každá skupina získá od učitele text (Text ke cvičení 3), ve kterém žáci vyhledávají a podtrhávají všechna slova, která v předchozím úkolu složili. Učitel dohlédne, aby byli zapojeni všichni žáci např. tím, že si členové týmu rozdělí mezi sebe jednotlivé odstavce apod. Ke kontrole lze využít přílohu (Text ke cvičení 3 – kontrolní list).
Přehled slov, která žáci v textu vyhledávají:
ptakopysk, hlemýždi, syčící, netopýr, maminka, hřálo, dobytek, hříbětem, výlet, nachystala, dětském, máma, příští, jinak, ráno, kobyla, zpáteční, spícího
Ukázka textu:
Výlet do ZOO
V sobotu jela celá naše rodina do ZOO. Výlet vymyslela sestra. Má moc ráda zvířata a chtěla by se stát zvěrolékařkou. Maminka jí ten sen vymlouvá. Zvěrolékař léčí i dobytek a na to je potřeba mít velkou sílu. Sestra ale nedá jinak. Po střední škole chce jít na vysokou školu. Vypadá to, že se zvěrolékařkou opravdu stane.
Toto cvičení má opět význam přípravné fáze před čtením. Zároveň posiluje schopnost prostorové orientace, která je nedílnou součástí schopnosti správné techniky čtení.
Učitel vybere libovolná slova z textu, předříkává je nahlas všem skupinám (první kolo) a žáci je poslouchají. V druhém kole opět slova opakuje, ale jedno slovo vynechá. Úkolem skupiny je toto slovo identifikovat a zapsat jej.
Např. 1. kolo: "Zvířata, naše, maminka, stane." 2. kolo: "Zvířata, maminka, stane." Vynechané slovo: naše.
Žáci posilují schopnost sluchové paměti, která se taktéž podílí na schopnosti správného čtení.
Pro tuto hru utvoříme nové týmy tak, že každá skupina vyšle jednoho zástupce. Učitel týmům předá pracovní list s kartami (Tabulka ke cvičení 5 – pexeso). Žáci podlepí list čtvrtkou a rozstříhají na jednotlivé karty.
Týmy hrají s kartami pexeso a podle počtu získaných bodů (správných dvojic karet) přináší členové body do svých kmenových skupin. Pokud není stejný počet členů ve všech skupinách, je potřeba poslední tým v tomto bodově zohlednit. Hrajeme po dobu 5 minut.
Žáci posilují schopnost zrakové paměti, která se taktéž podílí na schopnosti správného čtení.
Učitel napíše na tabuli níže uvedená slova, jejichž čtení nacvičí společně s žáky:
zvěrolékařka, zvěrolékař, vstupenky, ptakopysk, poprvé, vlastní, sestra, střední, naštěstí
Pro předcvičení čtení vybírame slova, která často činí žákům při čtení obtíže: slova dlouhá a slova se souhláskovými shluky (slova, kde je více souhlásek za sebou).
Učitel vytiskne a rozstříhá přílohu s textem (Text ke cvičení 7) na jednotlivé odstavce, které rozdělí do skupin. Je třeba rozdělit všechny odstavce, tj. některé skupiny mohou dostat i dva kratší odstavce. Je třeba udělat více výtisků tak, aby každý člen skupiny měl svůj text ke čtení.
Nyní žáci jednotlivě tichým čtením čtou text (svůj odstavec). Po přečtení si každá skupina o obsahu svého textu popovídá a obsah čteného zakreslí na větší arch papíru.
Závěrem žáci dají dohromady čtením celý text tak, že za danou skupinu čte vždy jeden člen jednu větu. Žáci se střídají po větách, tak se vystřídají ve čtení všichni. Po přečtení celého odstavce skupina ještě ukáže ostatním svůj obraz (tím si ostatní skupiny lépe vštípí obsah čteného, a tak i význam celého příběhu).
Jako samostatnou práci nebo domácí úkol může učitel zadat vyhledávání a barevné označení všech vyjmenovaných a příbuzných slov v daném odstavci, dvou odstavcích či v celém textu.
Závěrečný úkol je ideální pro skupinovou práci. Učitel připomene žákům poslední věty z příběhu: "Příští výlet vymýšlím já. Kam byste jeli vy?"
Žáci společně promýšlí na jakém výletě by se shodli a v jednoduchých bodech tento plán / nápad zaznamenají na arch papíru. Skupiny si pak vzájemně stručně své nápady představí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.