Odborné články Základní vzdělávání Buňka – úlohy s využitím mikroskopu
Odborný článek

Buňka – úlohy s využitím mikroskopu

1. 4. 2020
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
Mgr. Petra Vágnerová
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.
Mgr. Jiří Kout Ph.D.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Buňka, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí inspiraci na práci s mikroskopem. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

1. Buňky cibule

Jedná se o klasické mikroskopování buněk cibule, které asi všichni umí nachystat. Zkusme ale vymyslet otázky, které bychom mohli pokládat žákům k zamyšlení.

Buňky cibule
1. Buňky cibule
 

 K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

2. Senný nálev

Návod na senný nálev

Do větší zavařovací sklenice nasypeme zeminu a rostlinný materiál, například seno. Směs zalijeme vodou z rybníka. Sklenici uzavřeme víčkem a necháme stát na světlém a teplém místě. První nálevníci se objeví do týdne, ale je vhodné v kultivaci pokračovat po dobu 3–5 týdnů.

Co můžeme pozorovat v senném nálevu
2. Co můžeme pozorovat v senném nálevu
Autor díla: Lenka Benediktová

K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

3. Buňky mého těla

Cíl: Vidět živočišný typ buňky, tedy i lidskou buňku jednoduchým pokusem. Žák uvidí buňku vlastního těla, lze předpokládat, že to pro něj může být silný zážitek.

Postup: Plastovou jednorázovou lžičkou lehce přejedeme po vnitřní straně tváře v ústní dutině. Je dobré před tímto pokusem mít ústní dutinu bez zbytků jídla, čistou a vypláchnutou vodou. Na podložní sklo dáme kapku setřené hmoty z okraje lžičky a přikápneme barvivo, nejlépe methylenovou modř. Necháme chvilku probarvit a pak přikryjeme krycím sklem a pozorujeme s postupným zvětšováním.

Výsledek: V preparátu jsou vidět ploché epitelové buňky sliznice ústní dutiny, které mají lehce namodralou cytoplazmu a modře probarvené oválné jádro. Buňky někdy tvoří menší shluky. Tyto ploché buňky vystýlají vnitřní stranu ústní dutiny a postupně se od stěny odlupují.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
169.92 kB
Dokument
Buňky cibule – PL
docx
12.7 kB
Dokument
Nálevníci – PL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení uživatelů

Miroslav Melichar
8. 4. 2020, 22:50
Toto je vlastně 1. komentář - podle pravidel portálu jsou komentáře určeny ke sdílení zkušeností s použitím textu v praxi, příp. k jeho konstruktivní kritice (o tu mi zde půjde). Předchozí příspěvky byly téměř výhradně obecnou diskuzí o výuce tématu. K takové diskuzi portál ale u článků vlastně nevyzývá, i když ji připouští.
Hodnocení článku:
Článek je nekvalitní. Nesplňuje to, co slibuje jako součást Projektu, neodpovídá kvaitou tomu, že jej vytvořil kolektiv čtyř velmi kvalifikovaných odborníků.
Bližší zdúvodnění:
1. Text vypadá jako kvalitní materiál pro potřebu neaprobovaných vyučujících, kteří neznají základu oboru, který vyučují. Tři uváděné náměty jsou zcela triviální, obecně známé, musí je znát každý kvalifikovaný učitel. Jsou navíc známé velmi dlouho (opět mohu jako jeden ze zdrojů uvést i knihu F. Herčíka z roku 1941, která přesně tyto náměty obsahuje) a jsou tedy dostupné z celé řady zdrojů.
2. Je možné, že jsou tyto základní úlohy v dnešní výuce opomíjeny. Autoři si v rámci Projektu měli tuto skutečnost ověřit a zjišťovat příp. důvody, proč tomu tak je (může jít např. o organozační problémy s dělením tříd na praktickou činnost a celkově malý počet prakt.cvičení, může také jít o falešné pochopení zásad moderní výuky podle Reformy a RVP, kdy se jako správnější jeví myšlenkové mapy, hry, soutěže, animace). Z této reálné situace má článek vycházet. Návod ke známým příkladům pozorování buněk může být daleko stručnější a má mu předcházet úvod, který zdůrazňuje didaktický význam práce žáků s mikroskopem a apeluje na učitele, aby tyto práce ve výuce využívali a hodnotí současný stav na školách.
3. Návody v textu obsahují přece jen něco navíc proti roku 1941: Krásné barevné fotografie. Článek by měl zahrnovat návrhy k rozšíření těchto prací za pomocí moderní techniky. Je pro školu reálné propojení mikroskopu s počítačem? Reklamy nabízejí nejlevněší USB mikroskop s 1000-nás. zvětšením za 500,- Kč. Je takový přístroj použitelný tyto pokusy? Jako součást Učitelského spomocníka najdeme zde na portálu článek o fotgrafování krystalů pod mikroskopem pomocí mobilního telefonu (https://clanky.…ky.html/. Byla by tato technologie použitelná i pro pozorování buněk? (Hlavní autorka L. Benediktová je pracovnicí Katedry výpočetní a didaktické techniky PedF ZČU.)
4. Článek je nejspíše publikován bez recenze, přestože pravidla portálu rvp.cz uvádějí, že články jsou recenzované. Tvrzení, že "Obsahová správnost materiálu je garantována", jsou jen slova. Všichni autoři jsou sice nositelé akademických titulú, ale to přece každá řadová učitelka nebo učitel také. Takže doporučuji: Pokud opravdu byly tento text (a předchozí této série) publikovány bez běžné recenze, nechť správa portálu zajistí alespoň recenzi následujících textů této serie - je to třeba a je to slušné vůči jiným autorům.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému