Identita online
Cíl výuky:
- Poznat pojem „online identita“ a související významy – falešná identita, profil online služby, pravidla online služeb.
- Rozhodnout se v konkrétních situacích, jaké informace o sobě na internetu zveřejnit, případně vyrovnat se s realitou, že některé zážitky online si musíme umět odříct, pokud nechceme sdělit některé své osobní údaje.
- Uvědomit si, že webová služba, která pracuje s osobními údaji, má svá pravidla, musí dodržovat zákon, aby nedošlo k úniku informací mimo danou službu.
Popis činnosti
- Žák zažije rozhodovací procesy, které předcházejí vstupu do konkrétní služby na internetu.
- Uvědomí si, s jakými informacemi se do dané služby vstupuje a analyzuje, zda je podle vstupních kritérií splňuje.
- Představuje identitu někoho konkrétního na internetu a zároveň pátrá po ostatních identitách s cílem poznat kdo je kdo.
- Po ukončení hry analyzuje dodržování vstupních kritérií a vnitřních pravidel daného herního „kruhu“ – služby internetu.
- Hru hraje opakovaně (nejméně dvakrát), avšak vždy s novou vylosovanou identitou. Zároveň s každou novou identitou vstupuje do jiné webové služby – herního „kruhu“.
Předpokládaný čas
25 minut
Doporučený postup pro učitele
Obecné pokyny
- Poznámka: Aktivita je pro celou třídu, rozdělenou do skupinek po maximálně 6 dětech. Rozdělení do skupin probíhá samostatně podle vylosovaných identit a jejich vstupu do webových služeb.
- Připravte spolu s dětmi 5 herních „kruhů“, které reprezentují různé webové služby. V prostoru kruhu se bude pohybovat skupina max. 6 dětí.
- Zajistěte losování osobních identit dětí, každé dítě si vylosuje jednu kartičku. Existuje 6 typů karet, některé děti si tedy vylosují stejnou identitu.
- Organizačně podporujte žáky ve hře podle pravidel - viz dále.
- Hlídejte hrací čas – 5 minut na jedno kolo.
- Zorganizujte po každém kole reflexi – viz dále Pravidla hry pro žáky.
- Hrajte minimálně dvě kola (můžete i vícekrát, avšak každý žák získá losem novou identitu a vstupuje do nové webové služby – herního „kruhu“).
- Na konci aktivity proveďte závěrečnou reflexi hry – otevřené otázky žákům.
Příprava
Vytiskněte pro každého žáka:
- jednu kartu s identitou nějakého uživatele internetu;
- jeden záznamový arch;
- jeden přehled identit.
Vytiskněte:
- Karty služeb s popisem vstupních kritérií a s texty pravidel.
Vyberte herní prostor, kam se vejde celá třída – 5 skupin po 6 žácích, a kde je možný volný pohyb žáků v daném herním „kruhu“.
Zahájení
- Uveďte hodinu a hru, kterou budou žáci hrát. Zeptejte se, co by mohlo znamenat slovo IDENTITA a zda se s ním už někdo na internetu setkal.
- Zkontrolujte se žáky, zda mají vše potřebné – vytištěné přílohy a postupy. Stručně projděte pravidla hry.
Průběh
- Nechte žáky hrát první kolo hry. Po něm zorganizujte reflexi týkající se dodržování vstupních kritérií, pravidel webové služby a prezentaci ostatním spolužákům.
- Zajistěte přípravu dalšího kola hry – losování nových identit.
Pravidla hry pro žáky
- Učitel vytvoří pět herních „kruhů“ - reprezentují různé webové služby. Každý „kruh“ je označený listem s podmínkami pro vstup a pravidly.
- Jedno kolo hry trvá 5 minut, čas hlídá učitel.
- 1. Pročti si pravidla herního „kruhu“ (webové služby) a podle své identity rozhodni, zda vstoupíš, nebo si vybereš jiný „kruh“. Sleduj, jestli je tvá „identita“ dost stará na to, aby mohla službu využívat, a také jaké osobní údaje budeš muset při vstupu do „kruhu“ uvést.
- 2. Pokládej spolužákům v „kruhu“ otázky s cílem zjistit, kdo je která identita (kdo si kterou identitu vylosoval). Pravidla pokládání otázek:
- Otázka nesmí přímo směřovat ke konkrétnímu údaji o identity, např.: „Máš přezdívku Sněhurka?“ nebo „Bydlíš v Ostravě?“. Můžete se ale ptát: „Má tvé jméno něco společného s bílou barvou?“ nebo „Bydlíš na severní Moravě?“ apod.
- Na otázky se odpovídá pouze ANO – NE.
- Během hry si dělej poznámky k jednotlivým identitám, abys po skončení kola mohl/-a určit, kdo je kdo a proč si to myslíš.
- 3. Po skončení kola si sdělte, kdo si myslíte, že je kterou identitou, a vysvětlete proč.
- 4. Znovu si společně přečtěte pravidla svého herního „kruhu“ a diskutujte:
- Která pravidla se nám dařilo dodržovat?
- Proč jsou daná pravidla stanovena?
- Sdělte si, které osobní údaje ze své karty jste mohli v herním „kruhu“ uvádět. Zapisujte si do tabulky.
- 5. Vyberte TŘI příklady zdůvodnění a sdělte je ostatním skupinám v jiných herních „kruzích“.
- 6. Odevzdejte zpět vylosované karty s identitami a vylosujte si nové identity.
- 7. Hru opakujte (bod 1–5) s tím, že vstupte do jiného herního „kruhu“.
- Na konci obou kol hry si sdělte s učitelem, co bylo na hře zajímavé, kolik identit jste poznali, k čemu byla pravidla herních „kruhů“ užitečná a co jste si na nich uvědomili.
- Své postřehy zapište například na tabuli.
Ukončení
- V rámci reflexe položte žákům otázky.
- Jejich postřehy můžete zapisovat na tabuli, flip apod.
Reflexe:
- Co a proč bylo na hře zajímavé?
- Komu se podařilo rozkrýt identitu a jak se to podařilo?
- Co jste si uvědomili na pravidlech herních „kruhů“?
- Jak budete informovat rodiče o neobvyklých osobních údajích, které po vás online služby mohou chtít?
- Jak, podle čeho, je možné rozpoznat, že online identita uživatele je lživá?
![]() |
Materiál vznikl v rámci celorepublikového projektu IN-Generation zaměřujícího se na vzdělávání žáků základních škol, jejich učitelů a rodičů v oblasti internetové gramotnosti.
Projekt IN-Generation je realizován společností European Leadership & Academic Institute (ELAI) ve spolupráci s dalšími partnery pod záštitou MŠMT.
|
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 333 kB | Metodický list pro učitele | |
![]() | 1595 kB | Pracovní list pro žáky |