Integrovaná výuka CLIL na něj přísahá, učitel cizího jazyka se bez něj neobejde, většina učitelů ho provádí zcela přirozeně. O čem mluvíme? O podpůrných strategiích a metodách, které žákům pomáhají překonat bariéry v učení, o technikách, které rozvíjejí různé styly učení, a postupně žákům umožní osvojovat si znalosti a dovednosti samostatně a nezávisle - řeč je o „scaffolding“, tedy doslova „stavění lešení“. V tomto článku představíme nejrůznější techniky „stavění lešení“ a jejich přínos pro (nejen) integrovanou výuku.
Pod pojmem scaffolding není možné si představit jednu konkrétní aktivitu. Žák se postupně učí, osvojuje si znalosti a dovednosti. Scaffolding je proces, který zpočátku poskytuje pevné záchytné body, kterých se žák může držet, ukazuje efektivní strategie, které učení usnadní, a postupně nabízí čím dál větší volnost, až nakonec žák danou činnost zvládne zcela samostatně. Každý učitel má svůj ověřený soubor strategií, které „fungují“, technik, jak vzbudit a udržet zájem žákům, způsobů, jak jim pomoci pochopit a aplikovat probíranou látku. Pro učitele CLIL (integrované výuky) je důležité si uvědomit, že musí stavět hned dvojí lešení. Zvyšovat náročnost je vhodné vždy jen v jednom směru, tedy když se pracuje s novou látkou, je vhodné využívat známé, dobře zažité jazykové struktury, naopak pro shrnovací a přehledové aktivity je možné soustředit se na rozvoj komunikačních dovedností a žákům nabízet nové výrazy. Navíc, některé strategie, které žákům usnadní pochopit látku (např. využití technik kritického myšlení), mohou být v cizím jazyce výrazně náročnějí a je nutné je doplnit o techniky scaffolding pro jazyk.
Palinscarová a Brownová (1986) v souvislosti s kritickým myšlením uvádějí čtyři základní kroky v „budování lešení“: předpovědi, které odkazují na již existující znalosti, vytváření otázek, které nabuzuje zájem o text, shrnování, kdy žáci prezentují text k jakési kondenzované podobě, a závěrečné vyjasňování, kde je pozornost věnována prvkům, které porozumění komplikují. Tato čtveřice strategií vychází z rozvoje čtení s porozuměním, ale můžeme ji aplikovat i obecněji:
Hodinu či blok výuky tak mohou zahajovat předpovědi, kdy žáci odhadují, co se bude dále probírat - musejí aktivovat dřívější poznatky o dané látce a v integrované výuce samozřejmě i související slovní zásobu. Vytváření otázek nejen rozvíjí schopnost v jazyce vytvořit srozumitelnou otázku - žáci jsou pak motivování také snahou o potvrzení nebo vyvrácení úvodních svých vlastních domněnek. Shrnování jako nástroj pro ucelení informací učí žáky jednak vyhledávat klíčové informace a koncepty, které se naučili, ale také shrnutí v cizím jazyce formulovat. Vyjasňování se může stát důležitým diagnostickým nástrojem. Při společném hledání bariér může učitel ověřit, jestli pro žáky představuje větší problém obsah nebo jazyk, a přesunout třeba dočasně těžiště výuky. Žáci se v této fázi zároveň seznamují se strategiemi učení.
Seznam technik scaffolding, který představujeme, kombinuje techniky z výuky cizích jazyků s technikami nejazykářskými - a samozřejmě zdaleka nevyčerpává všechny možnosti. Mnohé z položek budete považovat za samozřejmost; výzva, před kterou je učitel CLIL postaven, je vyváženě používat různé typy tak, aby nezanedbával ani jednu ze složek výuky a respektoval různé styly učení žáků.
Jaké tedy jsou jednotlivé zásady a techniky, které žákům usnadní učení?
Scaffolding je ve zkratce všechno, co učitel (a nejen učitel, ale třeba i autor učebnice, rodič, nebo žák sám) dělá, aby žákovi usnadnil učení, a to jak v rovině cizího jazyka, tak v rovině přemětové. V CLIL je „lešení“ ještě důležitější než v běžné výuce. Netvrdíme, že máme recept na dokonalou hodinu - představili jsme ale řadu možností, jak výuku zpřístupnit žákům a s trochou štěstí jsme vás inspirovali.
Jaké strategie používáte vy, abyste žákům postavili lešení do doby, než jejich znalosti a dovednosti budou stát pevně? Jaké techniky nabízí učebnice, se kterou pracujete? Jak naučit rodiče, jak mohou svým dětem pomoci se učit? O které z technik, které jsme zmiňovali, byste si přáli dozvědět se více? Co se vám osvědčilo? Na jaké problémy jste naopak narazili - které strategie jste chtěli použít, ale žáci na ně neregovali tak, jak jste očekávali? Jak by se dalo jednoduše česky souboru technik a strategií „scaffolding“ říkat? Líbí se vám označení „stavění lešení“? Zapojte se do diskuzního fór CLIL!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Pojetí CLIL a bilingvní výuky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: