Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články >

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > > Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ:...

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Úvod

Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Autor Alena Ošpesová
Užití tradiční metody řešení geometrických úloh – rýsování – je u žáka mladšího školního věku omezené. Lze však použít i další metody: kreslení a vybarvování, překládání a stříhání papíru, skládání s mozaikami a stavby ze stavebnic a přirozeně i výpočty, což autorka dokládá řadou praktických ukázek.

Geometrie na 1. stupni ZŠ je vlastně novinkou, ačkoli se učí již téměř 30 let. V porovnání s dlouhou tradicí vyučování aritmetice to tak určitě můžeme říci. Proces vytváření geometrických pojmů u dětí tohoto věku je specifický (Kuřina, 2001). Nemůžeme vycházet z definic, jak tomu bylo, když se geometrii začínali učit starší žáci. Děti na 1. stupni spíše řeší různé úlohy a během jejich řešení získávají intuitivní představu o tom, co geometrické pojmy znamenají, v jaké situaci se mohou použít. Tomu by ale měly odpovídat i metody práce, které pro řešení úloh používáme.

Užití tradiční metody řešení geometrických úloh - rýsování - je u žáka mladšího školního věku omezené. Děti objektivně nemohou rýsovat tak přesně, jak by bylo třeba. Nemohou ani rýsováním strávit celou vyučovací hodinu. A nebylo by také vhodné vytvořit zjednodušenou představu, že geometrie je rýsování čar a kružnic. Pokud se zamyslíme, jaké další metody můžeme na 1. stupni použít, zjistíme, že právě věk žáků dovoluje mnoho dalších možností: kreslení a vybarvování, překládání a stříhání papíru, skládání s mozaikami a stavby ze stavebnic a přirozeně i výpočty.

Ukažme si na několika příkladech úloh, jak je možné těchto činností využít v geometrii. Úlohy ukazují i možná propojení s aritmetickou částí vyučování matematice, zejména s některými netradičními částmi matematiky. Mohou se stát i inspirací pro pěstování vztahů mezi geometrií a dalšími školními předměty, zejména výtvarnou výchovou a pracovními činnostmi.


Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek