Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Úvod
Odborný článek

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Úvod

22. 9. 2004 Základní vzdělávání
Autor
Alena Ošpesová

Anotace

Užití tradiční metody řešení geometrických úloh – rýsování – je u žáka mladšího školního věku omezené. Lze však použít i další metody: kreslení a vybarvování, překládání a stříhání papíru, skládání s mozaikami a stavby ze stavebnic a přirozeně i výpočty, což autorka dokládá řadou praktických ukázek.

Geometrie na 1. stupni ZŠ je vlastně novinkou, ačkoli se učí již téměř 30 let. V porovnání s dlouhou tradicí vyučování aritmetice to tak určitě můžeme říci. Proces vytváření geometrických pojmů u dětí tohoto věku je specifický (Kuřina, 2001). Nemůžeme vycházet z definic, jak tomu bylo, když se geometrii začínali učit starší žáci. Děti na 1. stupni spíše řeší různé úlohy a během jejich řešení získávají intuitivní představu o tom, co geometrické pojmy znamenají, v jaké situaci se mohou použít. Tomu by ale měly odpovídat i metody práce, které pro řešení úloh používáme.

Užití tradiční metody řešení geometrických úloh - rýsování - je u žáka mladšího školního věku omezené. Děti objektivně nemohou rýsovat tak přesně, jak by bylo třeba. Nemohou ani rýsováním strávit celou vyučovací hodinu. A nebylo by také vhodné vytvořit zjednodušenou představu, že geometrie je rýsování čar a kružnic. Pokud se zamyslíme, jaké další metody můžeme na 1. stupni použít, zjistíme, že právě věk žáků dovoluje mnoho dalších možností: kreslení a vybarvování, překládání a stříhání papíru, skládání s mozaikami a stavby ze stavebnic a přirozeně i výpočty.

Ukažme si na několika příkladech úloh, jak je možné těchto činností využít v geometrii. Úlohy ukazují i možná propojení s aritmetickou částí vyučování matematice, zejména s některými netradičními částmi matematiky. Mohou se stát i inspirací pro pěstování vztahů mezi geometrií a dalšími školními předměty, zejména výtvarnou výchovou a pracovními činnostmi.


Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.

Literatura a použité zdroje

[1] – FISHER, R. Investigating Maths. Londýn : Basil Backwell, 1988.
[2] – KIRKBY, D. Go further with investigations. Londýn : CollinsEducational, 1989.
[3] – KIRKBY, D. Starting investigations. Londýn : CollinsEducational, 1991.
[4] – KUŘINA, F. Geometrie a svět dětí (O vyučování geometrii na prvním stupni).. Hradec Králové : Pedagogické centrum Hradec Králové, 2001.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Ošpesová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Článek pro obor:

Matematika a její aplikace 1. stupeň