Odborné články Základní vzdělávání Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Výpočty
Odborný článek

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Výpočty

23. 7. 2014
Základní vzdělávání
Autor
Alena Ošpesová

Anotace

Článek ze seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí několik ukázkových úloh, jak pracovat s výpočty v hodinách geometrie.

Výpočty jsou tradičně součástí geometrického vyučování. Žáci se učí vypočítávat obvod, obsah a objem vybraných geometrických útvarů. Zde uvedené úlohy nevyžadují používání vzorců. Spíše jde o to, aby se žák naučil pozorovat a uplatnit to, co umí z aritmetiky.

Úloha 5.1 Rámy obrazů

Vyznačte na čtverečkovaném papíru čtvercový obraz, jehož strana obsahuje 3 jednotky délky, a jeho rám tohoto obrazu. Z kolika čtverečků se skládá obraz a rám? Počítej rozměry větších a menších čtvercových obrazů i jejich rámů a doplň tabulku. Co pozoruješ?

 

Strana obrazu 1 2 3 4 5 ... 10 36 64 n
Počet čtverců, které tvoří obraz 1 4                
Počet čtverců na rám 8 12                
Celkem 9                  

Řešení

Úloha 5.2 Obvod tvarů ze čtverců

Tvary na obrázku jsou složeny ze zápalek. Tvoří je vždy 4 čtverce. Kolik zápalek potřebujeme na ohraničení (obvod) každého tvaru?

Jak poznáš tvary se stejným obvodem?
Řeš úlohu pro tvary z pěti čtverců.

Řešení

Úloha 5.3 Vztah mezi povrchem a objemem

Sleduj vztah mezi povrchem a objemem krychlí složených z malých krychlí. Doplň tabulku. Co pozoruješ? (Počítej na kalkulačce.)

Délka hrany krychle Povrch
(v malých čtvercích)
Objem
(v malých krychlích)
Povrch: objem
1 6 1 6
2      
3      
4      
5      
6      
7      
8      

Řešení

Úloha 5.4 Čísla na tělesech

Prohlédni si různá tělesa (čtyřstěn, krychle, kvádr, kužel, čtyřstěn, jehlan) a zapiš výsledky do tabulky.

Tvar Počet stěn Počet hran Počet vrcholů
Čtyřstěn      
Čtyřboký jehlan      
Krychle      
Kvádr      

Řešení


Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.

Autor
Alena Ošpesová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída