Výpočty jsou tradičně součástí geometrického vyučování. Žáci se učí vypočítávat obvod, obsah a objem vybraných geometrických útvarů. Zde uvedené úlohy nevyžadují používání vzorců. Spíše jde o to, aby se žák naučil pozorovat a uplatnit to, co umí z aritmetiky.
Vyznačte na čtverečkovaném papíru čtvercový obraz, jehož strana obsahuje 3 jednotky délky, a jeho rám tohoto obrazu. Z kolika čtverečků se skládá obraz a rám? Počítej rozměry větších a menších čtvercových obrazů i jejich rámů a doplň tabulku. Co pozoruješ?
Strana obrazu | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ... | 10 | 36 | 64 | n |
Počet čtverců, které tvoří obraz | 1 | 4 | ||||||||
Počet čtverců na rám | 8 | 12 | ||||||||
Celkem | 9 |
Tvary na obrázku jsou složeny ze zápalek. Tvoří je vždy 4 čtverce. Kolik zápalek potřebujeme na ohraničení (obvod) každého tvaru?
Jak poznáš tvary se stejným obvodem?
Řeš úlohu pro tvary z pěti čtverců.
Sleduj vztah mezi povrchem a objemem krychlí složených z malých krychlí. Doplň tabulku. Co pozoruješ? (Počítej na kalkulačce.)
Délka hrany krychle | Povrch (v malých čtvercích) |
Objem (v malých krychlích) |
Povrch: objem |
1 | 6 | 1 | 6 |
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 |
Prohlédni si různá tělesa (čtyřstěn, krychle, kvádr, kužel, čtyřstěn, jehlan) a zapiš výsledky do tabulky.
Tvar | Počet stěn | Počet hran | Počet vrcholů |
Čtyřstěn | |||
Čtyřboký jehlan | |||
Krychle | |||
Kvádr |
Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: