V ŠVP jsme na ZŠ Máj II České Budějovice všechny tematické okruhy průřezových témat integrovali na 1. a 2. stupni do vyučovacích předmětů. Na 2. stupni škola zároveň vytvořila nový povinný vyučovací předmět "Zdravotní a osobnostní výchova", který vznikl integrací vzdělávacích obsahů vzdělávacích oborů Výchovy ke zdraví a Výchovy k občanství a začleněním některých tematických okruhů průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Tento vyučovací předmět je vyučován v 6. ročníku.
Ve školním roce 2005-2006 začala škola připravovat a ověřovat celoškolní projekty, které by se měly stát trvalou součástí školního vzdělávacího programu. Právě v těchto projektech škola vidí prostor pro uplatnění tematických okruhů průřezových témat. Např. pro uplatnění průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova a Environmentální výchova připravili učitelé obou stupňů projektový den. Na prvním stupni měl projekt název "Hrajeme si na...", na druhém stupni byl zaměřený převážně na Environmentální výchovu a učitelé mu dali název "Seminářové dny".
Projektové dny na prvním stupni byly vytvářeny zvlášť pro jednotlivé ročníky:
Na druhém stupni vypracovali učitelé v rámci "Seminářových dnů" pro jednotlivé ročníky tyto projekty:
Ukázka ročníkového projektu Trosečníci
 (školní projekt Hrajeme si na...)
| Hlavní myšlenka projektu: | Žáci vytvoří skupiny a vžívají se do role ostrovních trosečníků. Každá skupina plní úkoly, které jim zajistí přežití v náročných podmínkách neobydleného ostrova a následně úspěšný návrat do civilizace. K tomu potřebují poznat sami sebe a spolupracovat s ostatními. | 
| V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: | 
  | 
| Věková skupina: | 9 let (3. ročník) | 
| Cíl projektu: | Realizace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova hravou formou: 
  | 
| 
 | 
Environmentální výchova 
 
  | 
| Vyučovací předměty: | Český jazyk a literatura Prvouka Hudební výchova Výtvarná výchova, Tělesná výchova, Pracovní činnosti  | 
| Časové rozvržení projektu: | 4 vyučovací hodiny | 
Průběh projektu
| Činnost a rozvíjené kompetence | Metody a formy práce | Průřezové téma | 
Úvod: 
 
  | 
Činnosti se odehrávají na koberci. Řízený rozhovor Dělení do skupin  | 
OSV Sociální rozvoj: 
 
  | 
Poslechově-pohybová část: 
 
 
 
 
  | 
Řízený rozhovor Komunikační kruh Prezentace názorů skupiny Poslech nahrávky autentického zvuku bouře Dramatizace Pohybová cvičení (k vyjádření atmosféry) Poslech nahrávky, dramatizace příběhu  | 
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí, Kreativita: 
 Mezilidské vztahy: 
  | 
Samostatná práce ve skupinách: 
 
 
 
  | 
Skupinová práce Práce s pracovními listy Prezentace práce skupiny Dílčí hodnocení učitelem - přidělení bodů  | 
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání: 
 Komunikace, Kooperace a kompetice: 
 Hodnoty, postoje, praktická etika: 
 Ekosystémy: 
  | 
Produktivní činnost ve skupinách: 
 
 
 
  | 
Skupinová práce Sestavení dopisu Prezentace práce skupiny Dílčí hodnocení učitelem i skupinami - přidělení bodů  | 
OSV Sociální rozvoj - Komunikace: 
  | 
Výtvarná činnost ve skupinách: 
 
 
 
  | 
Skupinová práce Výtvarné ztvárnění moře (balicí papír - A1, umělecké křídy) Výroba papírových loděk ve skupině (výběr šablon, barevný papír - stříhání, zdobení, lepení) Prezentace práce skupiny - výstava Dílčí hodnocení skupinami - přidělení bodů  | 
OSV Osobnostní rozvoj - Kreativita: 
 Komunikace  | 
Ukázka ročníkového semináře Globální problematika světa
 (školní projekt Seminářové dny)
| V projektu byly rozvíjeny tyto klíčové kompetence: | 
  | 
| Věková skupina: | 14-15 let (9. ročník) | 
| Cíl projektu: | 
  | 
| Vyučovací předměty: | 
  | 
| Časové rozvržení projektu: | 4 vyučovací hodiny | 
Průběh projektu (2. stupeň)
| Činnost | Metody a formy práce | Průřezové téma | 
Motivační program - Projektová učebna - "Dopis z roku 2078": 
 
  | 
Řízený rozhovor | OSV Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika: 
  | 
1. stanoviště - prezentace žáků (vytvořené v Power Pointu) na téma Abiotické podmínky: 
 
 
  | 
Předvedení prezentací pomocí Microsoft Power Pointu Využití modelů Řízený rozhovor Diskuze Vytváření vlastních materiálů  | 
EV Základní podmínky života: 
 
 Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopnosti poznávání, Sebepoznání a sebepojetí: 
 Hodnoty, postoje, praktická etika: 
  | 
| 2. stanoviště - vyhledávání informací prostřednictvím internetu, odborných časopisů (21. století, Epocha, Lidé a země) Kompetence k učení, kompetence k řešení problémů: 
  | 
Práce s odbornou literaturou Vyhledávání a třídění informací z internetu  | 
MV Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: 
  | 
3. stanoviště: 
 
 
  | 
Diskuse | EV Základní podmínky života: 
 
 Vztah člověka k prostředí  | 
4. stanoviště: 
 
  | 
Výklad Dialog Tvorba koláže  | 
OSV Osobnostní rozvoj - Rozvoj schopností poznávání, Sebepoznání a sebepojetí: 
 
  | 
| Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 1. a 2. stupeň základní školy | 
| Dílčí cíle dané aktivity | Utváření a rozvíjení KK: 
  | 
| Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | Osobnostní a sociální výchova 
 
  | 
| Didaktická povaha příspěvku | Metodický příspěvek | 
| Organizační forma výuky | Projekty | 
| Předpokládaný časový nárok | Celodenní projekt | 
| Nutné pomůcky a prostředky | Viz text | 
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025