Odborné články Základní vzdělávání Buňka – úlohy s využitím mikroskopu
Odborný článek

Buňka – úlohy s využitím mikroskopu

1. 4. 2020
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
Mgr. Petra Vágnerová
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.
Mgr. Jiří Kout Ph.D.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Buňka, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí inspiraci na práci s mikroskopem. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

1. Buňky cibule

Jedná se o klasické mikroskopování buněk cibule, které asi všichni umí nachystat. Zkusme ale vymyslet otázky, které bychom mohli pokládat žákům k zamyšlení.

Buňky cibule
1. Buňky cibule
 

 K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

2. Senný nálev

Návod na senný nálev

Do větší zavařovací sklenice nasypeme zeminu a rostlinný materiál, například seno. Směs zalijeme vodou z rybníka. Sklenici uzavřeme víčkem a necháme stát na světlém a teplém místě. První nálevníci se objeví do týdne, ale je vhodné v kultivaci pokračovat po dobu 3–5 týdnů.

Co můžeme pozorovat v senném nálevu
2. Co můžeme pozorovat v senném nálevu
Autor díla: Lenka Benediktová

K úloze je vytvořen pracovní list, který naleznete níže.

3. Buňky mého těla

Cíl: Vidět živočišný typ buňky, tedy i lidskou buňku jednoduchým pokusem. Žák uvidí buňku vlastního těla, lze předpokládat, že to pro něj může být silný zážitek.

Postup: Plastovou jednorázovou lžičkou lehce přejedeme po vnitřní straně tváře v ústní dutině. Je dobré před tímto pokusem mít ústní dutinu bez zbytků jídla, čistou a vypláchnutou vodou. Na podložní sklo dáme kapku setřené hmoty z okraje lžičky a přikápneme barvivo, nejlépe methylenovou modř. Necháme chvilku probarvit a pak přikryjeme krycím sklem a pozorujeme s postupným zvětšováním.

Výsledek: V preparátu jsou vidět ploché epitelové buňky sliznice ústní dutiny, které mají lehce namodralou cytoplazmu a modře probarvené oválné jádro. Buňky někdy tvoří menší shluky. Tyto ploché buňky vystýlají vnitřní stranu ústní dutiny a postupně se od stěny odlupují.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
169.92 kB
Dokument
Buňky cibule – PL
docx
12.7 kB
Dokument
Nálevníci – PL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení uživatelů

Jan Maršák
9. 4. 2020, 18:40
Ad Miroslav Melichar: Pane doktore, Váš názor na článek Vám přirozeně neberu a ani bych si to nedovolil. Ale kdo chce, článek si přečte a bude-li se mu hodit, možná ho využije. A Vaše analogie s opisováním malé násobilky v matematice se mně zdá poněkud přehnaná.
Navíc jsme se poněkud odchýlili od toho původního, co jsem měl na mysli, když jsem psal můj komentář číslo 1. A obecněji: jaká je vůbec funkce či účel analogií ve výuce. Např. když si žáci osvojují pojmy či teorie, které jsou myšlenkově pro ně náročné a případné analogie by jim měly umožnit takové poznatky lépe pochopit. Kdy, jakým způsobem a jaké  analogie do výuky zavádět, aby skutečně takové pochopení usnadňovaly, ale na druhé straně nevytvářely u žáků zkreslené představy (o objektech studia), jež bude obtížné v budoucnosti odstraňovat. Jak přpomíná výše dr. Holec: "Co se týče analogií, tak jde o podnět k uvažování v didaktice (nejen) biologie". Ale to už je asi (jak se říká) další story.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému