Odborný článek

Klasifikace dnes?

29. 2. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Tomáš Pavlas

Anotace

Současná problematika hodnocení – klasifikace.

Klasifikace žáků je asi nejvíce stresující činnost učitele. Přitom je to tak jednoduché - pět stupňů. Jedničku mají ti pilní a chytří. Pětku hloupí a líní. A ostatní se vejdou mezi ně. Jen s tou dvojkou jsou trochu problémy. Ale při společném hodnocení s dětmi si vysvětlíme, že ta dvojka Marušky a Frantíka jsou zcela nesouměřitelné, a že vlastně Romanova trojka je blízko té dvojce Frantíka. Možná by bylo nejjednodušší mít škálu od 1 do 10. A nebo jen sdělovat pořadí? Frantíku, jsi 17. v zeměpise a 23. - 25. v tělocviku.

Kolik z nás, učitelů, nevědomky do klasifikace započítává i zcela subjektivní vztah k žákovi. Kateřina zlobí, tak má trojku. Jirka se hlásí a vždy včas přijde pro pomůcky, tak mu dám dvojku. Anebo vše necháme rozhodnout čísla. Ty máš průměr 2,49, tak máš ještě dvojku a ty už jsi dosáhl 2,5, tak je to trojka.

Na vysvědčeních v minulosti se objevovaly takové kolonky jako pilnost, vnější úprava písemných prací, chování a samozřejmě také předměty. Od té doby přibylo předmětů, ale do jejich klasifikace se asi často skrývají i úplně jiné „kolonky", viz výše zmíněná píle, úprava. Při hodnocení se asi mnohý setkal s oblíbeným tvrzením - na jedničku pánbůh, na dvojku já, na trojku ti nejlepší z vás apod. Jaká je ale skutečná váha známek při klasifikaci? Kdo se koho po letech ptá, co měl z dějepisu v sedmé třídě? Nebo se zvyšuje počet středních škol, které přihlížejí při přijímacím řízení k prospěchu ze základní školy? Nebo naopak vlastně klesá. A jak je to se školami vysokými?

Sám se ve své praxi setkávám se snahou „něco" vyčíst ze známek. Vypočítat průměr a porovnat jej. V rámci jedné či několika tříd. Dvou vyučujících apod. „Hra čísel" určitě o něčem vypovídá, může vést k zamyšlení, ale je to většinou srovnání nesrovnatelného. Tolik záleží na učivu, na učiteli, na třídě - na vývojové fázi dětí apod. A vůbec nezlehčuji, že údaje takto získané mohou dokreslovat jistý jev. Například populismus učitele.

V současné době je patrný důraz kladený na přesun od vědomostí ke schopnostem. Otázkou ale zůstává, zda za tím nepokulhává naše klasifikace. Zda hodnotíme děti z pohledu toho, jak a co je učíme, anebo se v hodnocení nevracíme k tradičním formám, které vůbec nezlehčuji. Jestli vlastně klasifikace není jen soubor písemek a zkoušení, popřípadě projektů, který musí dítě absolvovat a poté získá známku. Na středních školách je velkým problémem absence „plnoletých" žáků. Neukazuje tato vysoká absence, že na absolvování daného souboru písemek, testů a zkoušení není třeba ještě docházet do školy? A chci-li ohodnotit schopnosti, dovednosti, znalosti apod. daného dítěte, je opravdu číslovka 1, 2, 3, 4, 5 dostačující? Není myslím příznačnější absurdnosti - třídní schůzka z filmu Marečku podejte mi pero, kdy jedna číslovka má vypovědět cosi o dosažených výsledcích pana Plhy.

Ano, potřeba rodičů vědět, jaké to jejich dítko je v porovnání s druhými, je velmi značná, ale není dítěti spíš na škodu? Asi by bylo vhodnější plynule přecházet víc a víc na slovní hodnocení. Věta: „Franto, jednoduché rovnice už zvládneš, ale podmínky řešitelnosti stále zapomínáš," dává smysl a Franta i jeho rodiče jí asi rozumějí lépe, než větě: „Frantovi vychází lepší dvojka." Otázkou je, jestli by v tomto případě nestačila jen dvou či čtyřstupňová klasifikace. Najednou bychom nesrovnávali výkon Aničky a Josefa, ale vnímali bychom je zcela samostatně.

V současné době se navíc ukazuje jako velmi důležité hodnotit pokroky žáka na jeho cestě vzděláním. Jakoby se celá klasifikace stala dvourozměrnou, jeden rozměr je hodnocení „objektivní" nebo relativní, jde o porovnání vzhledem k ostatním, a čím větší vzorek tím lépe. Je to údaj pro děti, ale i pro učitele a pro školu. A druhý rozměr je hodnocení absolutní, „subjektivní" - jde o hodnocení posunu daného dítěte. Samozřejmě, druhý rozměr hodnocení vypadá jako zcela nesouměřitelný u různých žáků, nebo učitelů. Ale při hlubším pohledu si lze uvědomit, že budu-li hodnotit „posun" ve schopnostech a dovednostech dítěte, tak jej mohu hodnotit velmi podobně na různých školách. Stejně jako dnes hodnotíme v podstatě podobně.

Slovní hodnocení mi jako matematikovi připadá šťastnější a dokázalo by lépe popsat obě dvě složky v jejich rozmanitosti a dokonce by je dokázalo lépe akceptovat i dítě. Ale možná by stálo za to hodnotit i číselně. Matematika 3;1. Byť je to z pohledu dítěte informace „studená" a „vřelé"slovo nenahradí. Domnívám se, že pak už je jen krůček k vysvědčení z klíčových kompetencí. Byť vše chce svůj čas. A pak teprve přijde vlastně čas na výstupní hodnocení. A začne mít v tu chvíli svůj význam a dokážeme je napsat a hlavně asi také číst.

Úplně jsem pominul problematiku výuky a hodnocení, kde je zapotřebí pečlivě promyslet vztah „vyučovaného" a zkoušeného. A to myslím z opačného konce. Napřed stanovit to, co mají umět, znát, dokázat, a pak teprve, jak to poznám a nakonec tuto „metu" nastínit svým žákům a jít za ní. Pak ovšem dosažení této mety nemůže být rozloženo podle Gaussovy křivky. To by znamenalo, že ji většina žáků nedosáhla. Hodnocení pak skutečně může být čtyřstupňové - dosáhl, dosáhl s drobnými nedostatky, dosáhl s podstatnými nedostatky a nedosáhl. Nebo dokonce jen dvoustupňové: dosáhl (i s některými nedostatky) a nedosáhl. Z tohoto úhlu pohledu je pak dosažení daných výstupů jen otázkou času a nemusí souviset s přímým nadáním. Nadání umožňuje jejich rychlejší dosažení a mělo by být rozvíjeno dál i mimo úroveň běžnou pro danou třídu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Tomáš Pavlas

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků