Odborný článek

Já a moji kamarádi

27. 1. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Hořejší

Anotace

Ukázka z projektu Já a moji kamarádi nabízí náměty činností při vstupu dítěte do MŠ. Projekt využívá příležitosti období, kdy se vytvářejí nové vztahy mezi dětmi i dospělými v novém prostředí.

Motto - Všichni jsme stejní lidé, každý jsme jiný člověk

Téma - Ahoj ve školce

Podtémata:
  • naše školka
  • já a moji kamarádi
  • týden pravidel
Charakteristika a cíle projektu

Námět projektu vychází z tématu ŠVP, v rámci jeho uskutečnění dochází k naplňování mnohých dílčích cílů a očekávaných výstupů z RVP PV. Děti se na základě uvědomování si svého já a vytváření svého sebevědomí učí zaujímat vlastní názory a postoje. V rámci odloučení na určitou dobu od rodičů se seznamují se společenstvím ostatních lidí a s pravidly tohoto soužití. Učí se uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je.

Projekt umožní dětem na základě prožitkového učení, kooperativních činností, tvořivých činností a vhodné komunikace vytvářet prosociální postoje (tolerance, respekt, přizpůsobivost, sociální citlivost).

Výběr tématu

Motivací pro tento projekt je zahájení nového školního roku a následné adaptační období nově přijímaných dětí, které vstupují do již existujícího dětského kolektivu. Projekt využívá příležitosti období, kdy se vytvářejí nové vztahy mezi dětmi i dospělými v novém prostředí. Je zde vytvořen prostor pro nenásilné působení pedagoga, který se programově věnuje formálním i neformálním vztahům dětí ve třídě. S využitím vhodné komunikace, her a dalších činností ovlivňuje celý kolektiv prosociálním směrem.

Podporuje utváření pozitivních vztahů dítěte k dítěti či dospělému. Posiluje, kultivuje, obohacuje jejich vzájemnou komunikaci a zajišťuje pohodu těchto vztahů.

Vzdělávací cíle
  • osvojení si poznatků o těle a zdraví
  • poznávat sebe sama a rozvíjet pozitivní city k vlastní osobě (sebevědomí)
  • rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivace projevu
  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétního názorového myšlení k myšlení slovně-logickému
  • rozvoj schopnosti vytvářet citové vztahy, rozvíjet je a plně prožívat
  • vytvářet prosociální postoje (soc. citlivost, toleranci, respekt,...)
  • poznávat, spoluvytvářet a respektovat pravidla společenského soužití
  • rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
  • osvojení si a pochopení růzností kulturních komunit, připravit se na život v multikulturní společnosti
  • rozvoj schopnosti přemýšlet a rozhodovat se, rozvíjet všechny poznávací a kreativní (tvůrčí) schopnosti, fantazii, zájmy nadání
Aktivity
  • NH:
    Na rodinu
    Na restauraci
    Na dopravu
    Na povolání
    Na stavbaře
    Na poštu
    Na obchod
    Dobrý den, pojďte ven
  • komunikace v komunitním kruhu s využitím fotografií (dítě a jeho rodina, dítě a jeho zvířecí kamarád,...)
  • dramatizace pohádek s využitím maňásků
  • skládání puzzle s vhodnou tematikou (rodina, postava,...)
  • sestavování z drobných materiálů (magnetická skládanka, barevné hříbečky,...)
  • grafomotorická procvičování
  • výtvarné činnosti s využitím prstových, vodových, temperových barev
  • tvoření z keramické hlíny, koláží z různých materiálů
  • prostorové tvoření v interiéru MŠ
  • procvičení smyslových orgánů, logopedická procvičování i procvičení matematicko-prostorové orientace
  • PH:
    Hlava, ramena, kolena
    Na šáteček
    Všichni domů
    Pan čáp ztratil čepičku
    Najdi si kamaráda!
    Kdo ti stojí za zády?
  • písně:
    Muzikantská rodina
    Nestarej se, ženo má
    Kruh
    Barevná školka
    Ať jsi holka nebo kluk
  • básně:
    Ruce k objímání
    Po prázdninách
    Pořádníček
    Nevídáno-neslýcháno
Závěr

Celý tento projekt se postupně rozrostl i do dalších témat. I zde se vycházelo z motta tohoto projektu. Postupně jsme očekávané výstupy, které byly původně vybrány pro jeden projekt, naplňovali i v ostatních tématech v průběhu celého školního roku.

Doporučená literatura:
BOROVÁ, B., SVOBODOVÁ, J.: Šimovovy pracovní listy č. 4, Portál, 1997
CÍLKOVÁ, E., SCHONEROVÁ, P.: Náměty pro multikulturní výchovu, Nakl. Portál, 2007, ISBN-978-80-7367-238-6
CLAYCOB, P.: Školka plná zábavy, Nakl. Portál, 2006,ISBN-80-7367-120-4
CLAYCOB, P.: Školka plná zábavy, Nakl. Portál, 2006,ISBN-80-7367-120-4
KOHLOVÁ, M.: 200 Výtvarných činností, Nakl. Portál, 1996,ISBN-80-85282-90-9
KOHLOVÁ, M., GAJNEROVÁ, C.: 199 Výtvarných činností, Nakl. Portál, 1997,ISBN-80-7178-148-7
MAŤÁKOVÁ, M.: Nalaďte si hlásky
MAZAL, F., CHALOUPKOVÁ, J.: Pohybové pohádky předškoláků
PŘIKRYL, G. a M.: Hrajeme si od jara do zimy, č. 5,6, 1998
PŘIKRYL, M. a G., Barevné kamínky, 2004
SMITH, Ch., A.: Třída plná pohody, Nakl. Portál, 1994,ISBN-80-7178-601-2
SVOBODOVÁ, E.: Prosociální činnosti v předškolním věku, Nakl. Raabe, 2007, ISBN-80-86307-39-5
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ A., Lidové písničky a hry s nimi, Nakl. Portál
VEBEROVÁ, E., HŘEBEJKOVÁ, J., DUŠKOVÁ, M., FILCÍK, G.: Těšíme se do školy, Státní pedagogické nakladatelství, ISBN-14-543-86
WARNER, P.: 6 X 25 HER, Nakl. Portál, 2005, ISBN-80-7178-902-X
Kolektiv autorů: 150 her k utváření osobnosti, Nakl. Portál, 1999,ISBN-80-7178-323-4
Kolektiv autorů: Hádanky pro předškoláky, Nakl. Svojtka, 2006, ISBN-80-7352-334-5
Kolektiv autorů: Malá škola pro předškoláky, Nakl. Pierot, ISBN-80-86272-18-4
Kolektiv autorů: Šimon půjde do školy, Nakl. Portál, 1995, ISBN-80-7178-046-4
INFORMATORIUM – časopis s náměty pro tvořivou práci, Nakl. Portál, ISSN-1210-7506:

  • č. 2/2000 - Barevná školka
  • č. 4/2003 - Já a moji kamarádi
  • č. 6/2004 - Hrajeme si s plastovými víčky
  • č. 2/2005 - Moje tělo a zdraví
  • č. 7/2005 - Hrajeme si na body-artisty
  • č. 3/2006 - Putování za pohárem poznání č. 7
  • č. 4/2006 - Putování za pohárem poznání č. 8
  • č. 5/2006 - Děti jako já
  • č. 7/2006 - Možnosti výtvarné výchovy č. 1
  • č. 8/2006 - Možnosti výtvarné výchovy č. 2
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
476.56 kB
PDF
Fotogalerie

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí